Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Guide

Tidslinje: Så har coronakrisen slagit mot branschen – dag för dag

Tidslinje: Så har coronakrisen slagit mot branschen – dag för dag

Håll koll på händelseutveckingen! Här samlar Resumé de viktigaste nyheterna i kommunikationsbranschen och vår bästa journalistik sedan coronvirusets utbrott.

Publicerad: 28 April 2020, 10:23

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetResumé InsiktResuméFolkhälsomyndigheten

Innehåll

I mitten av mars förändrades vardagen i Sverige. Sedan dess jobbar de flesta av oss hemifrån. Det var också där och då som medvetenheten om allvaret kring det nya coronaviruset och sjukdomen covid-19 hade börjat förankras i opinionen. Nu har det snart gått två månader sedan statsepidemiolog Anders Tegnell började synas på Folkhälsomyndighetens dagliga pressträffar, men vi är många som kämpar varje dag med att förstå hur den pågående utvecklingen kommer att påverka samhället, våra liv och arbeten på längre sikt.

Nedan försöker Resumé summera skeendena sedan Kina larmade WHO om flera ovanliga fall av lunginflammation i 11-miljonersstaden Wuhan i slutet av 2019 ett tillstånd som nästan omedelbart slog mot reklamjättarna med närvaro på marknaden. I WPP:s fall föll intäkterna i Kina med 23 procent under årets två första månader. 

21 januari

Första fallet i USA när en invånare i staten Washington återvänder efter en resa till Kina. 

24 januari

Europas första fall i Frankrike.  

30 januari

WHO larmar om ett globalt nödläge. I det här läget hade viruset smittat 8000 och dödat minst 170 enligt Kinas officiella siffror och smittat 98 personer i ytterligare 98 länder.

31 januari

Första dödsfallet i Storbritannien

Första fallet av coronaviruset påträffas i Sverige.

1 februari

Apple och Burberry stänger sina butiker i Asien



11 februari

WHO ger sjukdomen som det nya coronaviruset orsakar namnet Covid 19


12 februari 

Mobile World Congress, världens största mobilmässa, ställs in. Detsamma gäller WFA Global Marketer Week i Singapore, Splice Beta, Overthrow II Festival, IT Show och Art Basel Hongkong.  I det här läget har coronaviruset smittat över 45 000 och skördat cirka 1100 dödsfall.

Postnord meddelar att de pausar alla paket från Kina.

20 februari

Ett omfattande utbrott sker i italienska regionen Lombardiet vilket sedermera kommer att påverka smittspridningen i Sverige, inte minst genom sportlovsresenärerna till Alperna.

25 februari

Folkhälsomyndigheten ändrar riskbedömningen, bedömer att risken för att upptäcka fall av covid-19 i Sverige är hög. Risken för allmän spridning i landet bedöms som låg. Risknivåerna är mycket låg, låg, måttlig, hög och mycket hög.

Facebook tampas med desinformation och skrämselpropaganda kring coronaviruset. Plattformen väljer att skärpa reglerna för alla annonser. 

 

 

26 februari 

Omnicoms mediebyråer i Storbritannien OMD och PHD blir bland de första byråerna i Europa att stänga ned sedan en anställd som rest till London från Sydney, via Singapore, uppvisade symtom.

2 mars

Uppdaterad riskbedömning. Risken för att upptäcka nya fall i Sverige bedöms nu som mycket hög. Risken för allmän spridning i landet bedöms som måttlig.


Ölet Corona slår tillbaka mot rapporter som säger att varumärket skadats av viruset

– Det är extremt olyckligt att desinformation om virusets påverkan på vår affär nu sprids i såväl traditionella som sociala medier utan någon som helst validering eller faktagranskning, säger Bill Newlands, vd på Constellation Brands enligt Adage.

Samtidigt visade siffror från Yougov att Coronas varumärke hade påverkats negativt av viruset. Enligt Yougovs mätningar låg coronas köpintention nere på den lägsta nivån på två år.

The one club för creativity, arrangörerna av de prestigefyllda reklam- och kreativitetstävlingarna The one show och ADC, meddelar att de kommer hålla sina jurymöten online snarare än i New York, San Juan och Puerto Rico för att minska spridningen av viruset.

3 mars
Folkhälsomyndigheten rekommenderar provtagning av personer som varit i coronadrabbade regioner i norra Italien.


Två bolag som marknadsför ansiktsmasker på nätet fälls av den brittiska motsvarigheten till Reklamombudsmannen eftersom deras annonser anses spä på allmänhetens rädsla för att smittas av coronaviruset. 

4 mars

Den brittiska regeringen lanserar kampanjen ”Protect yourself & others”

5 mars

WHO får gratis annonsutrymme av Facebook för att stötta organisationens arbete med att informera om Coronaviruset och dess spridning. 

Youtube tar bort reklam från innehåll om coronaviruset

Next M flyttas fram på grund av coronautbrottet.

7 mars 

Innovationsfestivalen SXSW i Austin ställs in. 

Vecka 11: Mötesförbud drabbar eventbyråerna



9 mars
De globala börserna genomlider sin värsta dag sedan finanskrisen 2008 sedan Italien beodrade en nationell karantän, Dow Jones föll exemplevis med 8 procent. 


10 mars 

Annonsörer blockar Coronaviruset genom att svartlista den på sina programmaticköp. I februari blev ”Corona” det näst vanligaste ordet på listor för blockerade ord efter Trump.

Svenska eventbyråer uttalar sig i Resumé om hur de drabbats av coronaviruset:

– Corona-virusets framfart påverkar alla verksamheter, så även vår. Vi har fått en handfull avbokade events under mars månad som vi just nu hanterar på bästa sätt, Minnesotas vd Andy Pimmeshofer till Resumé

Även kryssningsbolagen drabbas och får lägga om strategin. 

– Vi har justerat vår marknadsföring med att pausat vår always-on-strategi kring display så att vi inte syns kring negativa ord och medierna kring Corona viruset. Vi har även flyttat fram stora investeringar och har koll på situationen samt när vi kan sätta i gång större kampanjer igen, säger Ulrika Högberg är marknadsdirektör på Tallink Silja 

11 mars

WHO förklarar coronaviruset som en global pandemi, Spotify och Google uppmanar anställda att jobba hemifrån som följd av Coronaviruset, Netflix får boost av Coronaskräcken och Blocket förbjuder annonser för handsprit. 

Under kvällen håller regeringen en extra pressträff för att ge ytterligare information kring det tillfälliga förbudet om sammankomster på över 500 personer i syfte att bromsa spridningen av coronaviruset. Under pressträffen berättade statsministern Stefan Löfven att han förstod den oro som eventbolag runtom i Sverige känner på grund av förbudet.

12 mars

Medie- och kommunikationsbolag rasade på börsen när FTSE 100 faller med 11 procent  Publicis Groupe föll med 15 procent, WPP 13 procent och ITV med 7 procent. 

Flera branschevent ställer nu in på grund av regeringens beslut att förbjuda evenemang med fler än 500 deltagare. Bland annat Guldägget och Stockholm Media Week.

 
13 mars

Riksbanken lånar ut 500 miljarder kronor och Pornhub delar ut gratis prenumerationer i Italien.

HUI tror på en svag utveckling under det första halvåret 2020 och reviderar ner sin BNP-prognos från 1,2 procent till 0,5. Detta till följd av försämrade globala utsikter som påverkar export och investeringar. 

14 mars

WPP skickar hem alla sina anställda

Viaplay, C More och Dplay tvingas prisdumpa rejält när allt mer sportevenemang ställs in och skjuts fram. 

15 mars

Experterna: Så kan din byrå agera för att hjälpa kunderna genom coronakrisen 

De erfarna branschprofilerna Christina Knight, Helena Westin och Mats Fogelberg delar med sig av sin syn på hur byråerna bör agera för att fortsätta vara en viktig, kreativ partner till kunderna i det svåra läget

Nike stänger butiker världen över och Anomaly tvingas till nedskärningar i New York. 

Vecka 12: Krispaket och nedskärningar


16 mars

Regeringen tillskjuter 300 miljarder kronor för att bromsa effekterna av coronakrisen Krispaketet omfattar bland annat ett system för korttidspermitteringar. 

Amazons pausar leverans av icke-nödvändiga produkter sedan leveranskedjan befunnit sig under extra stort tryck på dagligvaror och rengöringsartiklar. Jätten anställer också anställer 100 000 lagerarbetare och leveranspersoner i USA 

MSB får 75 miljoner kronor för informationskampanj. Myndigheten har tre upphandlade byråer: Le Bureau, Prime och Gullers grupp.

Biljätten Ford tar ner all bilreklam i USA som marknadsför sina fordon och ersätter den med en ny kampanj som beskriver hur de ska svara på coronaviruset.

 

17 mars

Åtta studier: Här är lärdomarna inom kommunikation från tidigare kriser

Vi har lusläst rapporter som utvärderar kriskommunikationen i tsunamin, svininfluensan, askmolnet och terrorattacken. Här är vad vi hittat, i sju punkter.



Sommarens fotbolls-EM ställs in. Rättigheterna delas lika mellan SVT och TV4. 

Flera inom kommunikationsbranschen lyfter fram professorn och WHO-rådgivaren Johan Giesecke som en trygg fyr i en tid av kris. ”Han har en trygg röst och utstrålar ett lugn”, säger konsulten och superkommunikatören John Mellkvist 

18 mars

Är vi mottagliga för reklam under kris?

Vi går igenom studier och artiklar för att söka svar på frågan om människor överhuvudtaget är mottagliga för reklam under kristiden.



Allsvenskan i fotboll skjuts fram

Kommunikationsbranschens dominerande holdingbolag rasar på börsen när coronaviruset fått marknaden att stanna av. Forsman & Bodenfors ägare MDC & Partners noterade en bottennotering. 

19 mars

För att dämpa spridningen ber Folkhälsomyndigheten människor att tänka över om resor till storstäderna, fjällen och semesterorter verkligen är nödvändiga.

När finansminister Magdalena Andersson presenterade regeringens krispaket för att rädda svenska företag i coronakrisen sade hon att stödet skulle omfatta så många företag som möjligt, men uppemot en miljon egenföretagare kommer att ställas utanför stödet. 

Coronaviruset tvingar Perfect Day till en omorganisering och uppsägningar. ”Det är jättetråkigt för alla”, säger vd Karolina Roslund till Resumé. 

I Finland inleder Hasan & Partners förhandlingar där samtliga 90 personer hotas av uppsägningar.

Skönhetsjätten Lyko lanserar sin största marknadsföringskampanj någonsin.

 

20 mars

Coronakrisen slår hårt mot Sveriges krogar. Situationen har fått utomhusbolaget JCDecaux att lansera en kampanj under eget initiativ för att stötta branschen. 

Eva Hamilton, ordförande i Film&TV-producenterna, och Helena Westin, ordförande i Sveriges kommunikationsbyråer, uppmanar hela branschen, från mediehus till byråer och produktionsbolag, till gemensam kraftsamling.

Netflix sänker bildkvaliteten i Europa för att minska belastning på nätet när allt fler arbetar hemifrån. 

21 mars
FN vill ha hjälp av världens kreatörer och kommunikationsbyråer och lanserar den öppna briefen  ”Global call to creatives”. Genom initiativet hoppas FN kunna nå ut brett med viktiga budskap kring viruset och hur det bäst bekämpas, också till de grupper som organisationen vanligtvis inte når. 

22 mars

Carl Fredrik Sammeli: 6 punkter alla byråledare borde sätta högst på agendan 

Under de närmaste veckorna kommer framtiden att avgöras för Sveriges byråer. För Resumé ger Prime-grundaren Carl Fredrik Sammeli sina bästa råd när det kommer till kostnader, entreprenörskap, prissättning, innovation, kundrelationer och kultur.



Nike tar hjälp av Serena Williams och Tiger Woods i en printannons som Wieden + Kennedy ligger bakom med budskapet ”Play inside, play for the world”. 

 

Vecka 13: Första konkurserna


23 mars

Redan innan coronaviruset svepte in över världen befann sig Retail and Brands, ägare till bland annat Polarn o pyret, Brothers och Departments & stores, i ekonomisk knipa. Nu ansöker företaget om rekonstruktion. 

Finska kommunikationskoncernen Miltton Group med 320 anställda i Sverige och Finland anpassar sig efter coronavirusets effekter på marknaden. Åtgärden är tillfälliga uppsägningar på upp till 90 dagar. 

Tillväxtverket kommer med nytt besked till enmansföretagare som driver verksamheten i aktiebolagsform har rätt att utnyttja korttidspermittering. De som driver bolaget som enskild firma omfattas fortfarande inte av stödet.

McDonald's, Chiquita, Burger King och Coca-cola gör annonser som kommenterar riktlinjerna om social distansering

 

Utomhusbolagen tvingas göra om sina villkor. Ändrar av/ombokningsperioden från 10 veckor till 10 dagar. 

24 mars

Sommar-OS i Tokyo skjuts upp till 2021.

25 mars

Omnicom, IPG, Publicis och WPP skjuter upp sina prognoser för 2020 på obestämd tid.  

Coronakrisen ledde till tvärnit för brand experience-byrån A Skillful crowd med 24 anställda som går i konkurs. Vd:n Rickard Andersson berättar för Resumé att man tog beslutet tidigt för att kunna ge något tillbaka till kunder och underleverantörer.

– Jag har varit verksam i den här branschen sedan 2003 och aldrig känt av någon lågkonjunktur. Just nu är det mest en surrealistisk känsla av chock. 

Regeringen presenterar nytt krispaket till landets företagare med bland annat slopade arbetsgivaravgifterna under fyra månader, en statlig företagsakut som ska ta 70 procent av risken på banklån upp till 75 miljoner och möjligheten för egenföretagare att kvitta förra årets vinst mot årets potentiella förluster.

26 mars
Som en direkt effekt av coronakrisen försätts kundmötesbolaget Daymaker i konkurs.

27 mars

Ton, tajming och framtid: Planners om hur du optimerar marknadsföringen under corona 

Det kommer en tid efter corona. När ska man kommunicera om annat? Och hur ska man tänka med tonalitet och budskap? Vi ställde frågorna till de som är allra bäst på att omvärldsbevaka: planners.


Varumärkesbyrån Grow och eventbyrån PS Occasion tvingas varsla personal. 


29 mars

Bolagen som gynnas av corona: alla ökar försäljning – men marknadsföringen ökar inte 

Mat, apotek, nätläkare och streamingbolag. När vi stängt in oss i våra hem är det några företag som säljer på högvarv. Men marknadsföringsbudgeten ökar inte – snarare tvärtom. Så här hanterar de den ökade efterfrågan.



The No More Project och USA-baserade National Domestic Violence Hotline gör en kampanj för de som nu sitter fast med förövare i sina hem. Kampanjen heter ”#Listeningfromhome” och ska ge människor en förståelse för varningstecken och uppmuntra dem att hämta hjälp om de hör eller observerar våld. Kampanjen är gjord av MRM McCann.

Vecka 14: Lönesäkningar och inställt Almedalen

 

30 mars

Ilska mot leveranskaoset – riskerar det hårda trycket att skada varumärket?

På grund av coronaviruset har efterfrågan ökat så kraftigt i vissa branscher att leveranser har försenats och ställts in. Vad betyder det för kundupplevelsen och uppfattningen av varumärket?



I en enkät från organisationen Tidningsutgivarna framgår det att svenska dagstidningar beräknas tappa 150 till 200 miljoner kronor i månaden till följd av coronaviruset, ett tapp mellan 30-50 procent för majoriteten av respondenterna. 

Varslen inom informations- och kommunikationsbranschen uppgår till 1748, en tredubbling jämfört med förra året. 

31 mars

”Tappat 99 procent av kunderna” – så påverkas influencers av coronaviruset

Resor, glam och selfies känns långt bort i en värld som är lamslagen av virus. Majoriteten av de influencers vi pratar med är oroliga för hur coronaviruset påverkar deras affärer – nu och i framtiden. De flesta har redan fått se sina intäkter nästintill gå upp i rök.


WPP uppger att deras toppchefer sänker lönen med 20 procent, bolaget minskar också tävlingsbudgeten kraftigt. 

Användargenererat material skapade denna hoppingivande Facebook-kampanj

1 april

Hans Sydow: Myndigheterna har misslyckats i kommunikationen kring corona

Hans Sydow om hur myndigheterna måste bli tydligare, hur Burger King inte kan utvecklas efter mögliga burgaren – och influencers i fritt fall.



Det blir inte någon politikervecka i Visby. Region Gotland och huvudarrangörerna tog beslutet ”med anledning av coronaviruset och dess verkningar på samhället”.

2 april
Några timmar senare meddelas att politikerveckan i Järva inte kommer att hållas i år på grund av virusutbrottet. 

Dr Sannas Sweden från kritik av Konsumentverket sedan de påstod, att företags produkter hjälper mot virusinfektioner. På grund av den rådande situationen anses marknadsföringen dessutom vara aggressiv. 

3 april

Nystartade byråer oroliga – så ska de ta sig igenom krisen 

85 procent av de nystartade bolagen inom kommunikationsbranschen är oroliga för sin existens på grund av corona. Hur tacklar de krisen som kom från ingenstans? Vi har pratat med fem nya byråer – här är deras tankar.


Cannes Lions meddelar att festivalen ställs in helt och hållet sedan holdingbolagen meddelat att de inte kommer att låta sina anställda resa till Cannes under hösten.

Drive McCann i Oslo försätts i konkurs efter år av dåliga finanser, några veckor senare återupptas verksamheten.
4 april

Expertens tips till byråer som funderar på att söka de statliga lånen – här är största riskerna 

Regeringens krispaket för att mildra de ekonomiska konsekvenserna av coronautbrottet har kritiserats av byråchefer. Américo Fernández, företagsekonom på SEB, höjer ett varningens finger för att många av åtgärderna bygger på skuldsättning.



Helgen innan påskfirandet lanserade reklambyrån Familjen denna annons för Vårdguiden och Region Stockholm. Bara ett exempel på kommunikation från annonsören som har hyllats under coronakrisen.  



5 april

Rusta dig – så förändras konsumentbeteenden under coronakrisen 

Permitteringar, hemmakarantän och reserestriktioner. Alla har blivit påverkade av coronavirusets obarmhärtiga framfart. Vi har lusläst rapporter och studier om hur konsumentbeteenden förändrats under och efter corona.

Varannan butik i sällanköpshandeln uppger att de tappat minst 40 procent av sin försäljning.

Vecka 15: Dystra prognoser och larm om permitteringsfusk

 

6 april

Mats Georgson: ”Så förändras marknadsförarens roll i en värld efter corona”

Resumé Insikts krönikör Mats Georgson går igenom tidigare pandemier – och tror på snabb ekonomisk återhämtning. Men kommunikationsbranschen blir inte som förr. Här är vad som händer när corona är över.



M&C Saatchi lägger ned Los Angeles-kontoret.


81 procent av alla globala varumärken pausar planerade kampanjer, enligt data från WFA.

7 april

Prognoserna som visar hur svenska reklammarknaden kan påverkas av corona: ”En mörk bild” 

En färsk undersökning från Sveriges Annonsörer visar att 66 procent av annonsörerna redan har dragit ner sina medieinvesteringar – varav hälften kraftigt.



Medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges mediebyråers medlemmar, minskade i mars med 6,2 procent jämfört med samma period förra året. Att tappet inte är större än så beror delvis på att mars 2020 hade ytterligare en faktureringsdag i jämförelse med mars 2019.

Till SVT säger anställda i kommunikationsbranschen att de jobbar minst 100 procent, trots att de är permitterade till 40 procent. Komms vd Linda Nilsson känner inte igen sig i bilden av byråerna. Fackförbundet DIK är kritiskt. 


8 april

Coronaviruset får Ica, Coop, Lidl och de andra aktörerna inom dagligvaruhandeln att för första gången någonsin lansera en gemensam annonskampanj. Syftet är att uppmana kunderna att hålla avstånd till varandra i påskhandeln .

I höstas omvandlades kommunikationsbyrån Pronto till Nom Agency, en byrå med fokus på kunder inom mat, dryck och värdskap – några av de branscher som just nu drabbas hårdast av coronakrisen. Nu försätts byrån i konkurs.

9 april

Folkhälsomyndigheten om kritiken mot den otydliga kommunikation: ”Jobbar på att bli bättre” 

Både experter och allmänhet har kritiserat Folkhälsomyndigheten för vad kritikerna menar är otydlig kommunikation kring coronaviruset.

En färsk undersökning från Netigate visar att yngre svenskar är betydligt mer kritiska till regeringens hantering av coronakrisen än den äldre delen av befolkningen. 

11 april

Guide: Annonsörerna skyr populärt coronamaterial som pesten – men finns det en medelväg?

Mediebyråerna svartlistar coronaordet på annonsörernas önskan – samtidigt som medierna blöder annonspengar och når all time high läsning. ”Stoppa blockering”, uppmanar IAB. Vi har pratat med flera rådgivare för att ta reda på hur du som annonsör ska tänka.

Under påsken släppte holdingbolaget Publicis Groupe sin kvartalsrapport för Q1 2020, en dryg vecka innan planerat. Rapporten visar att Publicis redan innan coronakrisen slog till hade en negativ kvartalstillväxt på -2,9 procent i jämförelse med samma period 2019. För att dämpa konsekvenserna har flera personer på ledande positioner inom holdingbolaget sänkt sina löner med mellan 20 och 30 procent med målet att minska kostnaderna med omkring fem miljarder kronor. 

12 april

Fram till den 12 april har 3 214 personer som jobbar med kommunikation och information varslats i Sverige. Jämfört med motsvarande period förra året som innebar 1 169 varsel, enligt Arbetsförmedlingens statistik. 

”Jag vill be branschen om deras hjälp för att vi ska ta oss igenom det här. Många av de som besöker Cannes Lions kommer från bolag som omsätter mångmiljardbelopp. De är helt enkelt väldigt mycket större än vad vi är och coronaviruset har drabbat oss hårt ekonomiskt”, Philip Thomas, ordförande Cannes Lions.

Vecka 16: Stora konkurser och drömmen om framtiden

13 april

Kommunicera rätt kring ansvarstagande under corona

Klimatfokuserade företag har länge varit mer än självklart. Men i kristider tenderar kunderna att bry sig mindre om det långsiktiga och din relevans sjunker. Vad gör man då? Dags att kommunicera med fingertoppskänsla, skriver våra krönikörer Erik Modig och Martin Söndergaard.

Dentsu Aegis Network aviserar nedskärningar, lönesänkningar och permitteringar. Sparåtgärdena sker trots att alla anställda som tjänar över en viss summa kommer att gå ner i lön.

14 april

Brand safety misslyckas under corona – nu pausar annonsörerna

Corona har seglat upp i topp över svartlistade ord för annonsköp. Vi kartlägger vilka som fortfarande syns – och flera surnar till och meddelar att de från och med nu pausar annonseringen. Men är det rätt tänkt?


Under sommaren 2019 belönades reklambyrån RBK Communications med Grand Prix under Cannes Lions för Doconomy. Nu går byrån i konkurs. I ett mejl till Resumé skriver byråns vd Kajsa Öijerholm att den bakomliggande orsaken till konkursen är en betydande kundförlust i slutet av förra året som gjorde byrån sämre rustade för en global pandemi.

”Det är så klart extremt tråkigt att en framgångsresa får ett så abrupt slut.”  

15 april

Leeads och Mittmedias contentbolag We are stories går i konkurs 

Retailförsäljningen i USA droppar mer än den någonsin gjort tidigare, med 8,7 procent under mars månad jämfört med februari. D

16 april 

Så lägger marknadsförare om strategin på grund av corona: ökat fokus på samhällsansvar

Coronapandemin driver på förflyttningen från traditionella till digitala kanaler, samtidigt ökar företagens satsningar inom samhällsansvar.



MQ Holding AB, som äger varumärket Marqet (tidigare MQ), lämnar in sin konkursansökan. 

– Vi har gjort allt vi kunnat för att möjliggöra en fortsättning av verksamheten men under rådande omständigheter får vi inse att det tyvärr inte är möjligt, säger vd:n Ingvar Larsson i ett pressmeddelande.

Katrin Zytomierska påstod att hennes omega 3-olja kunde hjälpa mot coronaviruset. Nu stäms hon av Konsumentombudsmannen som menar att påståendet inte går att bevisa. För att skicka en tydlig signal vill KO dessutom se ett förbud mot liknande marknadsföring träda i kraft omgående.

17 april

Regeringens coronakommunikation – så släpar allmänhetens beteende efter 

Ett nytt forskningsprojekt från Handelshögskolan i Stockholm avslöjar att allmänhetens beteende efter regeringens rekommendationer släpar efter i flera dagar.



Kostnaderna för medieköp sjunker för i princip alla digitala medier. På Facebook har CPM-kostnaderna, kostnaden för att nå 1000 användare, sjunkit med mellan 20 och 35 procent i jämförelse med i slutet av februari. För Instagram ligger prisfallet på 22 procent medan priserna på Youtube fallit med mellan 15 och 20 procent.

18 april

Så ställer nystartade byrån om för att klara coronakrisen – pitchar mot USA 

Jesper Pålsson, vd på den nystartade hybrid-byrån Frank Digital, berättar hur byrån växlat fokus i sin affär och börjat pitcha mot USA. Det har redan gett upphov till nya kunder.


Australien blir det första landet att tvingar de digitala jättarna att dela med sig av sina annonsintäkter till australiska medier. Beslutet kommer efter att australiska mediers annonsintäkter drabbats hårt av coronaviruset, något som även påverkat Facebook och Google.

19 april

Här är annonsörerna som gasat och bromsat mest under coronakrisen

Biltillverkarna går åt olika håll medan flera livsmedelskedjor backar. Här siffrorna som visar hur svenska annonsörer agerar i coronakrisen.



Världens största annonsör, FMCG-jätten Procter & Gamble, rapporterar att de sett en försäljningsökning på mellan sex och tio procent, beroende på marknad. Försäljningsökningen har fått P&G att göra en hårdsatsning på marknadsföring. 

 

Vecka 17: Öppning för möjligheter

20 april

Kina återgår till det normala – så har marknadsföringen påverkats av coronaviruset

Det är svårt om inte omöjligt att se in i spåkulan och veta vad som händer i marknadsföringen när Sverige börjar gå tillbaka till det normala. Därför har vi tittat på hur Kina repat sig på andra sidan coronavirus-tunneln



Nära hälften av Sveriges 26 största annonser ökade sina medieinvesteringar i mars månad då coronaviruset började spridas och de första restriktionerna kom. Det visar bruttosiffror från Kantar Sifo.  

21 april

Inhouse efter corona – uppsving eller identitetskris? 

I USA anser majoriteten att inhousebyrån är den viktigaste partnern under pandemin. Samtidigt kommer nya risker med att man inte hinner med och jobbet blir sämre. Vartåt pekar inhousetrenden under brinnande kris i Sverige?

Hittills har Gullers Grupp fakturerat Folkhälsomyndigheten 1,3 miljoner för kommunikation med koppling till coronaviruset.

Ett rengöringsmedel från företaget Hycolin som påstås få bort coronaviruset till 99,99 procent har anmälts till Konsumentombudsmannen. Produkten säljs bland annat i Dollarstores butiker. På flaskans baksida trycker tillverkaren på att medlet också är effektivt mot bland annat ”HIV, hepatit C, vattkoppor, röda hund och herpes”. 

Coca-Cola har satt marknadsföring för merparten av sina marknader på paus eftersom läskjätten sett en minskning av ROI som ett resultat av coronavirusutbrottet. 


Budget, nya möjligheter och strategi – så planerar branschen för framtiden

Den inledande fasen av coronaviruset är över. Nu ställer bolagen om inför en verklighet efter sjukdomens lamslagna grepp om samhället. Vi har frågat 15 byråer och marknadschefer om hur de optimerar inför framtiden.

22 april

Kartläggning: Så väl rustade är svenska byråer för krisen – byråaffärerna kan bli fler 

Resumé har gått igenom årsredovisningarna för 44 byråer med finansiella resultat som löper in på 2019 och tittar på förhållandet mellan kapital och skulder och soliditet. Över hälften av byråerna har brist på eget kapital och experten bedömer att branschen kommer att genomgå ett ”darwinistiskt utfall” av konsolidering.


Coronaviruset har skjutit upp både Allsvenskan och Superettan. Dplay vill fånga fansens längtan tillsammans med Acne och Bond Street, med en ny reklamfilm.

23 april

För att spara pengar under coronapandemin stoppar dagligvarujätten Unilever, som äger över 400 varumärken och är en av världens största annonsörer, all större reklamproduktion och vänder sig mot billigare mediekanaler.

 

Näringsförbud för delar av eventbranschen – omfattas inte av hyresstödet 

Eventbolagen räknas enligt regeringskansliet inte till ”konsumentnära verksamheter” och omfattas därmed inte av hyresrabatterna. ”Hotell- och restaurangbranschen får åtminstone fortsätta bedriva sina verksamheter medan många av våra medlemmar stoppas”, säger Niklas Söderberg på Sponsrings- och Eventsverige.

 

24 april

Resumé Insikts podd gästas av Komms ordförande Helena Westin som ryter till mot uppgifterna att byråer skulle utnyttja permitteringarna.

– Det är för jävligt! Om det skulle vara så är det inte okej. Det här är skattepengar det handlar om, och jag blir så fruktansvärt upprörd. I en svår situation ska man inte utnyttja systemet ännu mer. Om det är bolag som utnyttjar det kommer jag vara stenhård om de är medlemmar i förbundet.



Matjättarna minskade reklamköpen under rusningen – så har branscherna bromsat investeringarna 

ICA, Coop, Willys, Lidl, CityGross och Hemköp minskade alla sina medieinvesteringar under mars månad. Resumé har tittat på Kantar Sifos statistik över hur olika branscher agerade i samband med coronautbrottet.

Källor: Marketingweek, AdAge, New York Times, Campaign, Dagens Media, The Drum, Digiday, Wall Street Journal, Al Jazeera, The Guardian, HUI Research

Redaktionen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.