Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Guide

Byråproducentens filmskola del 2: Så handplockar du ditt filmteam med hälsan i behåll

Publicerad: 31 maj 2022, 11:00

Handplockat filmteam på inspelningen för Stockholm Vatten & Avfall.

Foto: Fabian Mannheimer.

Filmproduktionerna ska vara snabba och billiga – och samtidigt fler till antalet. En ekvation som inte är helt enkel att lösa. I en do-it-yourself-guide berättar Volts byråproducent Fabian Mannheimer om hur man kan göra för att plocka ihop ett starkt filmteam.


Ämnen i artikeln:

VoltNyheter

Att marknadsavdelningar behöver producera film i alla former är knappast en trend du kunnat missa. Behovet av små och mellanstora produktioner ökar hela tiden och det ska gärna vara snabbt och billigt, känns det igen? Om du inte har möjligheten att välja ett bättre produktionsbolag, utan ger dig på att producera det själv, ska jag ge dig en snabblektion. Vi börjar med förberedelserna.

Skiljelinjen mellan succé och fiasko är kanske svår att se i förväg. Ett grundmisstag många gör är att underskatta mängden förberedelser och behovet av skolad personal för att nå de uppsatta målen. Men hur upphandlar man det om budgeten är tajt?

I min förra text gick jag igenom hur du genom en tydlig filmidé, effektiv resursplanering och en genomarbetat tidsplan kan få mest ”bang for the buck” ur en tajt filmbudget. Men goda förutsättningar är bara en början. Nu ska du handplocka ditt filmteam. Men vad ska du lägga pengarna på? Stylist från LA? Meriterad filmfotograf? En mäktig inspelningsplats? Eller kan man inte bara betala någon ett par tusenlappar och sticka ut med en Iphone och plåta lite? Låt oss börja boka teammedlemmar enligt din tidplan.

LÄS MER: Byråproducentens filmskola del 1 – så slimmar du produktionen för mest ”bang for the buck”

Regissör. Börja med den som ska regissera. Många av de skickligaste regissörerna är kopplade till produktionsbolag, men lika många har egna små företag och är flexibla med tider och budgetar. Regissören borgar för att den kreativa leveransen håller. Hen ska du hålla hårt i handen. Ett bra samarbete där, och du är golden. Men regissören behöver riktlinjer och begränsningar. Annars brinner din budget snabbt. Hur vet du att din regissör är rätt för uppdraget? Låt tre få pitcha genom att skriva ett treatment – några sidors analys av filmen i text, bild och video som förtydligar hur hen vill gå till väga. Glöm för guds skull inte att minst en av tre ska vara kvinnor. 

Foto. Okej, du kommer behöva någon som håller i kameran. Är det en Visualizer som kan regissera och plåta (och klippa)? Ja det skulle det kunna vara för dessa mångfasetterade personer är kostnadseffektiva och kan ta beslut som är förankrade i alla skeden av produktionen. Men när det är personregi vill du definitivt separera kameraarbetet från regissörsrollen. Filmfotograf hittar du på någon av de etablerade agenturerna, som ArtOfficial eller The Talent Group. Glöm inte att om du ska använda stillbilder från filmen kommer du behöva betala en upphovsrätt per bild och år till filmfotografen. Det är något ni ska komma överens om innan produktionen (att klarera bilder i efterhand ger dig inte mycket förhandlingsläge). Se till att regissören och filmfotografen fungerar ihop. Därför är det ofta en god idé att låta regissören själv få välja.

Location. Ska du ha en Location-scout? Eller letar och klarerar du platserna själv? Reka inspelningsplatser, sök tillstånd privat, hos Polisen eller lämplig myndighet. Utanför tätbebyggelse är betydligt enklare och ute i naturen är det sällan du behöver bry dig om tillstånd. Glöm inte att det är bra om hela teamet kan ta sig till och från inspelningsplatsen. 

Casting. Ska du be en agentur ta fram modeller eller skådespelare eller sköter du det själv genom till exempel statist.se? Se då till att ha medverkandeavtal som tydliggör visningsrätten av de medverkande på de plattformar, medier och med den geografiska ytan under den bestämda tidsperioden. Glöm inte GDPR och Schrems II. 

Stylist. Hur ska skådespelarna se ut? Behövs stylist/costume designer, make-up-artist, hår-stylist eller ber du dem fixa till sig hemma innan? Alla funktioner ovan hittar du på etablerade agenturer. Bara att googla.

Ljud. Vad hör vi? Dialog i ett blåsigt Norrköping när spårvagnarna rasslar förbi? Kameramicken räcker inte. Boka ljudtekniker.

Ljus. Ska du använda befintligt ljus? Kolla hur många timmar det finns ljus och tänk på att mörkret kommer fort på vintern. Ska ni filma på ett murrigt café? Kanske en elektriker kan vara värt att investera i? Filmfotografen vet vem hen ska ringa.

Produktionsledning. Vem får allt att hända, folk att komma i tid, att lunch serveras, att bilarna kan parkera, att make-up-artisten har något ställe att sminka på – du. Alternativt att du bokar en filmproduktionsledare och en FAD, First Asistant Director för inspelningsdagarna som styr upp allt det där. Du behöver en inspelningsplan, scen för scen så vi får med allt och ett ”Call Sheet” med inställelsetider, adresser och kontaktuppgifter till hela teamet så inga missförstånd uppstår och folk får vänta. 

DIT. Vad är det? Digital Imaging Technician. Det är personen som samlar tagningarna på en hårddisk, riggar en monitor kopplad till kameran och ser till att du och din kund ser och hör vad som händer. Hen ser också till att personerna i efterbearbetningen servas med rätt videoformat och diskar från inspelningen. I mindre produktioner är det ofta en post att spara in på men det är aldrig en person man ångrar på inspelningen.  

Utrustning. Dags att boka utrustning, men vad är rätt? Fotografen har svar på allt. Här finns dock en budgetfälla. Om idén och platserna är otydligt formulerade kommer utrustningslistan bli betydligt större. Den fungerar då som en slags försäkring ifall förutsättningarna på plats förändras. Vad är känslan i filmen – glossy beautyshots eller videoblogg? Anpassa kamerautrustningen därefter. Det kan skilja tiotusentals kronor. 

Fabian Mannheimer
Fabian Mannheimer är byråproducent på Volt. Det här är del ett i hans filmskola på totalt tre delar. De andra två publiceras under kommande veckor på resume.se.

 

Ämnen i artikeln:

VoltNyheter

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.