Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Case

Presenteras av JCDecaux

Hela Sveriges Radio

Publicerad: 4 September 2018, 13:06

Oavbruten och oregisserad filmning i 24 timmar, på 25 samtidiga platser runt om i Sverige – på en och samma dag: P4:s 40-årsdag. Uncle Unicorns, Folke Films och SR:s ambitösa projekt "Hela Sveriges Radio" belönades med Guldägg.


Ämnen i artikeln:

Folke filmUncle UnicornSR

PROBLEM: Sveriges Radio P4 startade sin första sändning 14:e februari 1977 och har under 40 år etablerat 25 lokala radiostationer runt om i landet som varje dag, året om, förser sina lyssnare med lokala nyheter från regionen. Man har attraherat många och väldigt trogna lyssnare genom åren och har en extremt hög kännedom.

Problemet är att lyssnarna åldrats tillsammans med kanalen och att majoriteten av P4-lyssnarna idag är 50+, och att endast 25% befinner sig i den prioriterade målgruppen 35-49 år. Delvis på grund av detta är attityden till kanalen inte den mest positiva och behöver förändras.

LÖSNING: Vårt uppdrag var därför att förändra attityden till P4 i samband med att även uppmärksamma att P4 fyllde 40 år 2017. Att visa att det fortfarande efter 40 år finns en oberoende och konstant närvarande källa för lokal journalistik – som fångar den verklighet som är viktig för just dig, där just du är.
Lösningen landade i att skapa ett ambitiöst självporträtt av Sverige, genom att filma oavbrutet och oregisserat i 24 timmar, på 25 samtidiga platser (en per redaktionsregion) – allt på en och samma dag: P4s 40-årsdag. Då satte 25 team simultant igång kamerorna, och lät dem rulla i 24 timmar. Utöver fasta klippningar så samlades de 640 timmarna film även upp i en interaktiv videospelare – helasverigesradio.se – där besökarna själv kunde utforska ett helt svenskt dygn, minut för minut, genom att välja vilken tid på dagen de ville titta på.

RESULTAT: Kampanjperioden var begränsad till februari 2017 då aktiviteten stöttades av köpt media, men den interaktiva sajten låg uppe under hela 2017 och det filmade materialet användes under resten av året i samband med att de olika lokalradiostationerna hade sina egna födelsedagar. Attityden till P4 ändrades både hos lyssnarna som började att uppfatta kanalen som betydligt mer modern. Men även internt på de lokala stationerna där man genom aktiviteten kunde ta en ny och betydligt större plats i det lokala medielandskapet i respektive region.

MÅNAD/MÅNADER OCH ÅR SOM KAMPANJEN RULLADE: Februari 2017

KANALVAL/MEDIEVAL: Bio, OLV, helasverigesradio.se, sociala medier

ARBETSGRUPP:
Uncle Unicorn:
Björn Höglund, ECD
Mattias Berg, CD/AD
Claes Nevréus, Projektledare
Per Rundgren, Copywriter
Petter Blomqvist, Produktionsledare
Mimi Svensson, Produktionsledare
Julia Gillgren, Copywriter
Alexander Blidner, Byråproducent
Folke Film:
Filip Nilsson, Regissör
Hampus Gunnarsson, Producent
Sveriges Radio:
Christian Rauch, biträdande kommunikationsdirektör

Fredrik Svedjetun

Chefredaktör och ansvarig utgivare

fredrik.svedjetun@resume.se

Artikeln presenterades av JCDecaux

Ämnen i artikeln:

Folke filmUncle UnicornSR

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.