Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Bästa karriärtipset: Att vara sann mot sig själv

Publicerad: 1 April 2016, 14:41

Charlotte Sundåker är tf.vd på Hyper Island.

Foto: Fredrik Thambert

När Hyper Island plötsligt stod utan vd tog Charlotte Sundåker över rodret. För Resumé berättar hon om den snabba karriären, skolans internationalisering och resan som förändrade hennes syn på livet.


Ämnen i artikeln:

Charlotte SundåkerHyper Island

Charlotte Sundåker kommer från en klassisk Svensson-uppväxt i Jönköping. Som så många andra 80-talister fick hon inpräntat att hennes möjligheter var obegränsade och att hon kunde göra vad som helst här i livet.
– Det har gjort att vi "millennials" tror att vi kan förändra världen. Vi vill vara en del i att bidra till något större och att det hela tiden ska finnas en större mening med det vi gör. Därför väljer vi inte bara jobb efter vad de ger betalt eller för att göra karriär, säger hon.

Vad har det inneburit för dig?
– Att jag tror på mig själv. Jag fick med mig en bra självkänsla och självförtroende hemifrån. En grundkänsla av att "om jag vill så kan jag".

För Charlotte var det tydligt att en flytt till huvudstaden var nödvändig för att förverkliga drömmarna. Hon hoppade på civilekonomprogrammet på Stockholms universitet, men tillvaron blev inte någon dans på rosor.
– Mina första år i Stockholm var svåra. Kommer du från en mindre stad har du inget nätverk. Det är svårt att hitta vänner och att rätt kretsar att vara i.

Efter fyra års studier valde hon därför att ta ett utbytesår i San Diego, USA, för att bland annat läsa journalistik och internationella relationer. Det skulle visa sig bli helt avgörande för framtiden.
– Det var där som jag verkligen började hitta den bana som jag befinner mig på nu.

Vad var det som hände?
– Jag insåg att det var viktigt att få leva fritt och sant mot mig själv. Sedan började jag leva utifrån de villkoren.

Vad innebär det?
– Att leva sant mot sig själv innebär att ta reda på vad som är viktigt för dig, vilka värderingar du har och vad vill ta ställning för och emot. Redan från min barndom tyckte jag att det var okej om det var lite obekvämt. Det gör inget som det skaver i en situation eller relation – tvärtom. Den biten fortsatte jag att utforska.

Vad är motsatsen – att inte leva sant mot sig själv?
– Om man inte bestämmer sig för vilken väg man vill gå kommer någon annan bestämma det åt dig. Det blev viktigt för mig att inte bara hoppa på saker utan bestämma mig för vad jag ville göra. Jag blev väldigt medveten om var jag ville och varför.

Vad insåg du att du ville göra?
– Jag började förstå att jag ville jobba mer kreativt och kommunikativt. Med det som fokus började jag söka mig till mina första "riktiga jobb".

Vi befinner oss i Hyper Islands ändamålsenliga lokaler vid Telefonplan i Stockholm. Här samsas ett hundratal studenter i ett hav av flyttbara möbler, skärmväggar och färgglada post-it-lappar. Charlotte Sundåker rör sig vant genom rummen och berättar om hur undervisningen går till. Det var hit hon kom för snart sju år sedan med aptit på utmaningar.
– Jag ville gå in någonstans där det fanns en spänning och grogrund att växa. Jag ville inte ha något att klara av där och då, utan spänna bågen och satsa på något att växa i. Det var en utmaning Men jag kände direkt när jag kom hit att det här var en plats för mig att växa på. Hyper Island blev som gödsel för mig. Här kunde jag vara mig själv.

Hennes första jobb var som marknadskoordinator. Men redan efter tre månader uppstod en lucka och hon befordrades till marknadschef vid 27 års ålder.
– Jag kan helt ärligt säga att jag inte haft en tråkig dag på sju år. Det är lite sjukt, berättar hon i dag.

I början handlade hennes jobb om att sätta Hyper Island på världskartan. Skolan befann sig då i inledningsfasen av sin internationella expansion och Charlotte fick en nyckelroll.
– Då hette det att vi skulle "börja göra lite mer marknadsföring". Innan hade det inte varit någon prioriterad fråga.

Men för att kunna öppna upp verksamheter i städer som New York och Singapore krävdes en genomtänkt strategi.
– Det handlade främst om att bygga varumärket på de platser vi ville etablera oss på. Att se till att människor åkte dit och startade upp, att det fanns en viss svenskhet och de värderingar Hyper Island står för.

Vad var det som gjorde att du trivdes så pass bra?
– Att jag fick testa nytt. Jag hade jobbat och pluggat i USA tidigare, men aldrig varit med om att bygga ett internationellt bolag. Alltså fick jag göra allt för första gången. Det var fantastiskt spännande.

Hur har det varit att jobba med marknadsföring på en skola som i sig själv delvis handlar om det?
– Väldigt spännande. Alla har så klart en åsikt om kommunikationen. Därför tycker jag det är viktigt att jobba inkluderande och se till att använda all kraft som finns här. Att driva förändring handlar för mig om att först vara öppen och ärlig med utmaningar och problem och sedan jobba tillsammans för att hitta vägen framåt.

Hur gör man för att inte fastna i gamla framgångar?
– Veta att de inte kommer att hjälpa en framöver. Det är precis vad vi som samhälle genomgår just nu i den digitala transformationen. Det är som att dra bort skygglapparna, vilket Hyper Island har hjälpt många företag att göra. Istället för att titta bakåt på vad som ska förändras gäller det att arbeta härifrån och framåt.

I höstas bestämde sig Hyper Islands omtyckta vd Johanna Frelin för att sluta efter knappt fem år på posten. Strax därefter fick Charlotte Sundåker ett samtal från skolans styrelseordförande Fredrik Månsson. Han undrade om hon kunde tänka sig att kliva in och ta över vd-jobbet under tiden som rekryteringen av Johanna Frelins efterträdare pågick.
– När jag fick frågan kändes det naturligt. Jag tänkte "Ja visst, klart jag ställer upp". Jag har suttit i ledningsgruppen i sex år vilket är längst av alla. Jag har god insyn i hela verksamheten. Nu senast har jag tagit fram en övergripande framtidsstrategi. Jag kände att jag fixade det och jag fick också ett fantastiskt stöd av mina kollegor.

Det är fortfarande oklart vem som kommer att ta över som vd för skolan. Men en sak är säker: det blir inte Charlotte. Lika snabbt som hon bestämde sig för att tacka ja till att bli tillförordnad vd, bestämde hon sig också för att inte söka det ordinarie jobbet.
– Jag var 27 år när jag började på Hyper Island. Då var jag dessutom hyfsat nybakad student. Sedan har jag i princip vuxit upp här yrkesmässigt. I dag är jag 33. Jag är superdedikerad den här uppgiften, men jag tycker att en vd ska kunna gå in i ett uppdrag långsiktigt. Det skulle inte jag kunna.

Betyder det att du byter jobb inom en inte allt för avlägsen framtid?
– Just nu har jag full fokus på det här. Jag har inga sådana tankar alls. Men det är jätteviktigt att åtagandet är långsiktigt. Därför kändes det naturligt att inte söka.

Du är en ung kvinna i en vd-roll, vilket tyvärr inte är särskilt vanligt i kommunikationsbranschen. Ser du dig som en förebild ur den aspekten?
– Jag strävar efter att vara en förebild i mitt ledarskap. Jag är inte rädd för att prova saker eftersom jag har tryggheten i att skilja mellan sak och person. Jag vet att jag inte är en dålig person bara för att jag testar något och misslyckas. Det gör att jag vågar testa en massa olika saker.
– Jag tror att jättemånga kvinnor skulle tacka ja till den här typen av jobb om de fick frågan. Problemet är att de inte får det i tillräckligt hög utsträckning.

Vad har du för tips till andra för att våga mer?
– Jag brukar tänka "vad är det värsta som kan hända?". Oftast är det ju inget värre än att du misslyckas. Jag tror att fler individer och företag skulle behöva tänka mer så för att hänga med i den snabba digitala omställningen. Det handlar om att våga testa, både stort och smått, men klokt och modigt.

FAKTA/Charlotte Sundåker
Ålder: 33 år
Uppväxt: Jönköping
Bor: I Gröndal
Familj: Min fantastiske man och största stöd Christian och Valle, 2 år.
Utbildning: Civilekonom Stockholms Universitet, studier på San Diego State University, ledarskapsutbildningar på UGL, MIL & Hyper Island.
Karriär: Svenska Handelskammaren, Lärarförmedlarna, Rädda Barnen. Började på Hyper Island som marknadskoordinator 2009, blev marknadschef 2010 och är tillförordnad VD sedan hösten 2015. Styrelseledamot i Telegram Studios och ledamot i Reklamombudsmannens opinionsnämnd. Nominerad till Framtidens kvinnliga ledare 2014 och 2015.
Senast lästa bok: "Online Only" av Martin Schori.
Senast sedda film: Suffraggette
Motto: Livet är nu!
Medievanor: Harvard Business Review, Fast Company, Aftonbladet, DI, Omni, KIT, Below Beneath och lite vadsomhelst som dyker upp i min feed.
Nätverk i branschen: De som har hjälpt mig mest i min karriär är
Åsa Silfverberg, Educational Revolutionary och facilitator
Bella Funck, R&D chef Hyper Island
Johanna Frelin, VD Tengbom
Linda Waxin, grundare Below Beneath och rådgivare
Fredrik Månsson, Entreprenör och affärsängel
Joakim Skarborg, Investment Manager Novax
Anna Settman, Grundare och VD, Springfield
Pia Anderberg, HR & Innovationsdirektör Axel Johnson

FAKTA/Hyper Island
Utbildningsbolag som grundades år 1996 i Karlskrona och är specialiserat inom det digitala området. Finns i dag i Karlskrona, Stockholm, London, Manchester, Singapore och New York.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.