Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Det är vårt eget lilla Netflix”

Publicerad: 31 Januari 2014, 13:50

Mikael Fellenius

Foto: Andreas Rågsjö Thorell

(UPPDATERAD) Med flera världsstjärnor på plats har genomslaget i den internationella pressen ökat för Göteborgs Filmfestival. Samtidigt höjs kritiska röster mot att festivalen håller på att tappa sin lokala förankring. Nu söker festivalens vd Mikael Fellenius nya intäktskällor med en ny VOD-tjänst som lanseras inom kort. – Det blir en hybrid mellan ett filmmagasin och en filmbutik, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Sven-Olof Bodenfors

Första gången vi möter Mikael Fellenius är det en stressad man. Den 35:e upplagan av Göteborg International Film Festival ska inledas om några timmar och Resumé får några minuter med festivalens vd innan han jäktar in i ett sista stormöte. Efter det flyktiga mötet ringer vi upp Mikael Fellenius några dagar in på festivalen.

När han tillträdde som vd 2011 var det huvudsakliga uppdraget från styrelseordföranden och reklammannen och Sven-Olof Bodenfors att internationalisera festivalen. Festivalen skulle attrahera fler utländska besökare och göra det till en viktigare mötesplats för filmbranschen.

Bevakningen av andra festivaler har intensifierats, men det är inte Mikael Fellenius utan festivalens konstnärliga ledare Marit Kapla som bearbetar den internationella filmmarknaden.  Årets festivalvecka har rymt en rad tunga namn som skådespelaren Ralph Fiennes (vinnare av festivalens hederspris), Monty Python-medlemmen och regissören Terry Gilliam och regissörerna bakom dokumentären "Pussy vs Putin".

I år har festivalen ett ryskt tema vilket uppmärksammas bland annat med en annons med det ryska konstnärskollektivet Pussy Riots logotyp. Festivalen har fått stort medialt genomslag internationellt. Stjärnglansen och tajmingen med ett ryskt tema tätt inpå OS i Sotji har attraherat internationell press.

– Intresset ökar markant med internationella namn. En storstjärna är på besök och pressens intresse ökar. Ralph Fiennes är en kanongrej för oss. Den uppmärksamheten som vi får genom honom betyder mycket. Det ser vi i pressklippen som kommer. Därtill får vi ett stort genomslag i sociala medier.  

Samarbetet med Pussy Riot initierades genom att Marit Kapla hade kontakt med en bekant till konstnärskollektivet. Efter förfrågan valde de att ställa upp.  

– De tycke att filmen var en konstform de kände starkt för och tackade ja. Vi är glada över samarbetet. Men vi ser det inte som ett sätt att utnyttja deras varumärke i kommersiellt syfte. Att dra nytta av Pussy Riot vore fel.   

Festivalen har Ryssland som tema och mediernas bevakning kring orättvisorna i Ryssland har intensifierats inför OS. Har årets festival blivit mer politisk?
– Nej, inte alls. Jag är mån om festivalens integritet och att vi är politiskt obundna. Vi ska inte vara en plattform för en agenda. Samtidigt är det viktigt att frågor får plats. Genom filmerna som visats och diskussionerna efteråt får både OS i Sotji och situationen för HBTQ-aktivister i Ryssland utrymme. Men festivalen rymmer samtidigt en uppsjö av perspektiv.

Mikael Fellenius uppdrag är även att bredda festivalens verksamheter och affärsområden. Tre nya bolag har upprättats, däribland en Video on demand-tjänst som ska lanseras inom kort för att öka festivalens intäkter:

– Det är vårt eget lilla Netflix. Vi vill nå ut till en större publik än festivalbesökarna och innehållet kommer att vara mer än festivalens utbud. Det kommer också vara ett redaktionellt innehåll med texter från filmskribenter. Tjänsten är byggd på den kunskap som vi har från decennier av festivaler. Det blir en hybrid mellan ett filmmagasin och en filmbutik. En ny affärsmodell och intäktskälla för oss. Att bredda intäktsbasen är en viktig del av mitt uppdrag och utveckla festivalen.

Sven-Olof Bodenfors är festivalens styrelseordförande. Vilka råd får du från honom?
– Han är en av Sveriges mest framgångsrika kreatörer, samtidigt är det den operativa verksamheten och val av kommunikationsstrategi en fråga för ledningen. Men han kommer med många inspel och är en mer engagerad styrelseordförande får man leta efter. Det är en ynnest att få jobba med honom och vi har ett tight samarbete.

Hur ser din relation till reklambranschen ut förutom partnerskapet med SCP?
– Reklam är en del av mitt ansvarsområde och jag älskar bra reklam. Jag tror att film och rörlig bild är reklambranschens framtid när print och andra kanaler får det tuffare. Det finns många beröringspunkter mellan film- och reklambranschen och ett exempel på det ökade intresset för reklamfilm i vår tid är spridningen för Volvos filmer.

Vad kan reklambranschen lära sig av från filmbranschen?
– Filmskapares sätt att sammanställa trailers och fånga intresse, gestalta en känsla och skapa förväntan oss publiken. Många gånger kan de göra mediokra filmer mer spännande än vad de är. Reklam ska alltid vara säljande, men reklamfilm skulle tjäna bättre på att fokusera på att skapa en komprimerad stark berättelse.

Förra året gick festivalen med vinst och sålde 133 000 biljetter. Hur ser det ut i år?
– Vi räknar med ett nollresultat. Det är lite tidigt att säga var vi och vi har inte hunnit räkna ihop några siffror. Biljettförsäljningen har gått starkt, samtidigt som vi ligger högre på kostnadssidan än tidigare år.

Förra året kritiserades filmfestivalen för att dela upp invigningsfesten i en för branschen och en för publiken. Varför gjorde ni så?
– Det är inte uppdelat så utan handlar helt och hållet om praktiska förutsättningar. Minglet efter filmen är till för branschen och de som jobbat med festivalen. Alla kan inte få plats på Draken, men det är ingen fest i ordets egentliga mening. Den stora festen är på Pustervik.  

De senaste åren har ni höjt priserna. Vissa kritiker hävdar att festivalen tappat sin folkliga själ, att den inte tillhör Göteborgarna längre. Hur ser du på kritiken?
– Vi har höjt biljettpriserna – ja. Samtidigt har vi tagit bort kostnaden för medlemskapet och inkluderat det i biljettpriset. Allt beror på vilket sammanhang man jämför med. 80 procent av festivalbesökarna kommer från Göteborg. Vi har fortfarande en stark lokal prägel.

Vad betyder varumärket i konkurrensen med de andra festivalerna?
– Det är väldigt viktigt. Vi är beroende av att ha en god relation med alla distributörer och agenter som sitter på film. De vill välja de festivaler som har högst rang. Till syvende och sist handlar det om att få bra film till festivalen och det får vi.  

– Vi har inte ekonomiska muskler för internationell annonsering. De pengar vi använder för köpt media får vi vara oerhört selektiva med. Vi gör en del internationell imageannonsering i fackpressen såsom Variety och Screen. Det är en rätt kostsam investering. Det är väldigt viktigt att synas i de sammanhangen. Inte för att sälja biljetter, utan att för att bygga varumärket.

Rättelse:
Vid det första publiceringstillfället i Resumé den 1 februari berättade Mikael Fallenius att det kostar 700 kr att gå på Göteborgsoperan, vilket är felaktigt. GöteborgsOperan har biljetter i flera olika prisnivåer till alla föreställningar. Beroende på vilken plats man väljer, vilken dag man går, hur gammal man är och vilken genre man väljer har de biljetter från cirka 50 kr till 730 kr. Resumé ber om ursäkt, rättar och lovar bättring.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sven-Olof Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.