Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Ett annonssamarbete med JCDecaux

Case

Visa färgerna

Publicerad: 6 April 2018, 06:43

Betssons kampanj Visa färgerna, framtagen i samarbete med Isobar och Vizeum, gjorde att antalet bets under Allsvenskans premiärhelg ökade med 410 procent.


PROBLEM: Spelmarknaden är extremt konkurrensutsatt och reklaminvesteringarna har under senare år eskalerat i en hisklig fart. För att växa i marknadsandelar behöver Betsson få bättre effekt per investerad krona än konkurrenterna och alltid leta efter möjligheter där vi kan ”act big but pay small”.

Genom kampanjen ville Betsson stärka sin position som innovativa, bli det självklara valet för betting på Allsvensk fotboll, leva upp till sitt motto ”Anytime is playtime” och sticka ut på en väldigt likriktad och rörig marknad.

LÖSNING: Vi byggde från grunden en ny teknisk plattform som möjliggjorde att användare kunde interagera med digitala utomhustavlor via sin mobil samt gjorde det möjligt att följa resultatet i realtid via en kampanjsajt. Genom att sedan kapitalisera på den data och använda den underliggande medielogiken kunde vi följa spelaren från attraktion till transaktion och efterarbete via CRM med skräddasydda erbjudanden och odds samt göra PR. För att skapa engagemang för tävlingen samarbetade Betsson med relevanta poddar och Allsvenska supportersajter.

RESULTAT: 25 000 pageviews på kampanjsidan (1 min 10 sek i avg. session duration)

3 500 interaktioner med dom digitala utomhusskyltarna

21% fler nya kunder som bettade på Allsvenskan under premiärhelgen än föregående år

89% fler av existerande kunder bettade på Allsvenskan under premiärhelgen än föregående år

Betsson ökade totala antalet bets under Allsvenskans premiärhelg med 410% (målet var 20%)

På parametrarna ”intresse” och ”action” i den uppföljande kampanjmätningen (del av löpande brandtracking) som genomfördes krossade Betsson både sina egna benchmarks och tidigare rekordnoteringar.

Interest: +313% mot snittreslutat

Take action: +389% mot snittreslutat

Svarsalternativen ”mycket mer positiv” och ”mer positiv” på parametern ”attityd till varumärket” slog benchmark med 133%

MÅNAD/MÅNADER OCH ÅR SOM KAMPANJEN RULLADE: Mars-april 2017.

KANALVAL/MEDIEVAL: Digitalt, DOOH, print, podd.

ARBETSGRUPP:

Varumärkesansvarig
Raul Valencia Lopez

CD
Henrik Eriksson

Projektledare
Carl Lundgren

Produktionsledare
Maria Carlsson

Motion designer
Rasmus Wimby

Backend dev
Carl-Anders Svedberg

Frontend dev
Andreas Sundberg

Designer
Kristofer Bohlin

Final Art
Alexandra Kristoffersson

Copy
Mikael Noaksson

Art Director
Jesper Lönnqvist

Mediebyrå
Vizeum

Chief Client Officer - Vizeum
Tobias Öström

Dela artikeln:

Artikeln var ett annonssamarbete med JCDecaux


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.