Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Case

Presenteras av JCDecaux

Ett alfabet i tiden. Och på tiden.

Publicerad: 10 April 2019, 10:42

(Sponsrat) Ojämställt är bara förnamnet så när både Fredrika Bremer Förbundet och Rättviseförmedlingen hade samma idé bestämde man sig för att göra kampanjen ihop.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstANR BBDO

Case presenteras en gång i månaden hos JCDecaux, se mer här.

PROBLEM:
Det svenska bokstaveringsalfabetet används dagligen över radio av myndigheter som Försvarsmakten, Polisen och Sjöräddningen. Tyvärr består det av bara mansnamn sedan 1891.

LÖSNING:

Lagom till 2018 presenterade vi ett nytt. Ett uppdaterat alfabet som kan hjälpa till att skicka rätt signaler och, framför allt, bokstavligen lyfta upp frågan på agendan. Idén lanserades genom ett riktat radiomeddelande över AM-bandet, på en frekvens som Polisen, Försvarsmakten med flera dagligen scannar av.

RESULTAT:

Kampanjen snappades upp inte bara av våra tänkta mottagare (utan snarare av alla!), utan kampanjen gjorde snabbt ett enormt medialt intryck i Sverige. Våra största medier som TV4, SVT/Aktuellt, Aftonbladet, Expressen, DN, SvD, Metro, P3, och P1 rapporterade om kampanjen - som verkligen tog fart och det pratades plötsligt om inkludering och bokstaveringsalfabet i otaliga fikarum runt om i Sverige.

Syftet med initiativet var att bilda opinion och peka på strukturer och normer som präglar vårt samhälle - inte minst i vårt språk. Och det lyckades vi bra med; Adam Berit delade opinionen och blev under några dagar i september landets mest delade och diskuterade nyhet. Vi lyckades med att sätta ett strukturellt problem på kartan. Bokstavligen.

Casefilm:

Rättviseförmedlingen & Fredrika Bremer Association - In The Names of Equality from Åkestam Holst on Vimeo.

BYRÅER: ANR BBDO och Åkestam Holst

MÅNAD/MÅNADER OCH ÅR SOM KAMPANJEN RULLADE: September 2018 - januari 2019

KANALVAL/MEDIEVAL: Debattartikel i DN. Egna kanaler i sociala medier. Rörligt på Clear Channel och Visual Art. Printannonser i SvD, DN och Aftonbladet. ABC-affischer såldes på Designtorget.

ARBETSGRUPP:

ANR BBDO
Åkestam Holst/NoA


Rättviseförmedlingen

Julia Ohlström, Marknadsansvarig
Henrik Fröjmark, VD
Fredrika Bremer Förbundet
Christina Knight, Styrelseledamot
Miriam Limås-Kollberg, Verksamhetsledare

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Artikeln presenterades av JCDecaux

Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstANR BBDO

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev