Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

"Det finns ingen väg tillbaka"

Publicerad: 12 Oktober 2012, 10:51

Johanna Frelin är vd på Hyper Island.

Foto: Blanca Sjöstedt

Hon imponerar med dubbla utbildningar och en lång chefskarriär på SVT. Förra året lämnade hon public service-landet för en egen ö. Johanna Frelin är idag vd för Hyper Island, en av branschens främsta yrkesskolor. För Resumé berättar hon varför inga tårar ska spillas över printens bortgång och om kartläggandet av nätbeteenden.


Ämnen i artikeln:

Johanna FrelinHyper Island

Hyper Island i Stockholm ligger vid Telefonplan. Skolan håller till högt över marken i ljusa byggnader. Elever, personal och ledning blandas fritt i det öppna kontorslandskapet. En trevlig elev hälsar och hjälper mig hitta Johanna Frelin. Direkt ger hon intryck av att ha den där blandningen av värme och stringens som bara finns hos mammor och bra lärare. Vi sätter oss i en svart hörnsoffa.

Vad fint ni har det. Är det mycket som har förändrats sedan du blev vd?

– Det har blivit en positivare arbetsmiljö. Jag har fokuserat mycket på att mina anställda ska må bra när de går till jobbet. Hyper Island är inte bara ett företag utan en skola, om personalen inte tycker att det är kul kommer inte eleverna göra det heller.

Johanna Frelin har jobbat på att skapa strukturer som underlättar kommunikationen. Det handlar både om forum på nätet och att skapa öppen planlösning i lokalerna. Men det var inte bara därför väggarna rök. Skolan måste ha ett öppet landskap för att leva som den lär.

– Här på Hyper snackar vi mycket om hur framtidens organisationer inte kommer vara strukturerade på samma hierarkiska vis som idag. Redan nu ser vi många företag som är byggda på annat vis. Utvecklingen tyder på att kompetensen samlas i olika utskott på en mer linjär nivå. Svårigheten ligger i att alla utskott måste kunna kommunicera åt alla håll, förklara Johanna.

Som vd för en av mediebranschens mest framstående skolor har du makt att påverka branschens framtid. Tar du den chansen?

– Absolut, jag tänker mycket på det. Det är inte bara viktigt att eleverna lär sig om teknik och utveckling. Vi fokuserar även på etiska frågor och att eleverna ska bli bra på att jobba i team. Eftersom många antagligen kommer arbeta i kommersiella syften senare ser vi till att deras tid på Hyper Island blir av ett annat slag. Vi ansluter oss till olika organisationer och gör kreativt volontärarbete. Initiativet kallas för "Create for Change" och har lett till samarbeten med Greenpeace, RFSU och International Rescue Committee.

De flesta förfäras över hur mycket information som lagras på hemsidor när vi surfar omkring på nätet. I Johanna Frelins ögon glittrar det när hon pratar om att kartlägga människors beteenden på internet. Hon vill själv gå utbildningen Digital Data Strategist på skolan för att lära sig bygga strategier om nätbeteenden.

– Det är en fascinerande utveckling. Jag tror inte det är någonting att vara rädd för. Ica-handlare har gjort samma sak i alla år. De placerar mjölken längst in i butiken av en anledning, påpekar hon.

Vilka är era värsta konkurrenter här i stan, Berghs?

– Det känns förlegat att prata om konkurrens numera. Man förminskar världen genom att begränsa sig till bara Stockholm. Det finns tillräckligt med elever för alla skolor. Det gäller att bredda perspektivet. Hyper Island är en del av ett internationellt sammanhang.

Johanna Frelin förklarar att hennes jobb som vd på Hyper Island inte liknar vilken vd-post som helst. Det är en balansgång mellan att verka efter elevernas intresse och företagets egen vinning.

– I vårt fall är eleverna kunder. Det vore fel att klämma dem på höga avgifter för att maximera intäkterna. Därför har vi väldigt låga vinstkrav och låter större delen av pengarna gå till att förbättra undervisningen.

Johanna Frelin liknar utvecklingen av tekniken med industrialismen. Strukturerna i samhället har påverkats precis lika mycket, även om det har skett på ett annat sätt. Hon kallar dagens teknik för den "transformativa tekniken".

– Det går inte att stoppa utvecklingen och finns ingen väg tillbaka från den transformativa tekniken. Jag råder folk till att lära sig om utvecklingen istället för att kämpa emot eller vara rädda. Vill man lyckas inom media i framtiden måste man satsa digitalt, vara modig och ohierarkisk. Det är också väldigt viktigt att kunna ta egna beslut.

Kan du inte känna sorg för att printade produkter håller på att försvinna?

– Nej, jag läser det mesta på min iPad i alla fall. Folk pratar om att de vill kunna bläddra bland sidor. Det finns en blädderfunktion på de flesta läsplattor. Men det kommer nog ta ett tag innan tidningarna försvinner, det krävs ett generationsskifte.

Jag nickar och minns förfärat hur morfar misstog en iPad för att vara ett grytunderlägg. Vi tar i hand och jag tackar för intervjun med Johanna Frelin. Hon är en kvinna från framtiden.

Blanca Sjöstedt

Ämnen i artikeln:

Johanna FrelinHyper Island

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.