Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Branschen behöver fler kreativa kvinnor”

Publicerad: 16 April 2014, 13:39

Cornelia Opitz.

Foto: Yasmine Winberg.

I nästan hela sitt yrkesverksamma liv har FLX:s reklamfilmschef Cornelia Opitz jobbar med humor och reklam. För Resumé berättar hon om vad som kännetecknar en bra reklamfilm, bristen på kvinnor i branschen och hur det kändes att växa upp med öknamnet Lopp-Luella.


Ämnen i artikeln:

Cornelia OpitzFLX

På en skolgård i Nacka under tidigt 70-tal blev Cornelia Opitz kallad Lopp-Loella. Öknamnet kom efter Maria Gripes bok "Pappa Pellerins dotter" som handlade om en tjej med långt rött hår, precis som Cornelia hade.  

När Cornelia var fem år hade familjen flyttat upp från Malmö på grund av pappans affärsjobb. Både Cornelia och lillebrodern Caspar Opitz, i dag redaktionschef på Dagens Nyheter, lade av med skånskan ganska fort för att passa in.  

– Jag skrek väl något tillbaka när de höll på. Av någon konstig anledning tog jag inte åt mig, hur jag nu lyckades med det. Jag gick inte bara tyst och grät, utan jag bet ifrån. Men det var väl inte sådär jättekul, säger Cornelia.

I Nacka stannade familjen bara några år. När Cornelia gick i tvåan drog flyttlasset vidare till Linköping. Staden som också kom att bli en långvarig hemort.  

Med en mamma som var konstnär blev uppväxten ganska kreativ. Hon pushade både Cornelia och Caspar, har alltid hejat på barnen.  

– Caspar har alltid varit väldigt allmänbildad och duktig i skolan. Jag var inte riktigt lika bra, utan har fått jobba hårt istället.  

Under tiden i Linköping gjorde Cornelias mamma den första rondellhunden, den som myntade begreppet. Men den blev sönderslagen eller snodd, då ställde någon dit en ny. Sedan spred det sig i Sverige och Europa.  

– Mammas jobb verkade jättekul, men det gav inga direkta inkomster. Pappa hade inkomsten, men hans jobb verkade inte så kul. Jag har nog gjort något mittemellan – ett mer uppstyrt liv än vad en konstnär har.   

Cornelia trivdes i Linköping, men säger att hon alltid känt att hon ville någon annanstans.  

– Jag gillar staden, men tycker att folk är lite inskränkta. Man kan tjafsa på middagar om grundvärderingar som till exempel invandrarfrågor. När jag flyttade till Stockholm kände jag att folk hade samma grundvärderingar som jag själv. Det var underbart.  

Och till Stockholm kom Cornelia tack vare sin mamma. Cornelia var då över 25 år, och hade dittills jobbat på ett Paragraf 12-hem, med barn som hamnat snett i livet.

– Mamma tjatade på mig att jag skulle söka en tv-utbildning som fanns i Gamleby, men jag var inte alls sugen på att flytta dit. Då skrev mamma min ansökan till skolan och sa att jag skulle renskriva det med mina egna ord. Men jag orkade inte, utan postade hennes kladdiga papper. Som tur är, var min lärare också en riktig konstnärssjäl, som tyckte att det var roligt att jag hade skickat in en sådan ansökan. Det är pinsamt och så dumt att det inte är klokt.  

Gillar du inte att skriva eller är du bara lat?
– Då var jag lat. Men du vet hur man kan vara med sin mamma ibland. Jag var inte så stressad med att sluta på behandlingshemmet.  

Berättade du sen att det var hon som skrivit ansökan?
– Nej, det gjorde jag inte. Jag har inte ens vågat säga till mamma att jag postade hennes skisskladd. Det får de reda på nu.  

Under utbildningen fick Cornelia praktik på produktionsbolaget Efti. Där blev hon kvar i åtta år, innan hon tillsammans med Jens Sjögren och Kalle Breitholtz startade Mister Krister. Produktionsbolaget där Cornelia sedermera var vd.  

– När vi lade ner Mister Krister hade jag någon dröm om att det skulle vara roligt att frilansa. Men jag var inte bra på det, utan tog på mig för mycket jobb. När jag var i valet och kvalet över vad jag skulle göra, ringde Felix Herngren och frågade om jag ville jobba med honom.  

Du blev headhuntad som

reklamfilmschef på FLX?
– Ja, det kan man säga. Då tvekade jag inte ett ögonblick – utan blev överlycklig.

Hur mycket blandar sig Felix Herngren i det dagliga jobbet?
– Precis så mycket som han behöver. Han lämnar väldigt mycket ansvar och är världens snällaste chef, men väldigt proffsig. I det dagliga arbetet är han ett bollplank för andra kreatörer – både för tv och reklam. Han är någon slags mentor för oss och jobbar nog mest av alla.  

Vad tycker du är viktigast i en reklamfilm?
– Att man inte glömmer bort att man ska sälja en produkt, tar hänsyn till det och väver in det i filmen. Det ska inte bara vara en sketch med en logga på slutet. Sen är humor viktigt.  

Är det för lite humor i Sveriges reklamfilmer?
– Ja, framför allt blir det inte alltid så bra när man försöker göra humor. Men när det blir kul är det väldigt kul.  

Är ni på FLX överens om vad som är roligt?
– Nej, inte riktigt. Häromdagen pratade Felix Herngren om en sketch från Pentagon, där det står en massa människor och drar skämt. De kör skämt som "Akta dig för stupet – vilket stuuuuup?" Den där har hela Sverige garvat åt, men Felix fattar inte de roliga. De flesta av våra regissörer är bra och begåvade. Sen tycker man mer eller mindre att samma saker är kul, såklart.

Vilken reklamfilm skulle du säga är er bästa?
– För två år sedan gjorde Felix några filmer för Apoteket som är väldigt kul. De vann Guldägget. Coop-filmerna gillar jag. Måns Herngren har nyligen gjort tre filmer för Finnair som kommer snart och också är väldigt roliga.  

Mindre lyckade projekt då?
– För länge sedan, när vi jobbade på Efti, gjorde vi någon film som blev stoppad och någon för Blå band som kunden inte var nöjd med. Men på FLX år kan jag inte komma på att något inte blivit lyckat.  

Men ni måste väl ha kriser också – även om det inte finns någon färdig produkt som blivit dålig. Har du något annat exempel?
– Faktum är att det är ett tryggt bolag, där man har rutinerade producenter och regissörer. Vi chansar inte, utan är väldigt ofta förberedda och har jobbat igenom saker. Du vill hitta något som är lite roligt... Jag försöker komma på något vi kämpar med. Det som är ett problem är bristen på kvinnliga kreatörer.  

Okej, det finns inte så många eller?
– Vi har en kvinnlig regissör på reklamsidan, som också gör Solsidan och skriver manus. Det är Tova Magnusson. Men vi söker kvinnliga manusförfattare till reklamavdelningen. Tyvärr är 19 av 20 sökande alltid män.  

Varför tror du att det är så?
– Det är samma med reklamfilmsregissörer – man har inte haft några förebilder där. Jag har aldrig haft några kompisar vars mammor som varit det. Nu finns det några duktiga kvinnor i branschen – så jag hoppas att det blir balans. I reklambranschen är det inga kunder eller reklambyråer som efterfrågar kvinnliga regissörer. Men vi försöker tänka på det så mycket det går.  

Vad har ni som produktionsbolag för ansvar att knyta till er fler?
– Ett stort ansvar. Vi var på Beckmans för några år sedan för att prata med tjejerna som skulle gå ut. Då var det som om serverade dem ett problem de inte visste om. De gjorde massor med film, men sen är det ändå väldigt få som knackar på vår dörr.  

Var hamnar de då?
– Jag vet faktiskt inte, men det borde man ju ta reda på. Säkert på reklambyråer eller som manusförfattare och regissörer för långfilm. Det är skandal och något vi får ändra på.  

Jobbar ni för att fronta Tova då?
– Hon brukar dela ut pris på Roygalan, hon ställer upp om man behöver henne till att inspirera. Jag har själv aldrig varit regissör, men jag kan tänka mig att det som ny och kvinna är ganska svårt att slå sig fram. Man kanske får regiassistera, äta nudlar i ett antal år och inte ha det så himla fett. Det är synd.

Men det måste väl män också?
– Absolut.  

Tycker du att det märks på det färdiga resultatet att det är män som ligger bakom produktioner?  
– Någonstans måste vi ha olika syn på saker, eftersom vi har upplevt saker på olika sätt. Det vore bra för hela branschen om det var mer kreativa kvinnor i den. Stämningen hade nog bara blivit härlig med fler kvinnor.  

FAKTA / Cornelia Opitz
Ålder: 44
Är: Reklamfilmschef på FLX
Bor: Odenplan
Uppvuxen: Linköping, kom till Stockholm 1998
Familj: Tvååriga sonen Rasmus och sambon Henrik
Utbildning: Fritidspedagog och Film- och tv-utbildning i Gamleby
Drivkraft: "Att ha kul"
Läser: DN, Resumé, Dagens Media
Tittar på: True detective, Game of Thrones, Nyheterna, barnprogram och sport
Lyssnar på: P1 och Radiosporten på P4, Värvet och Alex och Sigges podcast  

Cornelia listar sex bästa reklamfilmerna i Sverige:
Apoteket
Epic Split
Adressändring
LAFA
Poolia
Ipren

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Cornelia OpitzFLX

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.