Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Case

Presenteras av JCDecaux

Så skapar KAN tillväxt på en tuff byråmarknad

Publicerad: 2 November 2019, 07:00

Per Harrysson, vd på KAN.

Foto: Pressbild

KAN är i dag den största byrån i södra Sverige med siffror som pekat uppåt varje år sedan start. För Resumé berättar vd Per Harrysson om tron på fullservicemodellen i den rådande inhousetrenden, hur man på riktigt jobbar med kultur och varför han tror att Stockholms byråmarknad snart kommer bli mer lik Malmös.


Ämnen i artikeln:

KANInhouseMalmö

Under 2018 befäste digitalbyrån KAN sin position som södra Sveriges största byrå med närmare 90 miljoner kronor i omsättning – en ökning med cirka 30 procent sedan året innan. Faktum är att byråns siffror har pekat uppåt varje år sedan start, på en byråmarknad som länge varit tuff och där endast några få finns kvar av de byråer som dominerade marknaden för bara tio år sedan.

En stor framgångsfaktor tror vd Per Harrysson är byråmodellen, som han menar gör Kan till någonting annat än en ”traditionell” byrå. Mycket tack vare att ledningen har en annan kompetensprofil än vad byråledningar traditionellt har. 

– Byråer brukar vara kreatörsstyrda, men det är inte vi. Vi som sitter i management är inte gamla copys, art directors eller creative directors, utan ekonomer. Jag själv är ekonom med managementinriktning medan min sidekick är internationell ekonom. Det innebär att vi bygger KAN mer som ett vanligt bolag än som en klassisk byrå, säger han till Resumé.  

Kunder och partners ska tydligt se att KANs arbete ger effekt på verksamheten – det är enligt Per Harryson viktigare än en ”hipp, cool idé”. 

– Det viktigaste är att det ska vara användbart, nyttig och ge impact på kundernas verksamhet. Det är ganska enkelt att visa på med tanke på att vi ligger åt det digitala hållet, för det finns stora möjligheter att mäta inom det digitala, fortsätter han. 

En låg personalomsättning ser han som ytterligare en framgångsfaktor. KAN föredrar att anställda framför frilanssamarbeten. Mellan 2017 och 2018 ökade personalstyrkan med 15 personer, som i dag består av drygt 80 personer. Trenden har varit rådande sedan start. KAN lanserades år 2005 och den första som lämnade byrån gjorde det 2009. 

– Allteftersom vi blivit fler har personalomsättningen såklart ökat – det kommer med storleken. Ibland måste vi vara snabba med att rekrytera och då blir det inte alltid bra, och ibland använder vissa oss som en språngbräda. Det måste man acceptera, en del vill gå vidare till kundsidan och strävar efter en tjänst som marknadschef eller kommunikationschef.

LÄS MER: ”Stor kartläggning av 200 byråer: Så går de”

Att locka talang är i dag en av byråernas största utmaningar. På en begränsad marknad som Malmö har dock KANs storlek och lokalt starka varumärke gjort att det aldrig har varit speciellt svårt att attrahera nya medarbetare. Men Per Harryson tror att det framför allt är byråns fokus på att bygga kultur som gett upphov till ett positivt rykte. KAN har två medarbetare som jobbar dedikerat med HR. Många större byråer i Sverige har inte en enda.  

– En av dessa jobbar dessutom i princip bara med vår kultur. Det tror jag är en nyckelfaktor som gör det lättare för nya människor att hoppa in hos oss. 

Många pratar ju om vikten av kultur, men hur jobbar man egentligen med det rent konkret?
– Vi inser att vår balansräkning går hem klockan 18.00 – vi har inga maskiner, tillgångar eller patenter. Om vi har en taskig kultur och behandlar människor dåligt, då kommer de helt enkelt att sluta. Därför är kulturen ett viktigt dagligt arbete. Det är massor av olika saker som faller inom ramen för det arbetet: resor, kompetensutveckling, teamövningar – hela vår uppbyggnad egentligen. Vi var tidiga med att tydligt jobba med vår företagskultur vilket har gett oss ett försprång som i dag är en konkurrensfördel. Vi kan inte konkurrera med någonting annat, vi måste vara ett jäkligt gött team. Dessutom är det många som har jobbat väldigt länge hos oss, och då växer man samman mer.  

– Jag kommer själv från idrottsvärlden och har spelat i lag där spelare inte alltid varit bättre på sina positioner än motståndaren, men där vi ändå vunnit tack vare att vi har jobbat på ett bättre sätt än individualisterna, fortsätter han. 

Nära och familjära relationer både internt och med kunder, samt ett pragmatiskt sätt, tror Per Harrysson ger byrån goda förutsättningar i den starka inhousetrend som just nu råder på både den svenska och internationella marknaden. Framför allt lyfter han vikten av att verkligen släppa på prestigen. 

LÄS MER: ”Spoon möter inhousetrenden med nystartat systerbyrå”

– Vi är medvetna om inhousetrenden, känner av den och försöker bli en del av den. Vissa projekt vill kunden ha inom sina egna dörrar i dag, på andra områden kan vi göra det till ett gemensamt projekt. Vi är breda i vårt erbjudande och jobbar med många olika branscher, och både med små och stora kunder. Det kan låta splittrat, men för oss har det inneburit att vi sett synergier och kunnat dela med oss. Till exempel kan mindre bolag i tillväxt dra nytta av vår erfarenhet av större bolags processer. 

Fullservicemodellen innebär att vissa kunder kallar KAN för sin kreativa byrå medan man hos nästa kund är en renodlad teknikpartner, hos en tredje en analyspartner.

– Som byrå får du inte vara prestigefull utan måste snabbt kunna anpassa dig efter läget. Förr kunde det vara så att man lämnade över något till byrån som skulle trolla och lämna ifrån sig någonting fantastiskt utan att kundens ens varit med en sekund i arbetet. Så är det inte i dag, kunden kan alltid sin verksamhet bäst och måste därför vara delaktig.

”På dagens marknad är det de klassiska reklambyråerna som får ta stryk”

Byråer har olika för att anpassa sig till inhousetrenden och fortsätta vara relevanta. Många pekar på vikten av att nischa sig. Hur ser du på det?
– Vi satsar på att vara mångsidiga och breda och det har funkat himla bra för oss hittills. Vi kan inte sitta och vänta på att bli omsprungna utan måste vara snabbt på hanen och plocka in folk som är duktiga på de trender som är viktiga just nu, men även på att kompetensutveckla redan anställda. 

Som exempel tar Per Harrysson att KAN för något år sedan inte hade speciellt mycket kompetens inom film – i dag är man tio personer som endast arbetar med det.

– När det gäller nischbyråer kontra stora byråer finns det både för- och nackdelar med båda. Men nackdelen med att jobba med många små nischbyråer är att kunden måste ha många olika kontakter. Det är att likna vid ett husbygge där du plockar in många underleverantörer men själv måste hålla ihop allt och se till att det funkar och flyter på. 

Per Harrysson vill dock inte helt och hållet tillskriva KANs starka tillväxt till det egna bolagsbygget, utan pekar på att marknaden för digitalbyråer länge har varit gynnsam. 

– I växlingen från analog till digitalt har vi fått mer av de slantar som tidigare gick till de klassiska reklambyråerna. På dagens marknad är det i stället de klassiska reklambyråerna som får ta stryk. De som gör klassisk marknadsföring utan digitala inslag i dag har många nischat sig och blivit designbyråer. De kanske klarar sig bra, men i en liten skala. Vi har varit snabba på bollen i digitaliseringen och följt med i hur den har förändrat köpbeteenden. Idag kan vi lösa ett helt företags problematik genom att kanske skapa en app som löser en massor av ärenden. 

LÄS MER: ”De mest och minst lönsamma byråerna i Sverige – hela listan”

Allt fler nya branscher ger sig in i kommunikationssfären, inte minst konsultbolag och mediebolag. Ett av de senaste exemplen var när konsultjätten Accenture Interactive köpte reklambyrån Droga5. Trenden har dock pågått ett tag. 2016 köptes KAN till viss del upp av Egmont, med målet att hitta synergier mellan mediebolagets kunnande inom content, nätverk och utveckling och KANs digitala kompetens. KAN är en av flera byråer som Egmont har investerat i. 

Per Harrysson säger att det egentligen inte spelar någon roll internt för KAN att vara en del av Egmont, men att stabiliteten det skänker byrån att ha en stark spelare i ryggen sannolikt kommer vara positivt för affären framöver. 

– Att vi har ett bolag som Egmont i ryggen innebär att vi inte kommer att gå under, utan det finns en uthållighet på byrån som är tacksam i sämre tider då man tenderar att dras mot säkra kort. Det talar för att vi kan stå oss bra även i en lågkonjunktur, som ju kommer förr eller senare. Kunder vill inte samarbeta med någon som riskerar att få problem längre fram, säger han. 

Vilka särskilda förutsättningar finns på Malmös byråmarknad i jämförelse med i Stockholm?
– Jag tror att det är tuffare i Stockholm, mer businessorienterat med fokus på kronor och ören snarare än på relationer. Det finns ju till exempel undersökningar som visar att uppdragsgivare oftare byter byråer i Stockholm än i Skåne. Man pitchar mycket mer. Det tror jag är den största skillnaden. Men det där tror jag kommer förändras. I takt med att marknadschefen blir någonting annat än en traditionell marknadschef kommer man inse värdet i att vara mer långsiktig även i Stockholmstrakten. Det kommer nog bli mindre byten och mer långa samarbeten framöver. Annars blir det för mycket slöseri med pengar, det kostar ju mycket att byta byrå. 

I takt med tillväxtökningen tror Per Harryson att KAN måste bli mer offensiva. Hur stor byrån kan bli menar han dock är en filosofisk fråga. 

– Malmö är ingen jättestor stad och utifrån det har vi vuxit oss väldigt stora. Jag tror att vi behöver vidga marknaden bortom Skåne och bli mer offensiva i Göteborg, Stockholm och till viss del även i Köpenhamn. Vi tittar hela tiden på hur vi kan bli en spelare på den nordiska marknaden, det är det jag jobbar mest med just nu. 

Under 2019 har KAN hittills vunnit 19 nya kunder och bara sedan augusti har sju nya medarbetare tillkommit. På kundlistan finns både globala och lokala kunder, som till exempel E.ON, Tetra Pak, Midroc, Malmö Stad, Sony, Nestlé, Yves Rocher och Region Skåne. 

 

Så går KAN

Omsättning: 86,7 mkr (68,5 mkr)
Rörelseresultat: 13,5 mkr (9 mkr)
Byråintäkt: 84 mkr (67,3 mkr)
Vinstmarginal: 16 procent (13 procent)
Anställda: 81 (66)

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Artikeln presenterades av JCDecaux

Ämnen i artikeln:

KANInhouseMalmö

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.