Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Branschen är mindre homogen än den ser ut”

Publicerad: 11 oktober 2013, 13:41

Hedvig Hagwall Bruckner.

Foto: Krister Berntsson.

Hon har attackerat prins Carl-Philip för plagiat och pekat ut sig själv som ett av hindren för kvinnor i reklambranschen. Kings stjärnkreatör Hedvig Hagwall Bruckner är inte rädd att sticka ut hakan.


Ämnen i artikeln:

KingHedvig Hagwall Bruckner

Hedvig Hagwall Bruckner trodde länge att det var journalist hon skulle bli, fast hon egentligen inte ville.  Hon jobbade som redaktionsassistent och researcher på Svenska Dagbladet och såg journalistjobbet som ett sätt att få hålla på med det hon brann för — att skriva.

– Men så träffade jag min blivande man och förstod att det fanns något som hette copywriter, säger hon. Det innehöll allt vad jag ville hålla på med strategi, film, bild, form och ord så jag beslöt mig för att söka in på Berghs.  

Du verkar ju ha hamnat i rätt bransch med tanke på att du vunnit en hel del priser för ditt arbete.  
– Jag vill påstå att jag haft tur och hamnat i bra sammanhang. Mitt första jobb var på Forsman & Bodenfors i Göteborg och där var de väldigt bra på att ge oss nya stort ansvar från första början. Vi blev fullvärdiga medarbetare direkt. Samtidigt är deras arbetsprocess väldigt öppen. Allt diskuterades hela tiden, så att när det väl var dags att leverera till kunden så kände man sig väldigt trygg i och med att projektet passerat så många ögon.  

– Det kan vara läskigt att hela tiden få sitt arbete ifrågasatt och granskat med det ger också styrka. Och det la grunden för mina möjligheter att lyckas längre fram.

– Men sedan är förutsättningen för att kunna göra bra, kreativt arbete att man har planners, projekt- och produktionsledare som har samma ambition. Som är beredda att ringa en massa samtal till kunden, som kan förankra strategin och som kan tänka sig att göra om sin keynote kvällen innan presentationen för att kreatörerna har sett en annan väg.  

När du gick ut och skrev din debattartikel om den totala dominansen av män nominerade till Roygalan, så pekade du ut dig själv som en av orsakerna till den könsmässiga snedfördelningen. Ser du dig som en del av problemet?
– Det var det som slog mig när jag började skriva debattartikeln. Jag trodde länge att det var produktionsbolagens fel, men det gör jag inte längre. Det handlar om ett strukturellt problem och jag är en del av den strukturen.

– Jag har fått massor av feedback, nästan uteslutande positiv från så väl kvinnor som män och byråer och produktionsbolag. Min kollega Lotta Ågerup formulerade det så klokt – hon tyckte att det var bra att jag skrev artikeln eftersom det hjälper till att normalisera och avdramatisera frågan. Och strukturen kan bara ändras om vi ser den.  

– Jag tror att man måste vara generös och låta kvinnorna synas mer. Hur många kvinnliga regiassistenter ser man till exempel. Och det är ju där man börjar.

Det brukar sägas att branschen inte bara är snedvriden könsmässigt utan också etniskt och bakgrundsmässigt. Hur ser du på det?
– Vi är mindre homogena i branschen än vad man tror. Men vi anpassar oss efter varandra. Och det är inget fel med det, det är smart att anpassa sig och inget konstigt att så sker, men det är bra för branschen att ta in människor med annorlunda bakgrund.

Tom Beckman på Prime berättade att de helt slutat använda sina egna nätverk när de rekryterar juniora medarbetare. Istället har de rekryteringsdagar med intervjuer och övningar. Det är ett sätt att gå utanför och hitta medarbetare med helt andra profiler.

– Men jag tror inte på specialriktad reklam till avgränsade målgrupper är svaret.  Sverige är så litet att vi måste göra saker som går hem brett.  En reklamfilm kostar lika mycket att producera, oavsett vem man riktar sig till. I ett stort land som USA kan man rikta sig till målgruppen vita män, 45 till 55, med högskoleutbildning, inkomst över 700 000 kronor om året och ett stort intresse för segling, med en reklamfilm. I Sverige skulle det vara mer effektivt att ringa upp dem eftersom de är så få.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

KingHedvig Hagwall Bruckner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.