Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag27.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Det är svårt att konkurrera med någons fru”

Publicerad: 14 November 2014, 15:16

Carina Herly, marknadschef på Taxi Stockholm.

Foto: Susanna Sköld

Carina Herly fick sparken från JCDecaux efter åtta år när vd:n möblerade om organisationen och sedan plockade in sin fru. Nu tar hon revansch som ny marknadschef för Taxi Stockholm och har rivstartat nya jobbet med den uppmärksammade kampanjen Taxiterapeuterna. Hon har precis skrivit klart en självhjälpsbok som utspelar sig i reklambranschen.


Ämnen i artikeln:

KingCarina HerlyTaxi Stockholm

– Det är väldigt lärorikt att bli av med jobbet för man ser vilka som är ens vänner och vilka som inte är det. Man ser vilka personer som håller kontakten även när man inte har ett toppjobb.

Carina Herly
har alltid varit en ledartyp. Hon tycker om utmaningen med att jobba i motvind på marknader i förändring, som när hon var med och introducerade Postkodlotteriet i Sverige.

I mars tillträdde hon som marknadschef på Taxi Stockholm och har sedan dess rivstartat med en rad framgångsrika kampanjer som tagits fram tillsammans med King.

–Det är spännande att komma in i taxibranschen som länge har stått och stampat på samma ställe. Marknaden avreglerades 1990, vilket är unikt för Sverige och Irland. Kommunikationsmässigt så har det handlat om ett priskrig. Jag ville skapa andra mervärden istället för att bara konkurrera om pris.

Innan hon började på Taxi Stockholm arbetade Carina Herly som kommunikationschef för JCDecaux. Efter åtta år blev hon tvungen att lämna företaget. I slutet på december förra året uppgav hon att hon själv sagt upp sig på grund av JCDecaux:s besparings- och kompetensväxlingsprogram.

Nu bekräftar hon för Resumé att hon fick sparken.

–Ja, jag blev uppsagd. Det var precis så det var.

Efter att JC Decaux genomgått en omstrukturering av marknadsfunktionen anställde företagets vd Magnus Heljeberg istället sin fru, Malin Otterström Heljeberg, som pr- och informationschef.

–Jag vet inte om min uppsägning hade någonting med det att göra. Det är svårt för mig att spekulera i. Egentligen är det onödig information, men det är ju svårt att konkurrera med någons fru. Jag kan bara konstatera att hon är på plats i den rollen.

I en tidigare intervju med Resumé förklarade hon efter beskedet att det var en lycklig skilsmässa.

Står du fast vid det i dag?

– Ja, jag kände att jag hade varit där i åtta år och att det kanske var härligt att gå vidare.

I mars tog hon över som marknadschef för Taxi Stockholm och startade med en rad uppmärksammade kampanjer. Företaget hade ingen byrå när hon tillträdde och man arbetade efter en köpt medieplan. Det första Carina Herly gjorde var att inleda ett samarbete med byrån King.

– Jag  ringde Frank Hollingworth på King  som jag vet har lång erfarenhet av komplexa medlemsorganisationer och sa att jag har två problem, jag har ingen byrå och jag  ska ha upp en radio- och utomhuskampanj i mitten av april.  Han tittade på mig först som om jag var sinnessjuk. Dagen efter hade han sattt ihop en arbetsgrupp och på den vägen är det. Det var en helt galen tidsplan, men King levererade.

Under sommaren släpptes en digital turistguide  med namnet ”We know where the locals go” som baserades sig på Taxi Stockholms körningar, och i slutet av oktober lanserades taxiterapeuterna där Taxi Stockholm under två veckor erbjöd terapikörningar. Kampanjen fick stor spridning både i svenska och utländska medier.

–Till och med CNN gjorde ett inslag om kampanjen. Vi blev helt överrumplade över att den fick så stort genomslag.

Kampanjen väckte också en del kritik från bland annat Psykologförbundets sida.

–Så är det alltid när man inför något nytt. Vi fick kritik från ett förbund men lovord från alla andra. En del trodde inte att det var på riktigt, men vi märkte att det fanns en stor efterfrågan och håller just nu på att utvärdera experimentet med terapeuter för att se om det är något vi ska fortsätta med. När man introducerar något nytt på marknaden som är okänt sedan innan så tar det ett tag innan det sätter sig.

Det är den typen av utmaningar som Carina Herly brinner för, att hitta nya vägar och att bryta ny mark, berättar hon. På fritiden tycker hon om att vandra och att bestiga berg. Just nu tränar hon tillsammans med en kompis för att "gå några toppar".  

– Det handlar lite om samma sak. Att uppnå saker.

Det största hotet mot Taxi Stockholm menar hon är friåkare som kopierar företagets varumärke.

–Det är ett stort problem som vi jobbar väldigt mycket och intensivt med att informera om. Eftersom taximarknaden inte är avreglerad i så många länder så tror turister att det är okej här.

Hon har nyss skrivit klart en bok som hon hoppas ska bli antagen.

–Det är en självhjälpsbok som utspelar sig i reklambranschen, den har tagit lång tid att skriva men nu väntar jag på att den ska bli antagen.

Vad boken mer exakt kommer handla om vill Carina Herly inte avslöja.   

Vad är du mest stolt över i din karriär?

– När vi introducerade Postkodlotteriet. Och så är jag stolt över enskilda kampanjer. Det var väldigt kul att starta tävlingen UTE som nu är en etablerad reklamtävling sedan sju år tillbaka. Men min "all time high" måste jag ändå säga att taxiterapeuterna är. Den kampanjen känns otroligt härlig på alla sätt och vis. Den har blivit så bra mottagen.

För snart två år sedan tog sig det amerikanska taxibolaget Über in på den svenska marknaden. Genom att inte använda sig av taxametrar i bilarna, utan istället låta resenärerna betala resan via mobilen, har de hittat ett nytt sätt att konkurrera med de redan etablerade bolagen.

–Über har tillfört en sund rörelse på marknaden. De har varit skickliga på att utnyttja den nya tekniken på ett bra sätt. Däremot så tror jag att vi har större kapacitet. Vi är en pigg 115-åring som har ett starkt fäste bland Stockholmarna.

Fakta/Carina Herly
Ålder: 46
Uppvuxen: Stockholm
På nattduksbordet: "Urban Express" av Kjell A. Nordström och Per Schlingmann,  "Barnen som tog makten över oss" av David Eberhard
Fritidsintressen:
Vandra, träna, skriva och umgås med vänner och familj
Lyssnar på: Blandade listor på Spotify och P1.
Karriär i korthet: Började på Tidningsstatistik och Reklamstatistik, Cancerfonden, Svenska Spel, Postkodlotteriet, JC Decaux och Taxi Stockholm.  
Utbildning: RMA på Berghs, Marknadsekonom, journalistutbildning på Poppius, samtalscoach Humanova och en MBA.  
Nätverk: ”Stort och brett i många brancher. Jag uppskattar alla mina kontakter.” Meg Tivéus (styrelseproffs), Micael Bindefeld (vd Micael Bindefeld AB), Ingela Tahlén (f.d socialminister), Malin Forkman (Varumärkeschef Systembolaget) Alexandra Öfwerman (Sverigechef Polhem PR), Paul Ronge (pr-konsult, vd Paul Ronge Media AB), Ulf Hermansson-Samell (marknadschef SAS), Marko Petovic (Försvarsmakten), Ulrika Nybleus (Lernia).

Susanna Sköld

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.