Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag23.01.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Familjekänsla driver Europas främsta produktionsbolag

Publicerad: 12 December 2020, 08:16

I veckan utsågs New Land vid Eurobest till Europas främsta produktionsbolag. För Resumé berättar delägaren och managing directorn Therese Engberg om varför hon ser bolaget som en förlängd familj och värdet i att investera i ung talang.


Ämnen i artikeln:

New LandEurobest

New Land, det svenska produktionsbolaget som i torsdags utsågs till Europas bästa, beskriver sig själva som en familj. Therese Engberg, delägare och managing director, skrattar och säger att hon knappt känner att de driver ett ”riktigt” företag. Trots att de sedan starten 2014 producerat några av Sveriges främsta reklamfilmer och har expanderat till både London och Köpenhamn.

– Det är ett avslappnat gäng där vi fortfarande är otroligt tacksamma för att vi får förtroende från våra uppdragsgivare, säger Therese Engberg.

Främst är de förmodligen kända för sitt täta samarbete med Forsman & Bodenfors och Volvo, ett samarbete som inleddes med ”Vintersaga” 2016. Filmen regisserades av New Land-grundaren Gustav Johansson och var en av de första stora produktionerna som bolaget stod bakom. Det senaste exemplet är hyllade ”The Parents” med Fares Fares från i september, en film regisserad av Niclas Larsson.

FAKTA/New Land:

Omsättning: 86,9 miljoner kronor
Resultat: 7,4 miljoner kronor

Kunder i urval: H&M, Volvo, Åhléns, Adidas, Coca-Cola, Telia

Regissörer i urval: Gustav Johansson, Niclas Larsson, Laerke Herthoni, Sheila Johansson, Jonas Bang, Joanna Nordahl, Marcus Ibanez, Indra Herö Wide, Daniel Kragh-Jacobsen m.fl.

Grundare: Gustav Johansson, Erik Torell

Ett bolag som ”familj” blir lätt klichéartat, lättare blir det om man bryter ned vad som faktiskt menas. I New Lands tolkning tycks det handla mycket om trygghet. Trygghet att fråga om hjälp, trygghet i planeringen av framtiden och en trygghet i att det finns ett förtroende för varandras förmågor.

– Alla försöker vara bollplank till alla och vi har inte speciellt stor omsättning på personal, säger Therese Engberg. Det är ett konstant utbyte där vi försöker utmana både varandra och byrån att bli så bra som möjligt.

Det börjar, som alltid, i människorna. Therese Engberg säger att de jobbar otroligt aktivt med rekrytering och försöker se till att de som kommer in som exempelvis regiassistenter eller har andra roller inom produktion får en tydlig väg beskriven framåt. Två av de senaste årens nytillskott, som båda kommit upp genom tjänster ”lägre” ned i näringskedjan, är Marcus Ibanez och Indra Herö Wide. Marcus Ibanez började regissera så sent som i februari i år, ett av de första projekten var personliga ”Dante's Heartbeats”, en reklamfilm lika mycket som musikvideo och expressionistisk dans. För att projektet skulle gå i land gick New Land själva in med budget.

– Therese, Sophie, Gustav och Erik (New Lands delägare reds. anm) litade på mig och att jag skulle göra det bra. Jag har jobbat som regiassistent åt nästan alla regissörer på bolaget och kan ringa dem om det är något jag behöver råd eller hjälp med. 

Therese Engberg beskriver regisserandet som en lärlingsprocess, och för att den ska fungera så måste lärlingarna få chansen att ta ansvar och utvecklas.

– Vi satsar hårt på att bygga talang och är redo att lägga de resurser som krävs för det. För tre år sedan var Marcus regiassistent och i dag prisas hans bidrag i Eurobest. Det finns inget med mitt jobb som är roligare än att se den typen av utveckling. Att få den typen av chanser är hur jag själv kom in, allt handlar om inställning.

Indra Herö Wide, som tog sig in i regissörsvärlden längs en något krokigare väg än sin kollega, beskriver hur New Land för henne som nyinflyttad stockholmare och sökande 20-åring blev en trygg boj.

– Jag sökte ett sammanhang och hittade människor som fick mig att känna mig välkommen, delade mina referenser och där jag kände mig hemma. I början var vi dessutom så få och det var ingen i ledningen som satt på andra våningen i ett fint kontorsrum avskild från oss andra. Alla var likar på något sätt, berättar hon.

Vad som är förklaringen till framgången, familjekänslan eller ovanligt skickliga individer, är naturligtvis svårt att svara på. Klart är att framgången inte är given. Therese Engberg ser en annan faktor i att de genom åren lyckats få kunderna att känna sig trygga i New Land håller vad de lovar. De har dessutom nått en nivå där de har råd att vara lite kräsna gällande vilka uppdrag de åtar sig.

– Idén står alltid i första rummet. Om den är bra så satsar vi allt vi har för att den ska ta sig uttryck så bra och så tydligt som möjligt. Det fokuset på idéhöjd gör att vi ibland behöver välja bort.

Produktionsbolagen är precis lika påverkade som resten av branschen av de senaste 15 årens förändrade villkor. Om det för 15 år sedan gjordes tre-fyra versioner av en reklamfilm kan beställningarna i dag innehålla mellan 40 och 50. Samtidigt har budgetarna inte blivit större och kunderna förväntar sig fortfarande att leveransen håller hög kvalitet. De tuffare villkoren har dock inte lett till att New Land, som en del andra produktionsbolag, tittat på möjligheten att bredda sig och ta sig an delar av byråernas traditionella jobb. 

– Den tanken har aldrig funnits. Vad vi gör är film och vi har inte kunnandet kring insiktsarbetet som byråerna har, säger Therese Engberg och fortsätter:

– Vi försöker tolka varenda signal för vad som händer i branschen och hur det kan påverka våra kunder. Oron över vad som ska hända i morgon är ständigt närvarande samtidigt som vi har lovat oss själva att vi ska stå fast vid vad vi är bra på och kan. 

Hur har ni själva anpassat er till dagens förutsättningar?

– Vi är ganska traditionella i sättet vi arbetar och satsar på att ha fast anställda på positioner som är viktiga för att skapa bra förutsättningar för våra regissörer. Visst jobbar vi mycket med frilansare men vi kan inte skala ned vår fasta kostym mer än vad vi redan gjort. 

Pandemin spädde inledningsvis på oron. Hela branschen drog i den röda nödbromsen och försökte snabbt skaffa sig en överblick över hur stängda gränser, restriktioner och smitta skulle påverka dem. Ganska snart stod det, åtminstone för New Land, klart att krisen inte skulle bli så djup som befarat.

– Det var en del projekt som pausades men det var också många kunder som vände sig direkt till oss utan att gå ut i upphandling. Det tog vi som en indikation på att vi skulle klara att ta oss igenom det här utan att behöva göra några åtgärder kring personalen. Själva produktionerna har på grund av omständigheterna varit otroligt slitsamma, det tror jag alla som jobbar med det här kan skriva under på, men vi är väldigt tacksamma för att vi haft i princip full beläggning sedan i våras, säger Therese Engberg.

Framtiden då? Visst, den kommer. Men utöver en lite mer långsiktig ambition om att göra mer dramaproduktioner finns inga grandiosa expansionsplaner eller lagda bolagsstrategier. Familjen tycks få utvecklas i den takt den gör. 

– Det är klart det finns tankar men inget som är direkt förankrat. Vi är fortfarande tacksamma, har kul, tycker om vårt jobb och brinner för vad vi gör. 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

New LandEurobest

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.