Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Ex-reklamarens fotoprojekt: ”United Stockholms of America”

Publicerad: 26 april 2013, 14:00

Charlie Bennet är numer verksam i New York

När Charlie Bennet tröttnade på reklambranschen, bestämde han sig för att bli fotograf. Vilket kan tyckas lite märkligt eftersom han då aldrig hållit i en kamera. Nu är han aktuell med utställningen ”United Stockholms of America” på Svenska ambassaden i Washington.


Det finns åtta Stockholm i USA. Två av dem ligger i Iowa och Maine och det är dessa två som fotografen Charlie Bennet har dokumenterat i bild. Utställningen hade vernissage i veckan på Svenska ambassaden i Washington.

– Det är ett projekt som Svenska ambassaden i Washington DC och Svenska Institutet står bakom, berättar Charlie Bennet. Uppdraget var väldigt fritt: "Åk dit och fotografera" var i princip projektbeskrivningen. Det var lite oklart med finansieringen först, men sedan klev Stockholms stad in och då hade jag exakt fyra veckor från start till färdig utställning.

Varför blev det just de här två Stockholm?
– Utgångspunkten var att hitta svenskheten i USA. Det finns ett Stockholm i New Jersey och ett i New York State, men det finns få spår kvar av det svenska där. Och Stockholm i Texas är det inget mer än en kyrkogård med svenska namn på gravstenarna.

– I Iowa är byn lite på dekis. Det bor 66 personer där och det finns en bar där alla äter frukost, lunch och middag. Men det finns i alla fall en del svenskättlingar där.

– I Maine är det annorlunda. Där är man väldigt stolta över det svenska ursprunget och det finns ett Stockholm Museum. Det är det äldsta Stockholm i USA. Men det är heller inte så stort. 260 personer bor där.
Det ligger i en riktig svenskbyggd med orter som New Sweden och Vestmanland.

Kommer utställningen att bara visas på ambassaden?
– Nej, ett av kraven för att Stockholms stad skulle gå in med pengar var att utställningen ska komma till Sverige också. Den kommer att visas på Stockholms Stadsmusem nästa sommar och då kommer den nog att vara lite mer omfattande än den på ambassaden.

Du har inte varit fotograf så länge?
– Sedan 2009 bara. Jag jobbade i reklambranschen som projektledare i 12 år på Ogilvy och 802 Kommunikation. Men allt eftersom så kände jag att jag inte riktigt trivdes med att vara projektledare. Jag hängde hellre med kreatörerna. Men samtidigt visste jag inte vad jag ville göra i stället.

– Så en morgon vaknade jag och bestämde att jag skulle bli fotograf. Jag vet inte riktigt varifrån det kom, eftersom jag då aldrig ens hållit i en systemkamera. Men jag gick ut och köpte en och tog en kvällskurs och kände mer och mer att jag fattat rätt beslut.

– Jag sökte till Fotoskolan Stockholm och tog tjänstledigt från 802 Kommunikation där jag jobbade då.

– Och när jag var klar hade byrån gått i konkurs, så jag hade inget att gå tillbaka till.

Så du bara kastade dig ut i en av de svåraste branscherna att försörja sig i?
– Jag hade ett bra nätverk efter mina år i reklambranschen, så jag hade helt klart en fördel där. Men jag har faktiskt lyckats försörja mig sedan dag ett.

Vilken typ av fotograf är du?
– Jag brukar säga att jag gillar att plåta döda ting med räta vinklar. Jag plåtar mycket arkitektur och inredning. Det passar mig eftersom jag är väldigt grafisk i min stil. Naturligtvis gör jag också porträtt, även om jag inte betraktar mig som porträttfotograf.

Du bor ju i New York nu. Vad fick dig att ta steget dit?
– Jag tror att alla fotografer har som yrkesmässig dröm att jobba i New York. Våren 2011 var jag där i två veckor och gjorde ett jobb för Siemens och på planet hem bestämde jag mig för att det var i New York jag ville vara.

– Så fort jag kom hem till Stockholm beställde jag en ny biljett tillbaka och kontaktade en advokat för att fixa visum. Det tog rätt lång tid att ta sig igenom byråkratin, men nu är jag här.

Är det stor skillnad på att jobba i New York mot Stockholm?
– Enorm. Det är svårt att slå sig fram i Stockholm men det är ingenting mot att försöka klara sig i New York. I Sverige är de flesta man kontaktar vänliga och man kan tjata sig till ett möte. I New York blir du i bästa fall ignorerad.

– Det är helt omöjligt att träffa någon om du inte har en gemensam kontakt som kan rekommendera dig. Och dessutom är konkurrensen mycket hårdare här. Det finns alltid någon som är villig att göra jobbet billigare än du. Det är ju bättre att jobba billigt än att inte jobba alls.

– Jag har en del amerikanska uppdragsgivare men jobbar också mycket med svenska kunder så det går ganska bra.

Kommer du att göra mer om de amerikanska stockholmarna, tror du?
– På vernissagen var det många som sa att jag borde göra något större av projektet och jag känner att jag skulle vilja besöka alla åtta ställena. Jag har ju aldrig gjort det lätt för mig, så det kanske blir det en dokumentärfilm eftersom jag inte har filmat så mycket förr.

Några av bilderna från utställningen hittar du på Charlie Bennets hemsida.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.