Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Byråproducentens filmskola del 1: Så slimmar du produktionen för mest ”bang for the buck”

Publicerad: 23 maj 2022, 11:30

Volts filmteam på inspelning för Elite Hotels.

Foto: Adi Omanovic

Filmproduktionerna ska vara snabba och billiga – och samtidigt fler till antalet. En ekvation som inte är helt enkel att lösa. I en do-it-yourself-guide berättar Volts byråproducent Fabian Mannheimer om hur man kan göra för att vara kostnadseffektiv.


Ämnen i artikeln:

VoltFilmNyheter

Att marknadsavdelningar behöver producera film i alla former är knappast en trend du kunnat missa. Behovet av små och mellanstora produktioner ökar hela tiden och det ska gärna vara snabbt och billigt, känns det igen? Om du inte har möjligheten att välja ett bättre produktionsbolag, utan ger dig på att producera det själv, ska jag ge dig en snabblektion.

Skiljelinjen mellan succé och fiasko är kanske svår att se i förväg. Ett grundmisstag många gör är att underskatta mängden förberedelser och behovet av skolad personal för att nå de uppsatta målen. Men hur upphandlar man det om budgeten är tajt?

Låt oss säga att du bestämt dig för att handplocka ditt team. Det är ändå ett kostnadseffektivt sätt att filma på men kräver att du håller tungan rätt i mun. Avtal, försäkringar, logistik och rörliga kostnader – can you handle it? Du är nu filmproducent, filmens projektledare och ekonomiskt ansvarige. Let’s get to work!

1. Få ned din idé på pränt

Filmidén ska vara lätt att förstå för någon som inte läst den tidigare. Formulera för läsaren även vad du vill uppnå. Vad ska målgruppen göra, veta, kunna, tycka eller inte minst känna? Den gamla slitna ramsan som en del fick med sig från Berghs, den funkar. Faktum är att det är helt avgörande för slutresultatet. Gör en storyboard. Det behöver inte vara perfekt men om du tecknar ned dina scener och skriver in dialog så kan du dela din vision av filmen med andra. Det förebygger att alla i arbetsgruppen sitter med var sin film i huvudet vilket annars är mer regel än undantag.

2. Planera efter resurserna

Vad har du för resurser och hur vill du utnyttja dem? Film kan vara lätt och roligt att göra om din idé är enkel, men det kan också bli ohyggligt dyrt om du ska lyxshoppa. Triangeln med sina tre ben - tid, pengar, kvalitet - den är relevant här då allt påverkar din film. 

En tumregel för att spara slantar är att unna dig lite extra tid innan produktionen drar i gång och titta på manuset både med en regissörs och producents ögon (ja, på samma gång). Hur kan vi landa i samma budskap med samma känsla genom att använda ett minimum av dyra filmeffekter? Kan vi till och med göra filmen bättre genom att förenkla produktionen? Här är en lista på vad som fördyrar eller förenklar en filmproduktion redan i manusstadiet, även om det inte alltid går att välja bort:

Antal inspelningsplatser. Underskatta aldrig tiden det tar att förflytta teamet från en plats till en annan. Speciellt om du har stora riggar, kanske rekvisita, medverkande och fordon. Om miljöerna ska vara flera, försök hitta platser nära varandra. Är de inte perfekta, sminka grisen.

Antal medverkande framför kameran. Oavsett det är dramatenskådisar, statister, barn (OBS! enligt lag väldigt begränsade arbetstider) eller djur så lyfter varje individ mer än bara arvode. Denne ska transporteras till platsen och hem, kläs ändamålsenligt, sminkas, kanske hårfixas, utfodras kontinuerligt (du vill inte ha hungriga primadonnor på din inspelning) och placeras mellan tagningarna. Filmar du i en vägkorsning med en skådespelare, var sätter du de andra fem som väntar på sin tur? Var sminkar du dem? Var kan de göra toalettbesök? 

Antal personer i ditt filmteam. Detta är ett tveeggat svärd. Fler personer kan göra din produktion effektivare men tänk på att när arbetsdagen är slut och du inte blivit riktigt klar så tickar övertiden på med tiotusentals kronor varje timme om du har stora team. Fråga dig om det finns personer som kan ta flera roller. Kan hår- och make-up fixas av samma person? Kan din producent även agera inspelningsledare och hålla produktionen på schema?

Special Effects. Är det nödvändigt att båten sprängs eller räcker det att den kapsejsar? Måste det verkligen regna i öppningsscenen? Tänk på att förberedelserna tar tid, att utrustningen måste skyddas och att dina skådisar Thorsten och Micke inte bara har abstinens, de blir våta också. 

Dialog. Talfilm kräver människor som kan leverera. Om inte dåligt skådespeleri är en del av filmens uttryck, välj människor som står trygga när det blåser och regissören skriker ”ACTION!”.  

Efterbearbetning. Vill du ha egenkomponerad musik – räkna med att det kostar från 30 000 kr. Använder du friköpt musik, t.ex. från ett billigare musikarkiv, kostar det max ett par tusenlappar. Går du till ett post-bolag som till exempel Tint eller Gangsters eller tar du in offert på all efterbearbetning? Om du vill handplocka talanger även i efterbearbetning, som ju kan bli billigare, skulle jag råda dig att ändå jämföra med ett post-bolags offert. Diskutera med din regissör vilken gemensam väg ni tror gör det bästa jobbet med de slantar ni har. Ofta har regissören upparbetade kontakter som kan vara genvägen till att nå kombinationen biggest bang for your buck. 

3. Gör en tidplan

Det är i och med att tidplanen godkänns som filmen drar i gång. Generellt har alla filmproduktioner tre stadier; Förproduktion, inspelning och efterbearbetning. Är det verkligen nödvändigt med så mycket planering? Ja. ”We’ll fix it in post” är bara en fras att slänga sig med om du har pengarna att backa upp den. Alternativet är god planering. 

Med tidplanen på plats är det dags att boka ditt filmteam och sätta i gång produktionen. Hur du lyckas med det? Det behöver en helt egen redogörelse.

Fabian Mannheimer

Fabian Mannheimer är byråproducent på Volt. Det här är del ett i hans filmskola på totalt tre delar. De andra två publiceras under kommande veckor på resume.se.

Ämnen i artikeln:

VoltFilmNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.