Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Det är viktigt att inte förlamas av situationen”

Publicerad: 31 Mars 2013, 16:59

Helena Forsman

Foto: Pressbild: TV4

Sedan år 2010 har Helena Forsman varit programchef för inköpta program på TV 4 Gruppen. För Resumé berättar hon bland annat om den nya serien med premiär under påskhelgen och om hur USA:s tittarsiffror hjälper dem i valet av programinköp.


Ämnen i artikeln:

TV4

Hennes främsta ansvarsområde är att stärka hanteringen av inköpta program. Hon arbetar nu med kanalerna TV4, Sjuan, TV4 Fakta, TV4 Fakta XL samt TV11. Kanalerna ska erbjuda drama, komedier, framgångsrika filmer, reality och dokumentärer.

Kan du definiera ditt uppdrag mer konkret?
– Att sätta förutsättningar och förväntningar på ett inköpt program i en process med andra avdelningar. Arbetet med en dramaserie t ex sträcker sig från då ett avtal görs av någon av de olika inköpsspecialisterna, till tablåplanering, trailerproduktion, marknadsföring, försäljning, press.

Hur ser ditt och Clara Shermans samarbete ut?
– Det är ett bra och tydligt samarbete. Hon jobbar med fokus på längre sikt, strategiskt, och mitt fokus är här och nu. Hur vi ska förvalta inköpt material och är kommunikativt ansvarig.

Varför blev tv din röda tråd i yrkeslivet?
– Jag har alltid varit intresserad av berättelser. Först i böcker, sen på tv och i film. Jag har läst Medie –och kommunikationsvetenskap. Från början trodde jag att jag skulle jobba med reklam.

Hur ser du till att hålla dig ajour med den internationella tv-marknaden?
– Jag träffar olika distributörer kontinuerligt. Man kan få en översikt snabbare idag i och med att så mycket finns tillgängligt på nätet. Man får lätt tag i tittarsiffror från hela världen. Sverige har en väl utvecklad marknad på det sättet.

TV4 anklagas emellanåt för att vara fega och satsa på äldre säkra kort, exempelvis de egenproducerade programmen "Fångarna på fortet" och "Robinson". Kan du ge ett exempel på ett modigt inköp?
– Ett exempel skulle kunna vara Walking Dead för TV11, ett zombie-drama baserat på en tecknad serie. Det var ett snabbt beslut och landade väl hos målgruppen för den kanalen.

Annandag påsk har Elementary premiär på Tv4, en amerikansk kriminaldramaserie. Varför valde ni att köpa in den?
– Det är en av de mest framgångsrika serierna i USA. Generellt sett brukar tittarsiffrorna i USA kunna visa åt vilket håll det lutar för en lansering i Sverige.

Dallas premiäravsnitt gav TV4 drygt en miljon tittare, men sen sjönk tittarsiffrorna med cirka en tredjedel. Ändå finns det planer på en andra säsong av serien.
– Det är större än allting annat. Vår ambition med Dallas var att lansera den som en tv-historisk händelse, då är det inte lika viktigt att behålla tittarsiffrorna från premiären. Men serien hade ju fortfarande bra tittarsiffror efter premiäravsnittet sänts, även om det var under en miljon.

Hur stor del av ert utbud är inköpt material?
– 70 procent är inköpt. Återstående 30 procent består av egenproducerat material, som Let's Dance, nyhetssändningar och sport.

Har du som ambition att klättra ännu högre inom TV4-koncernen?
– Nej, jag har inte den typen av ambitioner. Mitt fokus har legat på att utvecklas och göra roliga saker. Jag har alltid tagit chansen att lära mig något nytt och pushat mig själv. Tv-branschen är också en så liten del av mediebranschen.

Vilken typ av program skulle du absolut inte köpa in?
– Downton Abbey är ett exempel på en framgångsrik serie på SVT, men jag tror inte att den skulle fungerat lika bra för TV4:s profil. Det är ett historiskt drama och vi har inte haft någon tidigare framgång på det området.

Vad har "stärka hanteringen av inköpta program" inneburit?
– Att jobba mer tydligt och intensivt med kommunikationsavdelningen och pressen. Att fokusera på lanseringar och trailers. Sen handlar det också om att hantera inköp, så att de får en bra sändningstid med hänsyn till konkurrerande kanalers program.

Om ett program som ni lagt ned stora resurser på floppar, gör ni en utvärdering då om varför ni inte nått förväntat resultat?
– Jag tror det är viktigt att inte förlamas av situationen, och se vad vi kan lära oss av det och göra bättre nästa gång. Att utvecklas. Titttarsiffrorna styr, vi har koll ner på minutnivå och det gör att vi snabbt får kvittot på en satsning.

Du är ju även ansvarig utgivare för TV4 Fakta. Hur fungerar det rent praktiskt? Hur håller du koll på att alla fakta stämmer?
– Med vårt enorma utbud måste vi kunna ha en tilltro till producenter. Att materialet är granskat och att det inte finns några problem med rättigheter. Men vi har inte haft så mycket problem med det. Dom som jobbar med dokumentärer, som med material till TV4 Fakta, är medvetna om att det krävs att man stämmer av innan. Om något skulle vara felaktigt så tar jag fullt ansvar för det.

Hur tror du att de nya aktörerna som Netflix och Filmnet kan komma att förändra kampen om rättigheterna från de amerikanska bolagen för er?
– Vi ser redan att konkurrensen har hårdnat då priserna har gått upp. De producerar även eget material, vilket jag tror är bra för marknaden.

Linda Myrin

Ämnen i artikeln:

TV4

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.