Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Helgintervjuer

Eric Ljunggren: ”Ägnade halva mitt liv åt att snacka skit om DN”

Publicerad: 12 Augusti 2016, 13:14

Eric Ljunggren, chefredaktör på Metro.

Foto: Pressbild

Eric Ljunggren har tillbringat mer än halva sitt liv på Metro, med ett avstamp hos DN. I Resumé Karriärsöndag berättar han om slitet, resorna och hur han blev chefredaktör helt utan utbildning.


Ämnen i artikeln:

Dagens NyheterDNÅsa TillbergPrintEric LjunggrenMetroHelgintervjunGunilla HerlitzMediebranschenMetro InternationalHelgintervjuerJournalistik

– Min karriär är resultatet av en planeringsmiss hos Metros grundare, börjar Metros chefredaktör Eric Ljunggren.

Året var 1995. Eric Ljunggren var en 16-årig sportälskande grabb som gick på mediegymnasiet. Kompisen Leo hade precis knipit ett jobb på Metro och nu sökte man kvickt efter folk som kunde rita sporttabeller.

Metro hade nämligen tänkt bli en renodlad nyhetstidning och utesluta sporten. Bara två veckor innan lansering insåg de sitt misstag.

– Jag började arbeta med tabeller och resultat. Efter två dagar var jag redigerare och därefter sportredaktör. Sen sportchef med ansvar för en person – jag själv.

Eric Ljunggren fortsatte på gymnasiet och gick till Metro på kvällarna. Anställningskontraktet fick han i studentpresent.

– Lärarna hade väldigt stor förståelse. En av dem sa att ”det är bättre om du fokuserar på jobbet, skit i lektionerna, du får MVG i alla fall”. Metros dåvarande vd HC Ejemyr sa att så länge som jag skötte skolan så fick jag vara kvar. Jag var långt ifrån bäst i klassen.

Varifrån Eric Ljunggren har fått sitt driv vet han inte. Pappan var musiker och mamman präst. Att arbeta med media har alltid känts naturligt.

– Som liten klippte och klistrade jag ihop mina egna tidningar. Jag har alltid vetat.

Hur reagerade folk på Metros lansering 1995?
– Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet var livrädda för Metro för de trodde att vi skulle stjäla läsare. Vi stal möjligtvis annonspengar, men snittläsarna är decennier yngre än konkurrenternas. Vi är mest stolta över sättet som vi skapade nya läsare på.

Hur var det att arbeta utan journalistutbildning?
– Allmänbildning är den enda utbildning jag har. Därför är jag en bra redaktör. Men jag är otroligt avundssjuk på alla som får möjlighet att gå en utbildning. Jag tror att man får en grundtrygghet. Min fru Marike är cancerforskare och är oerhört kunnig på ett specifikt område.

Eric Ljunggren arbetade 16 år på Metro och fick bland annat vara med om att starta tidningen i nära 20 länder.

– Så fort som jag försökte säga upp mig fick jag ett nytt jobb. Ena dagen satt jag i möte med ett kommunistiskt tryckeri i Hongkong och nästa dag flög jag till New York för att starta tidning. Det var oerhört stimulerande.

– Det var väldigt slitigt, men kul. Vi jobbade 16 timmar om dagen. I Toronto startade vi Metro från scratch på en vecka. Vi rensade hotellsviterna för redaktionen och jag höll jobbmötena i mitt sovrum.

Noll fritid med andra ord?
– Jobbet var livet. Jag åt och drack väldigt bra under den tiden. Det var en tyst överenskommelse med arbetsgivaren. Så länge jag inte gnällde över att jobba från morgon till midnatt varje dag så gnällde inte dem om var jag åt efter jobbet.

2011 var det dags att lämna tidningen. Cheferna Gunilla Herlitz och Åsa Tillberg hade nämligen värvat över Eric Ljunggren till DN för en specifik uppgift: starta DN Stockholm, en tidning med Stockholmsfokus.

– Jag ägnade halva mitt liv åt att snacka skit om Dagens Nyheter. Det var på många sätt en enkel grund för Metro att stå på. Vad DN än gjorde skulle vi göra tvärtom. De tog betalt. Vi var gratis. De gillade inte TT-notiser. Vi älskade TT-notiser. De skrev långt. Vi skrev kort. De hade bilar med chaufförer. Vi fick köpa SL-kort till rabatterat pris. Sen gick jag dit. Att starta en ny tidning och bygga en ny redaktion med de möjligheter och den kompetens som finns på DN var en alldeles för stor utmaning för att tacka nej till.

Gunilla Herlitz och Åsa Tillberg gav Eric Ljunggren stor frihet.

– De pushade mig till att bli bättre. De kvalitetskrav som finns på DN gör att man växer som redaktör, där man förväntas kunna vad som är DN-mässigt.

Vad är du mest nöjd över under din tid på DN?
– Att det var roligt att jobba. Stora Journalistpriset, med en vinst och en nominering på DN Stockholms tre första år, var inte heller så dumt. Men att DN Stockholm blev en redaktion som medarbetare sökte sig till och ville jobba för – oavsett om man var Herr Världsfotograf Paul Hansen eller JMK-praktikant – är jag oerhört tacksam för.

Sommaren 2015 ringde Metro. Tidningen gick under namnet ”Moderskeppet” på Eric Ljunggrens telefon. Frågan ställdes.

– Att bli chefredaktör på den tidning jag började på som 16-åring var en dröm. Jag kom tillbaka till en arbetsplats där jag tidigare var yngst till att vara näst äldst.

Foto: Mostphotos

Medan Eric Ljunggren var på DN gick Metro igenom ett stålbad. Människor drog ner på pappersläsandet till förmån för appar. Tidningsproduktionen övertogs av TT och 40 journalister tvingades lämna tidningen.

LÄS MER: "Jag vill inte riva ner Metro"

När nya chefredaktören steg in upphörde avtalet med TT och Metro inledde en rekryteringsprocess.

Nu har man precis investerat pengar i en ny teknisk plattform och bildat en grupp för branded content. Kombinationen native och journalistik är en viktig del för gratistidningen.

– Vi blir konstant ifrågasatta just för att vi är en gratistidning. Det finns konkreta exempel där vi säger nej till annonser som SvD publicerar på sidan tre. Men det är inte särskilt konstigt då vi har yngre läsare som kräver att vi är tydliga, säger Eric Ljunggren.

– Vi vill också vara först med att testa saker. Nio av tio går åt helvete, men den tionde kan bli succé.

LÄS MER: ”Folk berättar att de sitter och gråter på pendeltåget”

Kan du ge något exempel på saker som gått ”åt helvete” på Metro?
– Vi startade en tidning i Newcastle istället för i London. Det var inte helt genialt så här i efterhand. Och nyligen fick jag för mig att vi skulle bygga om på redaktionen och ställa in specialdesignade bord i form av stora ostar - det visade sig kosta mer än en bättre allsvensk startelva.

Vad har blivit succé?
– Satsningen på sociala medier. Metro är i år Sveriges mest engagerande morgontidning, sett till antal kommentarer, delningar och likes.

Vad ska Metro bli bättre på då?
– Sälj och redaktion jobbar bra redan idag, men inte tillräckligt. Jag misstänker dessutom starkt att samtliga avdelningar tycker att jag spenderar för lite tid på just den avdelningen.

Eric Ljunggrens bästa karriärtips:
– Säg ja.
– Omge dig själv med människor som är duktigare än du själv. ”Jag behöver inte en till Eric. Jag behöver människor som är bättre än jag är på saker som Metro behöver. Jag vill att man ska ifrågasätta och lyfta varandra. Plus att jag då lär mig.”

FAKTA/Eric Ljunggren
Ålder:
37.
Uppvuxen:
Stockholm.
Bor:
Stockholm och Utö.
Familj:
Marike, cancerforskare, och Oscar, bäbis.
Läser:
A.A. Gills självbiografi ”Pour Me”, om hans liv som alkoholist.
Bästa film:
Mobilfilm på min sons första skratt.
App jag inte klarar mig utan:
Kalendern.
Motto:
Fuck it, nu kör vi.
Level Pokémon Go:
Slutade när jag nådde nivå 5. Gillade AR-upplevelsen, men går tydligen inte igång på att slåss med små pastellmonster.
Nätverk i mediebranschen:
Har många goda vänner i branschen. Tycker om att äta mat med dem.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.