Helgintervjuer
Efter år av expansion ska hon få Oh My att växa upp
Publicerad: 24 augusti 2018, 15:22
Sara Thun Arodén har gått den långa vägen från skribent till vd.
Foto: Andreas Elgstrand
Som ny på vd-stolen ska Sara Thun Arodén se till att Oh My får ordning på torpet, utan att för den delen tappa experimentlustan.
De senaste åren har varit goda för stora delar av contentbranschen. Reklamtröttheten, försök att få kunderna att söka upp ens marknadskommunikation snarare än vice versa och en vilja att berätta historier har lett till att de flesta contentbyråer växer så det knakar samtidigt som man lyckats behålla goda marginaler. Den goda utvecklingen för branschen har skett parallellt med de traditionella mediernas kräftgång och många duktiga skribenter och fotografer har tagit klivet över till contentsidan.
Två uppstickare som uppmärksammats är nyheter365 samt Borg & Owilli men de två börjar nu få konkurrens av ytterligare en utmanare – Oh My. Byrån har de senaste åren tagit sig upp i mellanviktsklassen bakom tungviktare som OTW och Spoon. När bokslutet för 2017 presenterades hade Oh My nått en omsättning på omkring 84 miljoner kronor fördelade på fyra kontor och 90 anställda.
Och nu har en av de journalister som övergett kvällstidningsvärlden för den kommersiella sidan tagit över som vd efter att medgrundaren Niclas Wikström beslutat för att flytta sitt fokus mot sälj och kunder. Den nya vd:n, Sara Thun Arodén, anslöt till byrån i samband med att de köpte upp employer branding-bolaget Universums mediedel för drygt sex år sen. Sedan dess har hon jobbat sig upp bland positionerna och satte sig så sent som för en vecka sedan i vd-stolen.
– Det har varit mycket learning by doing, vilket jag tycker speglar byrån som helhet. Vi har varit och är duktiga på att inspirera och uppmuntra initiativ från våra medarbetare som vill utvecklas.
Byrån grundades av tidigare nämnda Niclas Wikström, med en bakgrund inom webbutveckling, och Christian Albinsson som varit med och startat upp Metro Student. Med ett erbjudande som från början sträckte sig från innehållsproduktion till webbutveckling kunde bolaget erbjuda kunder mer av en helhetslösning. Hur byrån, som utöver Stockholm även har kontor i Piteå och Halmstad, ska presentera sig själv har under åren varit lite oklart.
– Men i dag kallar vi oss för en fullservicebyrå, skrattar Sara Thun Arodén. Vi har varit breda från början och en del kunder efterfrågar en helhetslösning. Oh Mys erbjudande kan säkert uppfattas som lite spretigt, speciellt i tider där alltfler nischar sig men vi tror på den här strategin framöver.
Redan från start har Oh My satsat på att profilera sig som "Sveriges schysstaste arbetsplats". I en tid där allt färre sätter jobb framför privatliv satsas det friskt, åtminstone i den externa kommunikationen, på just arbetsmiljö och friskvård från en rad arbetsgivare. Ofta stannar orden om en work/lifebalance på ett styrdokument och är svåra att hålla fast vid när projekt närmar sig leverans, men Oh My har enligt Sara Thun Aroden försökt hålla sitt löfte så gott det går.
– För oss som verkar i en kreativ bransch tror jag att det är särskilt viktigt. Det handlar heller inte bara om att satsa på friskvård och hälsa utan lika mycket, eller mer, om att skapa en uppmuntrande kultur. För att släppa lös den talang som finns måste man se till att stimulera medarbetarna och inte sätta några gränser. Då både mår man bra och gör ett bra jobb.
Enligt Sara Thun Arodén har personalomsättningen på Oh My aldrig varit speciellt hög och alla de som följde med från köpet av Universums mediedel finns i dag kvar på bolaget.
– Det finns utrymme att växa och uttrycka sig här. Känner man att man vill vidareutbilda sig eller nörda ned sig i ett område finns de möjligheterna. Vi är inte låsta vid att man måste gå den traditionella vägen från kreatör till projektledare till kundansvarig, säger Sara Thun Aroden samtidigt som hon påpekar vikten av att alla roller behöver ha en förståelse för kundens affär.
– Även om du sitter som designer måste du förstå att placeringen av en knapp spelar stor roll för kundens konvertering, det ska inte bara vara snyggt. Jag tror starkt på att börja i kundnyttan framför att ta avstamp i det kreativa.
Även om Oh My de senaste åren haft kraftig tillväxt är byrån förhållandevis anonym. Några satsningar på nya avdelningar och Bonniers delägarskap är vid sidan av bokslutsrapportering och nytillskott det enda som synts i branschpress. Sara Thun Aroden medger att de varit dåliga på att ta plats utåt.
– Vi kan nog bli lite bättre på att skryta, säger Sara Thun Aroden och skrattar. Oh My har knappt ställt upp i några tävlingar utan har istället lagt all energi på kunderna.
Kanske säger det en del om byrån. Enligt den nytillträdda vd:n har mycket fram till och med nu gjorts på ren känsla och ordentliga strukturer har lyst med sin frånvaro.
– Både Christian och Niclas har varit mycket för att testa sig fram. Att göra istället för att rita upp ändlösa strategidokument. I mitt uppdrag ingår att förvalta och utveckla Oh My men även se till att vi har tydligare strukturer för hur vi arbetar.
Du ska få byrån att växa upp lite?
– Så kan man kanske säga. Vi har vuxit väldigt mycket på kort tid och jag tror att det är bra om vi andas lite och funderar över vilken typ av byrå Oh My ska vara.
Sara Thun Aroden är förtegen om de framtida planerna men betonar att hon ser bibehållandet av den nuvarande kulturen som central om man ska lyckas i framtiden.
– Det har alltid funnits en entreprenöriell och lustfylld ådra på Oh My och den måste vi se till att behålla. Även om det kanske är dags att "växa upp" vill vi inte bli en byrå där hälften av arbetstiden går åt rapportering.
Den entreprenöriella ådra som Sara Thun Arodén beskriver har hittills renderat i en rad nya satsningar som alla härstammar från medarbetarnas egna idéer. Ett exempel är mediebyrån Trickle som specialiserat sig på distribution av innehåll. Ett annat är det fakturerings- och tidsrapporteringssystem som några utvecklare på byrån tagit fram.
– Vi vill själva ha så många olika kompetenser som möjligt. Då känner alla varandra och processerna går mycket snabbare, dessutom kan vi kvalitetssäkra på ett helt annat sätt.
För den som hängt med i branschpress de senaste åren går trenderna mot att allt fler bolag tar hem en del av innehållsproduktionen inhouse. Bolagen ser exakt samma fördelar som Sara Thun Arodén med att kunna sköta det själva, med skillnaden att hennes egen verksamhet i det fallet klipps bort från ledet.
– Det kommer alltid finnas kompetenser som inte går att ha inhouse och den typen av lösningar passar inte heller alla bolag. Trender av den typen brukar dessutom komma och gå, det ena året ska allt göras inhouse medan man nästa år ska köpa in allt. Det är ingenting jag ligger sömnlös över utan det handlar bara om att fortsätta vara relevant och skapa värde för sina kunder.
Sara Thun Arodén menar till exempel att den vikande printmarknaden och det slag det troddes ge mot contentbolagen inte blev så stor som folk i branschen trodde.
– Det har visat sig att man fortfarande måste kunna ta fram broschyrer och mässmontrar. Många av oss som jobbar på Oh My kommer dessutom från printsidan men har lyckats bemästra även det digitala. Allt handlar om din vilja att utvecklas.
FAKTA/ Sara Thun Arodén
Ålder: 31
Familj: Man och en liten son
Uppväxt: Alunda som är ett litet samhälle i Norduppland.
Bor: Uppsala
Utbildning: Kandidat i journalistik. Har också pluggat en del ekonomi.
Karriär i korthet: Reporter på bland annat Upsala Nya Tidning och Aftonbladet. På Oh My sedan 2012, där hon haft flera roller. Från skribent och chefredaktör för karriärmagasinet Shortcut till projektledare, byråchef och nu vd.
Hobbys: Som pendlare plöjer jag många poddar, just nu bla Det politiska spelet och Lilla drevet. Gillar politik, både att diskutera med vänner och följa debatter. Ser med skräckblandad förtjusning framemot valet! Annars gillar jag såklart att hänga med familj och vänner. Åka skidor på vintern. Bada och äta glass på sommaren.
Tittar på: Agenda, Aktuellt, Nyhetsmorgon. Inser att jag låter som en pensionär. Kollar Youtube ibland också ... eller näe. Men Netflix och HBO ibland.
Läser: Just nu Max Tegmarks Liv 3.0.
Medievanor: Läser igenom de flesta stora tidningars ledarsidor dagligen, kollar igenom branschmedia regelbundet. Följer nyhetsflödet generellt.
Bästa egenskap: Intresserad!
Sämsta egenskap: Svajig koncentrationsförmåga.
Oanad talang: Hyfsat talanglös tyvärr, försöker lära mig noter generellt och piano specifikt. Går dåligt. Räknas det? Åkte Vasaloppet i år (obs det riktiga(!)) det är ändå en minitalang.