Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Helgintervjuer

Breddar sig passionerat inom nya fält

Publicerad: 17 Augusti 2012, 14:03

Kjell Häglund.

Foto: Mattias Bardå.

Kulturjournalisten och tv- och filmgurun Kjell Häglund, som driver sajten Weirdscience.se, tar ett nytt kliv i karriären. Nyligen slutade han som redaktionschef för Residence, magasinet som han var med och grundade. För Resumé berättar han om tidningens utmaningar, nya jobbet och den svenska tv-marknaden.


Ämnen i artikeln:

Kjell Häglund

Kjell Häglund sa upp sig från Residence. I veckan avslöjade Resumé hans nya jobb: Editorial director på kundtidningsförlaget DG Communication.

Kjell Häglund var skribent på tidskriften Pop och Magazine Café under flera år i mitten av 1990-talet. Han var med och startade såväl Pop som Residence och har stenkoll på mediebranschen.

Han driver film- och tv-sajten Weird Science tillsammans med sin bror Magnus Häglund.

Vi börjar med en tv-fråga. Netflix och HBO slår sig in på den svenska on demand-marknaden. Vad säger du om det?
– I dagsläget betyder det tyvärr inte så mycket mer än vad det betydde när deras respektive konkurrenter, brittiska storspelaren Lovefilm och amerikanska kabelbolaget Comedy Central, startade upp i Sverige. Både Netflix och HBO blir ju begränsade av samma lokala distributionsfönster som deras svenska konkurrenter. Eller se på BBC – världens bästa tv-bolag hemma i Storbritannien, en urvattnad repriskanal i andra länder.

Hur kommer det att slå mot de svenska bolagen?
– Netflix lär initialt bli en i mängden, men HBO skulle kunna ställa till det för CMore (före detta Canal+) som ju har förstafönstret på flera HBO-serier i Sverige, och som blir en direkt konkurrent. Men jag har ju ingen aning om hur avtalen kommer att förnyas.

Vad behöver de svenska tv-bolagen innehållsmässigt göra bättre?
– Våga mer, vara snabbare och jobba mer gränsöverskridande – även personellt. Jag vet att det finns många brinnande kreativa krafter på svenska tv-bolag som kanske hålls tillbaka lite på grund av traditioner och rutiner.

Görs det bra svensk tv nu? Vad i så fall?
– Ja, SVT är alltid starka på drama och dokumentärer, Kanal 5 på nyskapande underhållning – det är sånt som satt sig i väggarna. Det enda som sitter i väggarna hos TV3 och TV4 är skräcken för att inte vara bredast.

Hur mycket kollar du på tv i veckan?
– Ingen aning... Om jag skulle räkna på det skulle jag bara tro att jag räknat fel.

Weird Science har hög status, kreddfaktor. Är du nöjd med din och din brors framfart där?
– Nej, inte de senaste åren. Trots att jag numera har ett dussin handplockade skribenter vid min sida är tempot lite för skralt, och vi har haft en planerad makeover av hela sajten, med en redan färdig form, som blivit försenad med ett år... Å andra sidan finns det något mycket positivt med att WS har mindre genomslagskraft i dag – det är ju en följd av att så många fler numera skriver kunnigt och nördpassionerat om film och tv på nätet än när vi började. Då var vi ensamma, i dag får vi kämpa för att överhuvudtaget vara relevanta.

Varför blev det DG Communication för dig?
–      Först och främst för att redaktionell kommunikation är en expansiv, optimistisk bransch där man ser mer möjligheter än begränsningar – i total kontrast till de traditionella konsumenttidningsförlagen. Den roligaste utmaningen med att göra magasin är att maximera kreativiteten inom tajta ramar så att det fungerar kommersiellt, och med åren har jag kommit att värdesätta ramarna lika mycket som friheten.

– Där finns en korsbefruktning som i sig alstrar kreativ energi, triggar idéer, tvingar en att vrida och vässa på allt. Och efter många år i förlagsvärlden, där ekvationen mellan annons, lösnummer och prenstock blir alltmer svårlöslig, tilltalas jag också av att det ekonomiska flödet inom redaktionell kommunikation är rakare och ärligare. Men inte minst är det själva arbetsplatsen som lockar mig, miljön och människorna på DG, och de starka ambitionerna där att växa, vässa och vara nyskapande.

Hur ska det gå för Residence som har tappat många namn?
–      Det är en fråga jag innerligt hoppas att LRF Media inser att de måste få fram ett svar på. Redaktionen kommer att fortsätta göra ett toppjobb, det är jag övertygad om. Men det är svårt att vårda och hålla liv i ett starkt varumärke i premiumsegmentet hos ett förlag som, när de köpte TTG för tre år sedan, inte hade erfarenhet av vare sig varumärkesutveckling eller premiumannonsörer.

– Men nu har Residence fått tillbaka pappers- och tryckkvaliteten som tidningen berövades direkt efter förlagsskiftet, och jag är enormt nöjd med det senaste numret – när vi fick det från tryckeriet i veckan var det som att få återbesök av en kär gammal vän man trodde var förlorad...

–      Residence har varit ett hjärteprojekt i 12 år för mig, och det känns lättare att lämna det nu när LRF Media fått en ny och mycket mer proaktiv ledning.

Vad är du mest nöjd med hittills i din karriär?
– Jag känner mig mycket mer tacksam än nöjd. Ungefär som man inte är "nöjd" med att ha en underbar familj. De sammanhang som jag är mest tacksam över är dels de verksamheter jag varit med och startat från grunden, som alla bottnat i personlig passion och en övertygelse om att kunna skapa utrymme för något nytt på marknaden: Residence, tidningen Pop och Weird Science. Och dels att jag, som skribent, aldrig fastnade i renodlade nöjes- och kultursammanhang bara för att jag fick mitt "genombrott" som profilerad popskribent i Aftonbladet, att jag av nån anledning lyckades bredda mig inom nya fält efterhand som jag mognade, bildade familj och fick nya erfarenheter... som att jag började skriva om föräldraskap på heltid när jag själv fick mitt första barn, och att jag sedan kunnat fortsätta växla fritt mellan kultur, politik, vetenskap, design, mediekritik, sport... samtidigt som jag alltid haft ett hem, en fast stol, i magasinsvärlden.

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

Kjell Häglund

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.