Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

DDB-kreatörens uppladdning inför Marathon – 17 mil i veckan

Publicerad: 31 maj 2013, 14:22

Tove Langseth siktar på att komma under tre timmar i Stockholm Marathon

Hon har bara sprungit två marathonlopp, men är redan Sveriges 18:e bästa kvinnliga marathonlöpare. För Resumé berättar DDB:s art director Tove Langseth om varför löpningen gör henne till en bättre kreatör.


Ämnen i artikeln:

DDBDDB StockholmTove Langseth

Varför började du springa?
– Jag har alltid sprungit men sådär ett par gånger i veckan. Det ändrades när en kund (Intersport) utmanade mig att springa ett lopp och jag började träna mer målinriktat. Då fastnade jag.

Hur många mil springer du i veckan?
– 15-17 mil.

17 mil i veckan! Är det hälsosamt?
– Alla 17 mil är självklart inte stenhårda pass utan även relativt lugn mängdträning.

Hur får du tid till löpningen?
– Jag planerar veckorna minutiöst och utnyttjar allt vad man kan kalla “dold tid”. Till exempel springer jag hem om jag varit ute på restaurang och i vintras sprang jag hem kl 00.30 från en filminspelning i Orminge.

Vad ger löpningen dig i jobbet som kreatör?
– Löpningen gör mig smartare, mer fokuserad. Dessutom sover jag bättre trots press och kreativ ångest.

Vilken tid siktar du på i årets Stockholm Marathon?
– Jag siktar på att komma under tre timmar. I Berlin sprang jag på tre timmar och nio jäka sekunder, men då ska man veta att Stockholm är en tuffare bana. Jag hoppas på minimalt med vind, 16 grader och halvmulet när jag står på startlinjen imorgon. Och en bra dag för kroppen.

Du började jobba på reklambyrån Paradiset under glansdagarna på 90-talet. Vad innebar den starten för dig?
– På Paradiset såg vi reklam som en kraft som rätt använd kunde spela en roll i samhällsdebatten. Det var och är ett inspirerande och intressant sätt att se på det vi gör, som jag tycker är ännu mer aktuell idag än det var då.  

Vilken betydelse har Joakim Jonasson för din karriär?
– Hans visionära syn på kommunikation var otroligt inspirerande när man kom som ny från Beckmans. Sen har han alltid haft en cool inställning till “branschen”, han skulle till exempel aldrig åka till Cannes för att gå runt och “nätverka”. Om han är där så är det för att hämta ett pris.

Din titel är senior kreatör, vad innebär det i ditt vardagliga arbete?
– Det innebär hos oss att man har huvudansvar för större kunder och att hjälpa till med att driva kreativa frågor på byrån i stort.

Du är flitigt med i jurysammanhang. Vad ger diskussionerna dig?
– På den egna byrån har man ju ofta ungefär samma syn på jobb och idéer, det blir därför ofta intressanta diskussioner när man träffar folk från andra ställen. Kreativt tjafs är alltid kul.

Du och din man Olle Langseth bytte arbetsplats från Lowe Brindfors till DDB. Många par undviker att jobba på samma arbetsplats. Varför fungerar det för er?
– Vi kompletterar varandra bra och tycker det är jäkligt kul att jobba ihop. Svårare än så är det nog inte egentligen. Och har man småbarn som vi så blir det dessutom ett sätt att få umgås som vuxna i vardagen.

Uppdatering: Tove Langseth nådde sitt mål på under 3 timmar. Hon gick i mål på tiden 2.55.59, vilket gav en 14:e plats i damklassen. Grattis, säger Resumé!

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.