Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Det är vi som visar vägen”

Publicerad: 19 oktober 2012, 12:35

Mikael Söderlindh är vd för Happy Socks, strumpföretaget vars omsättning skulle göra vem som helst glad. Hans främsta intresse är att bygga. För Resumé berättar han hur man skruvar ihop ett varumärke, vad som är kittet mellan världens marknader och hur företag kan cementera vänskap.


Besöksadressen är ett högt nummer på Skånegatan. Om det inte varit för att Happy Socks pr-chef Malkiel Berry stack ut huvudet genom dörren hade jag trott att det var fel ställe. Kontoret ligger i tre faluröda stugor kring en pittoresk gård. Man behöver inte vara arkitekt för att se att husen är byggda för hundratals år sedan.

– Ursäkta, vi håller på och bygger om, säger Mikael Söderlindh och pekar på en hög med bråte som skulle kunna vara ett kök.

Han välkomnar mig in på kontoret och varnar för den låga takhöjden. Senast jag klev över en tröskel av samma slag var det för att lära mig karda ull på Skansen. Kontoret är litet och inte alls som jag trott. Hunden Lupa sover i en antik soffa och en splitterny Macdator bildar hårda kontraster till väggar och golv.

Happy Socks startade i april 2008. Viktor Tell kläckte idén att göra strumpor till en designpryl och ringde sin polare Mikael Söderlindh. Idag tillverkas det färgglada strumpor på löpande band. Företaget är verksamt i 60 länder och har sålt mer än 10 miljoner par. Viktor Tell är chefdesigner och Mikael Söderlindh jobbar som vd.

Happy Socks har profilerat sig på många av världens marknader. Hur bygger man ett varumärke, snabbt och starkt
?
– Det gäller att vara tydlig. Vi hade en klar idé av vad vi ville göra "Bring happiness & quality to every corner of the world". Vår affärsidé har en tydlig koppling till produkten och faktum är att vi vill sprida glädje. Vi har varit tydliga och ärliga med vårt budskap. Samtidigt försöker vi vara personliga i kommunikationen och utbudet av produkter.

– Både jag och Viktor Tell har jobbat med marknadsföring innan. Den biten har vi koll på. Vi startade Happy Socks för att vi såg möjligheten att skapa något fullständigt på egen hand. Vi ville styra över hela ledet, från produktens utveckling, till marknadsföring och försäljning. Att verka oberoende av andra och hela tiden kunna förbättra det man gör är en stor glädje.

Sedan starten har företagets marknadsföring mesta dels varit pr. Happy Socks samarbetar med nästan lika många pr-byråer som länder de säljer strumpor i. På Stockholmskontoret sitter pr-chefen Malkiel Berry som en länk mellan byråerna och kordinerar arbetet.

– Vi satsade faktiskt på reklam under 2009. Byrån Mother i New York stod för den kampanjen. Vi var kaxiga och trodde att det skulle ge ett stort gensvar i en kraftigt ökad försäljning. Därför satsade vi flera miljoner kronor på en utomhuskampanj och digitala banners överallt i Sverige, berättar Mikael Söderlindh.

Reklamen fick inte den direkta ökade försäljningseffekten som Happy Socks hade hoppats på. Det gick inte att räkna hem pengarna det hade kostat i antal sålda strumpor.

– Kampanjen gick inte förlorad, den resulterade säkert i mycket gott för varumärket och vår image. Det blev även en bra läxa. Efter den satsningen valde vi att fortsätta fokusera på pr. Det ledde oss till samarbetet med Terry Richardson, förklarar han.

Kan du med facit i hand se något misstag ni gjort under arbetet med marknadsföringen?

– Det fanns en viss hybris i början. Jag kan önska att vi hade haft en större kunskap om digitala medier för att kunna greppa utvecklingen snabbare. Då hade vi kunnat ta bättre beslut tidigt, säger Mikael Söderlind och mumlar något om tekniska problem.

Han berättar att mottagandet utomlands påverkas positivt av att företaget är svenskt. Den svenska klädindustrin är känd för sin framgång, design och sätt att göra affärer på. Men det går inte att rida enbart på ett gott rykte för att lyckas på ett internationellt plan.

Det är viktigt att det finns en positiv energi för att bygga såväl företag som en bra bild av det. Mikael Söderlindh tycker att många organisationer jobbar för hårt med att ge sken av en fantastisk företagskultur istället för att skapa en.

– Jag tror att vår framgång kan bero på att vi har kul. Vi är kompisar och jobbar väldigt hårt. Jag och Viktor ser alltid till att vårt umgänge ger företaget något. Reser vi, blir det en pr-turné eller ett säljbesök i samma veva.

När blir det tröttsamt att jobba med strumpor?

– Det jobbigaste är när man ställs inför situationer som inte går att kontrollera. Tidigare har vi varit självförsörjande på det sättet att vi inte använt oss av särskilt många leverantörer. Nu har vi börjat jobba med leverantörer och konsulter på olika områden. Plötsligt är saker utanför ens makt när det inte blir som man tänkt sig. Det är frustrerande att vara maktlös.

Mikael Söderlindh räds inte av att det ständigt startar konkurrerande företag. Han menar att folks intresse för att skapa liknande verksamheter är ett kvitto på Happy Socks egen framgång.

– Det kommer alltid finnas lokala kopior men dem kommer aldrig kunna slå oss på fingrarna i ett globalt sammanhang. Vi var först och det är vi som visar vägen.

Happy Socks har gjort många roliga samarbeten med företag som Bearbrick, The Standard hotels, Colette, Keds och Adidas. Anledningen till det är att vi är bäst i det här segmentet.

Har din och Viktor Tells relation tagit stryk av Happy Socks?

– Absolut inte, snarare tvärt om. Allt vi har gått igenom med företaget har stärkt vår relation och gjort oss till ännu bättre polare. Skillnaden är att vi inte är så spontana lägre. Det är svårt att ta en öl efter jobbet som vi gjorde förr, vi måste planera.

Mikael Söderlindh berättar att han inspireras av det svenska bondesamhället. Under den tiden var familjer egna företag som försörjde sig på gårdarna.
– Jag tror på att arbeta med folk man gillar och har nära, förklarar han.

Tror man därmed att Happy Socks är vilken ladugård som helst har man fått allt om bakfoten.

Blanca Sjöstedt

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.