Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Därför ser Breakit-grundaren ljust på framtiden när resten av branschen deppar

Publicerad: 18 November 2016, 15:27

Stefan Lundell, medgrundare och innehållschef på Breakit.

Foto: Andreas Elgstrand

Breakit har på kort tid fått stort genomslag på den svenska mediemarknaden. I Resumés helgintervju pratar grundaren Stefan Lundell om techsajtens nästa steg, kärleken till affärer och sin frikyrkliga bakgrund.


Ämnen i artikeln:

Stefan LundellDI Digital

Stefan Lundell har kallats "ekonomijournalistikens svar på Zlatan" av Resumés tidigare chefredaktör Peppe Engberg. Under sin tid på Dagens Industri gjorde han till vana att leverera toppnyheter på löpande band. Han var reportern med affärstidningens fetaste representationsnota. På de flotta restaurangerna kring Stureplan byggde han upp ett imponerande nätverk inom Stockholms finanselit som bjöd på de hetaste nyheterna och smaskigaste historierna.

Nu sitter vi i ett konferensrum på Breakits kontor och äter en sushilåda. För att fortsätta med fotbollsliknelsen har han gått från att vara stjärnspelare i den stormrika storklubben till coach för det nystartade laget som siktar mot högsta divisionen.

Stefan Lundell, för dagen klädd i t-shirt och grå luvtröja, ser ut som en karaktär hämtad ur HBO-serien Silicon Valley. Passande, både givet sajtens bevakningsområde och att han sedan knappt två år tillbaka är egen företagare.
– Det känns som att jag jobbar dubbelt så mycket nu som entreprenör. Men jag har också dubbelt så roligt, säger han.
– Skräcken är att bli trött och nöjd. Min förebild där är Leif Holmkvist (67-årig frilansreporter som skriver för Resumé) som kör hela vägen in i kaklet. Jag kände mig rätt färdig på DI, förutom möjligen att ta en chefsroll. Men det var jag aldrig intresserad av.

Historien om hur techsajten skapades är välkänd vid det här laget. Stefan Lundell fick chansen att inom ramen för sin anställning på DI ta fram en ny digital produkt på 100 dagar under vinjetten "Entreprenörsresan". Resultatet blev ett embryo till vad som senare skulle bli Breakit. När det sedan sedan var dags att förhandla fram ett delägarskap blev det tvärnej av den dåvarande Bonnier News-vd:n Gunilla Herlitz.

Då valde Stefan Lundell att säga upp sig och tillsammans med parhästen Olle Aronsson och starta Breakit på egen hand. I dag är han glad att inte DI nappade på deras förslag om driva projektet tillsammans, med en köpoption för Bonnier efter tre år.
– Jag är sjukt nöjd med att det inte blev så. Då hade det varit dags att sälja snart. Jag ser ju hur de sitter och kämpar på DI Digital (sajten som skapades i spåren av duons avhopp). Man är bara en liten del i något större. När vi var tvungna att hoppa av kändes det sjukt stressande. Men med facit i hand är jag glad.

Det nya företaget drog igång med en startplåt på tre miljoner kronor och ett avtal om att sälja in artiklar till DI under de första sex månaderna. Bland delägarna fanns Staffan Persson och Eric Gisaeus som grundat säljbolaget Leeads, digitalbyrån Hyper Valley och analysföretaget Ocast. De fyra företagen har nu gemensamma lokaler med utsikt över Norrmalmstorg.

Under sitt första verksamhetsår landade omsättningen på 1,8 miljoner kronor och rörelseförlusten stannade vid 1,2 miljoner. "Ett katastrofresultat" summerade duon skämtsamt i den egna podden. Men faktum var att det hade gått bättre än väntat.

I år kalkylerar Breakit med att omsätta 6 miljoner kronor, avslöjar Stefan Lundell inför vårt samtal. Det betyder en årlig tillväxt på över 200 procent. Bolaget räknar dock med att fortsatt göra omkring 2 miljoner i förlust. Redaktionen har successivt växt och består nu av åtta personer.
– Vi gasar nog för lite. Vi har 5-6 miljoner i kassan som våra investerare har gett oss för att satsa på tillväxt. Det innebär att göra förlust. Samtidigt älskar man ju att gå runt, och jagar det varje månad. Det skulle bära emot att göra en budget där vi går fyra miljoner back, säger han.

Är det arvet från att jobba i storföretag?
– Nej, det har nog mer med mina småländska rötter att göra (föräldrarna kommer därifrån, reds. anm.). Man triggas av att gå runt, och det är kul att nå upp till olika siffror. Jag kommer till exempel att spruta champagne när vi når 10 miljoner i omsättning.

Breakit når i dagsläget över 100 000 unika besökare på veckobasis och har hunnit bygga en stor följarskara i sociala medier.
– Jag var på en mediebyrådragning nyligen och ingen av dem kände till oss. Men det ser jag som positivt. Det betyder att vi har stor potential, säger Stefan Lundell och fortsätter:
– När vi pitchade mot till DI var målet att nå 100 000 unika besökare på 24 månader. Och då räknade vi med att slanga trafik från DI.se. Nu nådde vi målet att ligga stabilt över det i september – helt på egen hand. Det kändes stort.

Strax innan sommaren tog Breakit in 3,5 miljoner kronor i nytt kapital genom en nyemission. Den värderade bolaget till 25 miljoner. Nyligen fyllde de på kassan med ytterligare två miljoner genom ett Almi-lån. Även om Stefan Lundell är nöjd med resan de gjort hittills har de betydligt högre målsättningar.

Därför rekryterades nyligen Camilla Björkman från FAB Media (tidigare Frida Förlag) som affärsutvecklingschef. Förutom rent kommersiella frågor kommer hon att driva en breddning av det redaktionella innehållet.
– Camilla kommer med sin bakgrund från Driva Eget. Hon är själv entreprenör och drev upp den tillsammans med Anders Andersson. Det är en sajt jag gillar även om den är lite plottrig, säger Stefan Lundell.
– Vi är en techsajt med affärsfokus. Men lika mycket är vi en sajt för entreprenörer. På ett sätt kan jag tycka att det är begränsande att bara skriva om bolag inom den digitala sektorn. Alla bolag kommer att komma dit så småningom. Vi vill även skriva på ett mer instrumentellt sätt om entreprenörsskap.

Riskerar ni inte att bli för spretiga?
– Vi ska vara där näringslivet växer och skiter i resten. Men de bolag som kan kallas "Breakit-bolag" blir allt fler. Titta till exempel på H&M och alla techinvesteringar de gör. Jag tror att det kan kommuniceras till läsarna utan att vi upplevs som för spretiga. Särskilt när den stora jätten (DI) låser in allt mer material.

I det korta perspektivet är fokus inställt på att nå fler läsare, och att kunna dra in ännu mer pengar på de som redan följer Breakit. Bland annat events, nativeannonser, klassiska banners och andra typer av samarbeten. Men vid horisonten hägrar större visioner.
– Nu befinner vi oss i en sweet spot där vi tror att vi snart når över 150 000 unika besökare i veckan. Jag tror inte att vi på långa vägar har kapitaliserat tillräckligt på dem. Det finns massor av fler saker vi kan göra för att nå 10 miljoner i omsättning nästa år.
– Men på 12-18 månaders sikt ser vi en ännu större möjlighet. DI låser in allt mer material. Samtidigt tjänar de på tok för mycket pengar, anser jag. Det finns utrymme för fler.

Finanstidningen, E24 och Realtid. Många har försökt – och misslyckats rejält – med att utmana den rosa gigantens monopolliknande ställning. Stefan Lundell får något högtidligt i rösten när han pratar om att bjuda upp sin förra arbetsgivare till dans.
– Spåren förskräcker. Därför ska man vara väldigt ödmjuk när man gör en sådan satsning. Men det vore väldigt kul. Bortsett från de rent rationella argumenten vore det roligt att i framtiden berätta för barnbarnen att farfar gjorde den satsningen, säger han.

Breakit erbjuder i dagsläget sitt innehåll på sajten helt gratis. Stefan Lundell säger att de har idéer om hur de i framtiden också ska kunna ta betalt av läsarna. Men i nuläget handlar allt om att bygga räckvidd.

Många medier försöker i dag att hitta digitala läsarintäkter. Hur tänker du kring räckvidd kontra betalt innehåll?
– Jag tycker att det är så mycket domedagsstämning i branschen nu. Ibland undrar jag om det är vi eller de andra som räknar fel. Har du en intressant räckvidd bör det kunna vara lönsamt även i framtiden. Som jag ser det äger vi hela startup- och techcommunityt. Det måste gå att tjäna pengar på.

Samtidigt är det en allmänt vedertagen branschsanning att intäkterna från displayannonser är på väg att tyna bort.
– Jag tror också att displaymarknaden kommer att dö på några års sikt, även om den är ganska trögrörlig. Men till skillnad mot andra medier har vi inte någon papperstidning med höga fasta kostnader. Att komma in med ett vitt papper är en väldigt stor fördel, säger han.
– Rent krasst kan man säga att om de stora jättarna låser in sitt material kan vi gå in och rewrita deras material. På så sätt tar vi russinen ur kakan. Samtidigt är man kluven. Jag vill ju att journalistiken ska överleva. Men vi verkar på en fri marknad.

Det andra vägvalet för Breakit är att satsa utanför Sveriges gränser. Någon konkret plan finns inte, men våra nordiska grannländer, Tyskland, Frankrike och England nämns som potentiella kandidater.
– Titta på Berlin, som är en hetare och större startup-stad än Stockholm. De har ingen bra techsajt. Jag har inte gjort någon närmare research, men det borde vara möjligt att starta en lokal motsvarighet till oss där.

Åter till det där nätverket som Stefan Lundell byggde upp under 12 år av lunchande som DI-reporter. Det har förstås varit starkt bidragande till Breakits framgångar här i Sverige, både ekonomiskt och innehållsmässigt. Det stora frågetecknet är därför om varumärket, som han och Olle Aronsson i stor utsträckning personifierar, verkligen är skalbart.

Hur personberoende skulle du säga att Breakit är?
– Både och. Det var några rätt tunga investerare som tackade nej av den anledningen. Men jag skulle vilja hävda att vi bevisat motsatsen. Åtminstone på den svenska marknaden. Jag och Olle kan vara borta i en vecka från redaktionen och ändå fortsätter de att skapa grymt innehåll. Redaktionellt har vi satt en skalbar struktur, liksom på säljsidan där vår partner Leeads gjort ett fantastiskt jobb. Jag kan sluta här och ändå skulle det rulla på, säger han.

När behöver ni ta in pengar igen?
– Om vi skulle ta in pengar igen är det av offensiva skäl. Det beror på vad vi tänker hitta på. Om vi ska satsa utomlands eller bli en tydligare utmanare till DI kommer det att behövas större muskler. Men just nu ser jag inget behov av nytt kapital.

Det är få förunnat att få arbeta med en expansiv mediebusiness. Hur känns det?
– Det är väldigt inspirerande. Framför allt tycker jag att redaktionen skapar en väldigt bra produkt. Att få göra bra journalistik och samtidigt se hur affären växer är det bästa av två världar.

Vad har ni för end game med Breakit?
– Jag ser inget slut på det. Skulle möjligtvis vara om allt gick åt skogen. Våra investerare vill väl ha någon typ av exit någon gång, men jag känner mig väldigt osugen på att bli uppköpt av någon stor mediekoncern. Jag vill inte sälja bara för att tjäna pengar.

Har ni fått propåer om att bli uppköpta?
– Nej, det har vi inte. I början när det blev känt att vi skulle hoppa av från DI fick vi några förfrågningar från andra mediebolag (läs: inte Bonnier), men då hade vi redan klart med finansieringen.

Vid vilken summa skulle det vara intressant för dig att sälja?
– Jag får höfta till och säga 100 miljoner, förutsatt att det är rätt köpare, säger han.

Samtidigt:
– Många påstår att de inte drivs av pengar, men jag kan ärligt säga att jag inte gör det. Du ser ju själv – jag ser ut som en luffare! Skämt åsido, jag är väldigt dålig på att bränna pengar. Och skulle det skita sig kan jag alltid frilansa.

Vägen in till journalistiken gick via Stefan Lundells samhällsintresse. Hemma på köksbordet i Ljungskile låg alltid Dagens Nyheter, och pappan som var lärare uppmanade alltid sonen att förkovra sig. När han senare pluggade i Örebro lyckades han få till ett extraknäck på Örebro-Kurirens sportredaktion genom en vit lögn. Han påstod sig ha skrivit betydligt fler artiklar än vad som egentligen var fallet.
– De genomskådade min bluff, men gav mig chansen ändå. Det gjorde att jag kunde finansiera studierna på egen hand.

Varför blev det ekonomijournalistiken så småningom?
– Det var nog ett utslag av min entreprenöriella ådra. Jag älskar affärer. Bakom alla siffror finns mycket känslor. Det är mänskliga historier om vinnare och förlorare som tilltalar mig.

Under två år i slutet av 1990-talet arbetade han som reporter på den då nystartade (och senare nedlagda) tidningen Vision som grundades av Pontus Schultz (då Forsström) och Bengt Uggla.
– Det var en sjukt bra skola. Det finns stora likheter mellan det som de gjorde och som vi gör nu. De var all in på den "nya ekonomin" och jag lärde mig hur man kan bygga en rörelse runt en tidning. Men jag lärde mig också hur man inte ska göra affärer. Pontus var extremt visionär och har fått rätt på mycket i efterhand. Men jag skulle säga att han var större som publicist än som affärsman, säger han och tillägger:
– Samtidigt får man inte glömma att han var i 20-årsåldern när han startade Vision. Jag hade gjorde det betydligt sämre då, kan jag säga.

De som känner Stefan Lundell brukar säga att han är väldigt hårt arbetande och osjälvisk som person. Något han inte döljer är hans kristna tro som präglat honom.
– Jag är uppväxt i ett kristet hem och det följde med mig, utan att jag för den sakens skull gick i kyrkan varje söndag. När jag var kring 20 år kom en tydlig vändpunkt i livet. Jag insåg att jag trodde på budskapet i Bibeln. Jag är inte bokstavstroende, men det är en skillnad jämfört med dem som bara har någon form av tro, säger han.

Under många år var han och familjen aktiva i en frikyrka.
– Jag var väldigt aktiv i församlingen. Vi gick på gudstjänst varje söndag och jag ledde samtalsgrupper hemma hos olika medlemmar varje onsdagskväll. Nu är jag mindre praktiserande och mer konsumerande i min tro. Mina barn går i söndagsskolan och jag går till kyrkan ungefär två gånger i månaden.

Hur tar din tro sig till uttryck i det dagliga livet?
– Den borde ta sig mer i uttryck än den gör. Jag påverkas positivt när jag ber mer aktivt än vad jag gör i nuläget. Du påminns om det kristna grundbudskapet, att behandla andra som du själv vill bli behandlad.

I dag kan man hitta honom i Brännkyrka kyrka som är en del av Svenska kyrkan.
– Det finns ett stigma kring frikyrkor. Många tvekar kring att följa med dit. Jag vill att kyrkan ska befinna sig mitt i byn, lite som vår strategi med Breakit. Församlingen på Kungsholmen (där han tidigare gick) var bra, men det blev nästan som en subkultur. Det fanns inget att bygga vidare på.

Har du fått uppleva fördomar mot ditt troende i jobbet?
– Det finns absolut fördomar inom mediebranschen. Särskilt mot frikyrkor. Om du skulle ta de förringande orden som används mot frikyrkliga, och placera den framför judar eller muslimer, skulle det aldrig gå att skriva. Det har irriterat mig. Jag känner många kristna som mörkat sin tro i yrkeslivet. Men jag har alltid varit öppen med den.

FAKTA/Stefan Lundell
Ålder: 44.
Uppvuxen: Ljungskile på västkusten.
Bor: Liseberg, Älvsjö.
Familj: Gift med Gunilla, barnen Fabian (10 år) och Signe (7 år) samt utbytesstudenten Shannyn från Taiwan.
Utbildning: Spridda universitetskurser i bland annat statsvetenskap och nationalekonomi, Journalistlinjen på Ljungskile Folkhögskola.
Karriär i korthet: Sportreporter på Örebro-Kuriren, Arbetet och Svenska Dagbladet. Ekonomijournalist på Privata Affärer och Dagens Industri. Medgrundare affärssajten Breakit.
Tjänar: 40 000 kronor i månaden.
Gör på fritiden: Umgås med familjen, läser ("helst varje kväll"), tränar ("försöker springa till jobbet några gånger i veckan") och går i kyrkan ("var väldigt aktiv i min tidigare församling men nu mindre frekvent gudstjänstbesökare").
Senaste film: "Dokumentären om OJ Simpson som fortfarande går att se på SVT Play - rekommenderas".
Lästips: "Läste precis klart Elena Ferrantes "Min fantastiska väninna" och ser fram emot att börja läsa andra delen".
Medievanor: I jobbet skannar jag mer än läser - främst DI, Financial Times, Resumé, Omni, Recode, Affärsvärlden, Music Business Worldwide. Privat läser jag Runners World, Fokus, Dagen och Dagens Nyheter på helgerna.
Oanad talang: "Har kunnat rita orienteringskartor".
Hissar: Gunilla ("Min fru som vågade säga upp sig från ett bra jobb för att bygga upp en egen verksamhet - modigt!") och min medgrundare Olle Aronsson ("Har betytt mer för Breakits framgång än jag")
Dissar: Ångest ("som jag dessvärre lider av med ojämna mellanrum") och sötsug ("läste i förra veckan att sockerberoende var en myt - den nyheten kan jag kraftfullt dementera").

FAKTA/De äger Breakit

Namn Antal aktier   Stefan Lundell 282000   Olle Aronsson 188000   Swedia HighP AB 157803   Hyper Valley 87692   Camilla Björkman (Magazinhuset i Stockholm) 43889   Peter Benson 31385   AMC LLC 15385   Lars Wingefors (Wingefors Venture AB) 15384   Jon Mauno Pettersson 15000   Bo Mattsson (Bemit AB) 9230   Mikael Pawlo 8770   Joacim Stål (Stahl Labs AB) 7692   Anton Holmqvist (Bladgatan Invest AB) 6153   Mathias Hermansson (NC Management AB) 3076   Jonas de Lange 3076   Johanna Ekström 1692   Sara Lindh 1230   Erik Wisterberg 308

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Stefan LundellDI Digital

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.