Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Daniel West – en man att hylla

Publicerad: 11 April 2014, 12:58

Daniel West är ödmjuk inför sin klicksuccé hyllat.

Foto: Montage.

Han trivs bäst i de djupa skogarna i norrländska Örnsköldsvik. Men samtidigt har Daniel West svårt att slita sig från datorn – något som resulterat i hyllat.se. Sajten som på bara fyra veckor fått över två och en halv miljon unika besökare.


Hyllat.se är klicksuccén som expanderat i en rasande fart. Idén är rak och enkel. På sajten lyfts ämnen, artiklar och videos värda att hylla – där den gemensamma nämnaren är samhällsfrågor som ska väcka känslor.  

Kanske ligger framgången i Daniel Wests stora förtjusning till frihet. Han gör vad han vill med sin tid och säger sig aldrig ha varit speciellt intresserad av att jobba på kontor. Studierna till civilekonom genomförde han bara för att det förväntades av honom.  

Därför var det heller aldrig något alternativ att jobba som en vanlig civilekonom. Efter examen har Daniel arbetat hemifrån - som konsult för ett asiatiskt bolag som han hjälpt med onlinemarknadsföring och försäljning.  

Men i hemmamiljön är det svårt att hålla disciplinen.

– Naturen är det enda ställe där jag hittar andrum från jobb och datorer. Om jag inte går ut i skogen sitter jag konstant vid datorn. Det har blivit ett problem eftersom jag jobbat hemifrån i tre år nu. Det är liksom svårt att veta när man ska sluta. Ibland sitter jag från att jag vaknar på morgonen tills att jag går och lägger mig, säger Daniel.  

Hur tar din tjej det?
– Det är inte så populärt hos henne, men jag ska bättra mig. Jag har försökt alla möjliga saker, men det är lätt att trilla dit när man kan jobba både från mobilen och datorn nuförtiden.

Varför gillar du inte ett nio till fem-jobb?
– Jag har alltid tänkt att jag ska åstadkomma något mer. Att jag är ämnad för något större än att sitta på kontoret hela dagarna. Däremot tror jag inte att det slutar vid hyllat, jag kommer inte hålla på med det om fem år.  

Vad ska du hålla på med då?
– Min riktiga dröm är att en dag hitta ett litet hus med en trädgård här uppe i Örnsköldsvik. Jag vill ha ett stort växthus där jag kan odla tomater, hugga ved och ta det lugnt.

Men då måste du tjäna pengar först?
– Ja, det måste jag. Sen vill jag inte jobba för jobbandets skull men inte heller för att tjäna pengar. Jag är mer inne på att man ska kunna välja att göra något som skapar en bättre värld.

Trots den enorma succén på kort tid – som fått 2,8 unika besökare sedan start - är Daniel mycket ödmjuk över skapelsen. För någon vecka sedan hade sajten bara den veckan 1,5 miljoner besökare – vilket gör den större än exempelvis SvD.se, hela Mittmediakoncernen, Di.se och GP.se.

Men Daniel beskriver hyllat som ett experiment vars genomslag gick mycket snabbare än han trodde.  

– I början av mars hade jag en dag då jag var speciellt less på mitt konsultjobb. Jag tänkte att jag ville göra något för mig själv. Tidigare hade jag följt de stora amerikanska sajterna Upworthy och Buzzfeed ett tag och tänkte att jag kan testa något likande i Sverige.  

I dag lägger Daniel uppskattningsvis fem timmar om dagen på hyllat, men själva sajten byggde han på två dagar. Han inspirerades mycket av Upworthy.com – även om han uppger att hyllat är fulare.

Knepet var att titta mycket på vilka artiklar som varit populära hos Upworthy förra året. Nu vet Daniel vilka ämnen som engagerar mest.

– Kvinnliga skönhetsideal, cancer och ekologisk mat. Speciellt hur modeller blir Photoshoppade på tidningsomslag, det ämnet har det skrivits allra mest om.  

Vad är tanken?
– Om ett klipp ses av en halv miljon svenskar kan det väcka diskussion. Folk kan då få upp ögonen för ett problem man inte tidigare tänkt på så mycket. Ju fler som är medvetna om verkligheten, desto större chans till förändring.

Förutom Daniel skriver kompanjonen Johanna Hård på sajten, som, liksom Daniel har ett heltidsjobb vid sidan av.

Kommer ni att kunna leva på hyllat?
– Ja, det finns potential för det. Men eftersom det har gått så fort vet vi inte var vi är om en månad. Det viktiga nu är att hålla uppe kvalitén, så folk kommer tillbaka.  

Kommer ni lyckas med det?
– Det är svårt att säga. Det är faktiskt ganska svårt att hitta innehåll med hög kvalitet. Jag har högre krav än de amerikanska sidorna. Jag vill lägga ut artiklar som en svensk publik skulle gilla, oavsett om det är min mamma eller någon yngre person. Det är en utmaning.

Målet är att lägga ut tre artiklar om dagen, eftersom det är vad vännerna hinner med.  

Du skriver 25 rubriker för varje artikel. Varför?
– Jag är lite av en perfektionist. Ibland slarvar jag, men annars skriver jag 25 rubriker för varje artikel och tar den som känns bäst.  

Hur ska en bra rubrik vara då, enligt dig?
– En bra rubrik ska väcka intresse men inte avslöja alltihop. Man ska få en anledning att klicka sig vidare. Det finns säkert de som är bättre, men jag är helt okej på det.  

Följer du kommentarerna i sociala medier?
– Mycket, just för att lära mig vilken typ av innehåll som fungerar och vad som inte gör det.  

Vad har du fått för reaktioner sedan starten?
– Jag har fått mail från sådana som tycker att initiativet är kul och att hyllat är en bra sida. Men bortsett från det har jag inte fått så många reaktioner.  

Och erbjudanden?
– Jag har fått erbjudanden om samarbeten, vilket kan vara en möjlighet - men det inget jag tänkt något på. Sen har jag fått ett konkret jobberbjudande. Det är kul att folk vill jobba med mig, men i nuläget är det inte aktuellt i att börja jobba för någon annan.

Men det måste väl bero på vad det är för typ av jobberbjudanden?
– Jag värderar frihet väldigt högt, eftersom jag vill kunna ha kontroll över mig själv. Det hör ihop med att jag inte vill vara låst till ett kontor hela dagarna. Jag vill själv kunna bestämma när, var och hur jag gör någonting.   

FAKTA / Daniel West
Ålder: 26
Bor: Örnsköldsvik
Uppvuxen: Örnsköldsvik i lägenhet – men ska köpa ett hus.
Är: konsult inom webbutveckling och onlinemarknadsföring
Familj: Två syskon, fyra ingifta syskon, två föräldrar, flickvän, hund och katt
Utbildning: Civilekonomexamen och läst entreprenörskap.
Karriär: Konsult sedan examen 2012
Startade hyllat.se: För en månad sen  
Smultronställen på nätet: RSS-läsaren där alla bloggflöden ligger. Följer copyblogger.com, Seth Godin som bloggar om digital marknadsföring och internettrender
Medievanor: "Jag läser inte tidningar alls, eftersom det är mycket skit i till exempel kvällstidningarna. Jag är mer praktiskt inriktad. Om jag läser, vill jag ha reda på något speciellt eller lära mig någonting. Det är mest praktiska böcker om trädgård, marknadsföring, reklam och copywriting jag läser."
Böcker: "Think and grow rich" av Napoleon Hill, "Breakthrough Advertising" av Eugene Achwartz och "Influence" av Robert Cialdini
Lyssnar på: Podcasts som heter "I love marketing" och "ConversionCast"
Hobbys: Naturen
Tips om bra marknadsföring på nätet: "Man måste hitta ett sätt att resonera med de man vill nå ut till. Sen måste man berätta bra berättelser – det är effektivt. Facebook-annonser funkar bra"

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.