Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag30.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Fick nobben av de svenska byråerna – så startade han AWB

Publicerad: 10 Juni 2016, 14:15

Martin Bundock delar med sig av sina bästa karriärtips.

Foto: Andreas Elgstrand

Martin Bundock har han hunnit arbeta som nattklubbsarrangör och butiksägare, drivit eget klädmärke, magasin och byrå. Samtidigt vet han hur tufft det är att byta spår och inte få något nytt jobb. Nu berättar AWB-grundaren om vikten av våga ge sig ut på okänd mark.


Ämnen i artikeln:

KarriärAWBPR-ByråerA World Beneath

De flesta av oss har en relativt rak linje från uppväxt, utbildning och vidare ut i karriären. Det kan inte sägas om Martin Bundock, medgrundare av den kreativa kommunikationsbyrån A World Beneath (AWB). Han spenderade sin ungdom i Croydon söder om London och valde att plugga grafisk design på högskolan. Men personligen brann han för musiken och drev en drum n' bass och hiphop-klubb tillsammans med några vänner i staden. Martin Bundock fungerade som både DJ och promotor.
– Vi skapade en oas där, ett bra ställe med schyst folk på en i övrigt rätt sjaskig klubb, säger han i dag.

Det här var i slutet av 1990-talet och Martin Bundock funderade mycket över vad han skulle göra i framtiden.
– På slutet av utbildningen ville jag inte längre bli en grafisk designer. Jag ville inte börja i reklambranschen precis som alla andra i min klass.

Istället jobbade han vidare i klubbsvängen under några år och gjorde sig ett namn i de östra delarna av London. På det sättet kom han så småningom i kontakt med pr-byrån Joe Public Relations där en vän arbetade.
– Jag hjälpte honom att fixa DJ:s till olika events och insåg att det fanns stora likheter mellan att vara en klubbarrangör och att jobba inom pr. Därför blev jag sugen på att själv testa att jobba i den branschen, säger Martin Bundock.

Men att få ett jobb som pr-konsult visade sig inte vara helt lätt. Därför slet han på och arbetade sju dagar i veckan för att ta sig in i branschen. Till en början jobbade han som skribent på musiksajten Click Music, vilken av en händelse också var kund hos just Joe Public Relations. Kombinationen av hans sociala nätverk i klubbkretsar, utbildningen inom grafisk design och hans talang för att skriva ledde till att byrån så småningom ändå tog in Martin Bundock som assistent.

Han liknar dåtidens pr-bransch med ett slags vilda västern – ett lapptäcke av talanger med olika bakgrund som ritade sin egen karta.
– Det fanns inga utbildningar för det vi höll på med, och det passade mig väldigt bra. Min inställning är att du måste ge dig ut i världen och göra saker. Det är det bästa sättet att lära sig vad som fungerar och inte. Att jag var bra på att skriva var också avgörande – alla mina kollegor var tidigare lärare, litteraturvetare och universitetsstudenter som var fantastiskt duktiga på det.

Efter ett antal år som pr-konsult i London gick flyttlasset så småningom till Stockholm. Martin Bundock hade träffat en svensk kvinna som han sedan gifte sig och skaffade sitt första barn med. Han gillade staden som han i dag kallar sitt hem, samtidigt som han såg en stor utvecklingspotential i alltifrån uteliv till konst- och kulturscen.

Det första steget blev att försöka hitta ett nytt jobb, men trots mångårig erfarenhet fick han erfara hur det känns att få nobben av pr-branschen. Ingen av byråerna som han sökte jobb hos hörde av sig. En viktig orsak var att han inte kunde språket.
– Stockholm har förändrats mycket sedan dess. På den tiden var det inte alls en lika rolig och internationell stad. Därför fick jag nobben överallt, och jag blev inte ens kallad till intervju, säger han.

Därför blev Martin Bundock tvungen att fundera över vad han skulle göra istället. Som gammal klubbarrangör visste han vad som krävdes för att starta saker på egen hand, och under åren som pr-konsult i London hade han jobbat med ett gäng livsstilsvarumärken. Bland annat skatemärket Vans och "Umbro by Kim Jones" som han skapade i samspel med sportvarumärket och den världskända designern. Idén slog honom att öppna den kombinerade butiken och galleriet Beneath Store tillsammans med Johan Wirfält, då chefredaktör på Bon.

Bakom en anonym dörr på Kungsholmen serverade han kreddjagande Stockholmare med de trendigaste märkena. Flera unga svenska modeskapare, som Behnaz Aram (nu på &Other stories), Martin Andersson (COS) och Patrik Söderstam började först att sälja sina kläder hos Martin Bundock, som snart kom att driva en sorts kreativ hub. Själv startade han klädmärket Midnight Division som såldes under några säsonger i såväl Stockholm som New York, Paris och Tokyo.
– Vi var superhajpade och samtidigt svårtillgängliga. Folk pratade om oss och många ville att vi skulle hjälpa dem med deras pr och events.

Efter att ha blivit nobbad av alla svenska pr-byråer stod nu alltså varumärkena istället på kö för att arbeta med Martin Bundock och hans kumpaner Mathias Rosenqvist, och Johan Grönberg. Det mest framträdande var Nike Sportswear som då skulle relanseras med en helt ny approach i Sverige. På den vägen föddes pr-byrån AWB.
– Här blir det ännu mer galet, säger han och berättar om hur det gick till när han även blev publicist:

– Jag kände de som drev Vice i London och de frågade mig om jag ville öppna ett svenskt kontor åt dem. Jag svarade "Okej, jag gör det" och plötsligt hade vi en affär, en byrå, en eventverksamhet och Vice Magazine i Norden.

Under de här åren i mitten av 2000-talet arbetade Martin Bundock, enligt egen utsago, från åtta på morgonen till midnatt i princip varje dag. Förutom att göra pr för en växande skara kunder arrangerade han fester, festivaler (exempelvis gatufesten Grolsch Block Party) och utställningar. Dessutom gav han ut ett magasin.
– Vi skapade kultur och finansierade den på egen hand. Det var "learning by doing" som gällde, och pengar lyckades vi alltid fixa fram.

Vad var din drivkraft?
– Jag ville ständigt göra nya saker. Jag ville att Stockholm skulle bli en roligare och mer intressant stad att leva i. Vi gjorde sånt som inte hade gjorts tidigare och revitaliserade hela gatuscenen. Drivkraften var att ha kul tillsammans med andra kreativa människor.

– Baksidan var kanske att vi inte tänkte efter så mycket som vi borde. Medan andra ville bromsa körde vi på istället, och i 80 procent av fallen genomförde vi våra projekt på ren viljestyrka. Ibland misslyckades vi, men vi lärde oss av det och gick vidare.

Efter några års hårt slit blev det till slut uppenbart att gänget behövde renodla den vildvuxna faunan av olika verksamheter och projekt. Butiken stängdes igen redan 2007, och nu, år 2011, sålde Martin Bundock tillbaka Vice i Norden till det internationella mediebolaget. Samma år tog AWB in en ny vd i Jimmy Johansson och byråns struktur började professionaliseras.
– Tidigare hade vi varit unga och rebelliska, men nu var det dags för nästa steg. Vi gjorde oss av med saker och koncentrerade oss på att göra om AWB från pr-byrå till en kreativ kommunikationsbyrå. Och nu, fem år senare, känner jag att vi verkligen är där, säger han.

En nyckel till framgång har varit att inte sätta ett likhetstecken mellan professionalitet och att vara tråkiga. Martin Bundock värnar AWB:s populärkulturella och gränsöverskridande arv.
– Många byråer har kreativiteten på plats men saknar förmågan att få kunderna att känna sig trygga. Att vara för trygg kan samtidigt riskera att vara för tråkig. Vi vill kombinera energin och kreativiteten med att göra saker i tid och som kunderna villa ha dem.

En annan viktig pusselbit har varit att plocka in en ekonomichef och andra specialister för att verksamheten ska rulla på mer planenligt.
– Vi har alltid vetat hur vi vill göra saker, men kanske inte alltid haft det tightaste finansiella tänket. Jimmy tog in expertisen så att vi exempelvis kunde ta ut föräldraledighet.

– Jag kunde inte vara pappaledig med mitt första barn. Väldigt många saker i mitt liv har tyvärr fått åka i baksätet under resans gång. Det har varit väldigt hårt jobb för att komma till den positionen vi är på i dag. Samtidigt har jag kunnat spendera mer tid med min son här än om jag skulle ha bott kvar i London. Det är helt andra villkor där.

Hur ser du på arbetslivet i dag jämfört med tidigare?
– Det är mycket mindre fester och events nu. Jag har inte tid att gå ut fem dagar i veckan längre. Jag jobbar fortfarande mycket men tar det lugnare.

Martin Bundocks karriärtips
1. Var nyfiken. Lär känna din stad, olika subkulturer och kulturella mötesplatser. Se till att lämna din lilla ankdamm.
2. Jobba hårt. Nej, riktigt hårt. Kolla på arbetsmoralen i andra länder och försök hitta en balans.
3. Var schyst mot folk. Du vet aldrig när du kommer att träffa dem igen och i vilken kontext.
4. Var oersättlig. Som ung praktikant, se till att din projektledare inte kan klara sig utan dig – så kan du kanske bli erbjuden ett jobb.
5. Skaffa dig en utbildning. Jag skulle ha gått på Berghs om det fanns på min tid, men den typen av utbildningar existerade inte då.

FAKTA/Martin Bundock
Ålder: 40 år
Född: Croydon
Bor: Hammarbyhöjden och Kalkudden
Familj: Sambo och två barn (12 och 1,5 år)
Gör: Medgrundare and seniorkonsult på A World Beneath.
Utbildning: Examen i grafisk design från Croydon College.
Karriär i korthet: Club promoter / Freelance Graphic Designer / Writer at Clickmusic.co.uk / PR Assistant at Joe Public Relations, PR Account Manager Joe Public Relations / PR Account Manager August One / Freelance PR / DJ Booker / Co-Founder Beneath store, Co-Founder of Vice Magazine in the Nordics, Co-Founder & partner at A World Beneath.
Gör på fritiden: Hänger på mitt landställe utanför Mariefred och springer I Nacka Naturreservat med min lördagslöpnings-kompis.
Senast lästa bok: Lucky Peach Presents 101 Easy Asian Recipes av Peter Meehan.
Filmtips: Jag brukar inte titta på så mycket film nu för tiden. De är helt enkelt för långa i förhållande till hur mycket tid jag har. Förr kollade jag mycker mer, men nu tar tv-serier (Netflix/HBONordic) och spel (PS4/Steam) upp tiden. Den senaste serien jag såg klart var "Peaky Blinders" och det senaste spelet jag klarade var "Fall Out 4".
Medievanor: Jag håller mig informerad genom "gammelmedia". Jag laser igen de svenska morgontidningarna, besöker Press Stop och plockar upp några intressanta internationella magasin inom mode, matlagning, tech och affärer. På tunnelbanan laser jag The Guardian, BBC News, The Daily Mail och New York Times I mobile. Jag kollar också Instagram, Snapchat och KIT om jag har några minuter over mellan möten.
Oanad talang: Jag kan köra bil och samtidigt använda mig av ett stort vokabulär av svärord. Jag skulle nog kunna ge Pär Lernström en match i "SM i Road Rage".
Förebilder: Malcom Mclaren höll ett tal på Croydon College, tände en cigg på scenen och pratade om sin karriär. På samma gang tände han min karriär. Gary Bradshaw (frilanskonsult) gav mig mitt första pr-jobb. Reuben Milne (Spark Creativity) var min förste creative director, Kate Steele (Executive Vice President, EMEA Creation2) är ett geni som hjälpte mig och inspirerade till min arbetsmoral.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.