Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Det handlar om att höras bland folk som inte är intresserade”

Publicerad: 20 september 2013, 20:33

Martin Lindahl på Delorean.

Foto: Björn Elgstrand.

Reklambyrån ANR BBDO och produktionsbolaget Delorean ligger bakom Hjärt-Lungfondens radiospot ”Varje sekund räknas” som vann Resumés pris Årets radioreklam på Radiogalan i torsdags kväll. – Jättekul, så klart, förhoppningsvis betyder det att vi kan få göra mer radioreklam, säger Mats Lindahl, kreativ chef och grundare av Delorean.


Ämnen i artikeln:

DeloreanRadiogalan

”Varje sekund räknas” är en okonventionell radioreklam. Oftast hör man jinglar och sånger som direkt ska sätta sig i huvudet på lyssnaren.

Det här är något annat.

En rak enkel, musiklös och väldigt bra idé, som Mats Lindahl uttrycker det.

Idén med Fröken Ur-rösten och den avslutande "flatline"-tonen kommer från reklambyrån ANR BBDO, och Delorean står för produktionen.

ANR BBDO fick kliva upp på scenen och ta emot priset från Resumés chefredaktör Claes de Faire. Som vanligt får produktionsbolagen spela andrafiolen – de står i skymundan.

När Resumé når Mats Lindahl på fredagseftermiddagen, dagen efter Radiogalan, är han på väg till dagis.

Han kan glädja sig åt att det var Resumés lyssnare som röstade fram bidraget till Årets radioreklam.

–      Det firas på kontoret, men jag var tvungen att hämta på dagis. Vi är såklart väldigt glada över priset.

Delorean, som grundades av Sara Haag, Mats Lindahl och Martin Sjögren år 2000, har fått flera Guldägg för sin radioreklam. Men det var några år sedan nu som bolaget belönades för radiojobb, därför var segern kanske lite extra skön.

Personalstyrkan har legat på runt sju personer hela tiden, men mycket har förändrats sedan Delorean drog igång. Bolaget var i början av 00-talet dominant som radioreklamproducent.

2006 skapades även en reklamfilmsdel men den  köpte Henrik Ihre ut från sina gamla kollegor och Delorean Film döptes om till TV Dinner. Film är dock en av grundstenarna för Delorean i dag som numera är ett digitalt produktionsbolag  för webb, film och ljud.

– Vi har gått från att vara ett renodlat reklamproduktionsbolag till att jobba i digitala kanaler och med ljud, säger Mats Lindahl som är ensam kvar av de tre grundarna.

På grund av Deloreans ökade digitala fokus handlar endast en mindre del om radioreklam numera.

Radio anses inte särskilt ”sexigt” bland byråerna, vilket också har märkts i internationella tävlingssammanhang där det blivit dålig svensk utdelning.

–      Det har ju varit så länge, radio är mer komplement-media när man kör en kampanj och medieinvesteringarna i radio har sjunkit. Men det är en rak och snabb mediekanal och det är roligt att jobba med radioreklam, säger Mats Lindahl.

Han säger att den bästa radioreklamen oftast handlar om en bra röst och musikslingor som sätter sig.

–      Det handlar om att höras bland folk som inte är så intresserade av att höra reklamen, det är en utmaning, säger Mats Lindahl

Deloreans största kund är Mediemarkt. Mats Lindahl hoppas att priset på Radiogalan kan ge bolaget en skjuts. Delorean, som i fjol gjorde en knapp vinst på 14 000 kronor har haft det tufft på senare år.

Mats Lindahl tycker dock att bolaget är stabilt och han tycker sig se en ljusning i konjunkturen.

Lyssna på det vinnande bidraget här 

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

DeloreanRadiogalan

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News