Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”För mig är konstnär och reklamkreatör samma sak”

Publicerad: 6 december 2013, 14:42

Andreas Englund intill tavlan "Thriller" där hans pappa antar rollen som superhjälte

Foto: Andreas Rågsjö Thorell

Granath Havas art director Andreas Englund har målat sina superhjältetavlor i tio års tid. I veckan ställer han ut sin konst på mässan Miami Art Basel. Snart kan karaktären bli seriefigur. – Det här kan bli en dörröppnare för vad som helst, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Granath Havas

Resumé möter Andreas Englund dagen innan avresan till Miami. Vi sitter i ett av rummen på konstgalleriet No.18 intill Stureplan där Granath Havas art director, som i höst gått ner till 60 procent i arbetstid för att få mer tid åt konsten, ställer ut fyra av sina superhjältetavlor.

– Precis som en journalist som vill skriva en bok vill man som reklamkreatör ha möjligheten att kunna gå vidare och söka nya utmaningar. Här tror jag att vi skiljer oss jämfört med våra föräldrar. Det är fler som vågar ta chansen. Efter 15 år i yrket är det fint att få en sådan här chans.

Mellan 1998 och 2000 studerade Andreas Englund till art director på Berghs. I samma årskull ingick bland annat DDB:s kreatörsduo Fredrik Simonsson och Magnus Jakobsson. Med på skolan fanns också Björn Persson, i dag copywriter på Ingo. De två delade lägenhet under en tid och det var då den ursprungliga idéen med superhjälten föddes. Då i form av en grekisk staty. De funderade över vad som hände med den atletiska kroppen hos en grekisk skulptur som börjar slappa. När Andreas Englund gjorde sin första superhjälte-tavla "Strawberry Jam" 2003, där karaktären kämpar med att få upp en syltburk, var skulpturen en förlaga.

När blev superthjälten ett koncept för dig?
– När jag gjorde bilden där pappa kickar mig i huvudet blev det intressant. I den ursprungliga bilden var det jag som hade superhjältedräkten. Jag kom till ett vägskäl och förstod att jag kunde göra superhjälten äldre. Jag lät pappa ha dräkten och på så sätt kunde jag gestalta hela hans liv.

Andreas Englunds första superhjälte "Strawberry Jam" från 2003

Serieförfattaren Joshua Ortega som bland annat har jobbat med den välkände serietecknaren Frank Franzetta kontaktade Andreas Englund för ett samarbete. Nu har drömmar väckts:

– Han funderar på att göra en story av min superhjälte. Det väcker tankar hos mig att göra konceptet till något större. Det här kan bli en dörröppnare för vad som helst. Med en serietidning har du en storyboard lämpad för spel etcetera, etc. Dessutom har han ett stort nätverk och vet vad det handlar om. Den här kontakten kan ta konceptet till nästa nivå.  

I veckan har Andreas Englund ställt ut tavlan "Cops" på konstmässan Miami Art Basel. Här blir superhjälten tagen av polisen i New York-miljö med händerna pillande innanför kalsongerna. Att hjälten blottar strupen är genomgående tema i många av Andreas Englunds omkring trettio superhjältetavlor.

– Det som särskiljer min superhjälte är den mänskliga aspekten. Jag utmanar stereotypen om superhjälten och man får följa honom hela livet. Det blir aldrig bara "the glory days" utan även vad som händer när kameran släckts, när livet inte rockar. Jag är ingen manérkonstnär utan min konst är konceptuellt berättande med en story och en karaktär.

Vad vill du få ut av dagarna i Miami?
– Att få träffa gallerister och få inspiration. Man måste träffa människor face-to-face för att komma någon vart, det räcker inte med mejl. För mig är Miami en chans att få inblick i hur branschen funkar och förstås också att få se fantastisk konst. Att sälja några oljemålningar är sekundärt.

"Cops" – oljemålningen som ställs ut på Miami Art Basel i veckan.

Hur märks det att du kommer från reklamhållet?
– Jag gillar att måla bilder som berättar en historia. På samma sätt vill jag jobba med reklam och kommunikation där det finns ett före och ett efter. Det handlar också om att tvingas tänka om och se saker i nya perspektiv. Att utmana stereotyper och finna alternativa dramatiseringar.

Andreas Englund berättar att processen att måla en tavla är snarlik ett reklamuppdrag. Först gör han en förstudie där han skapar sin idé. Den andra delen är produktionsfasen. För Andreas Englund tar det allt från 15 till 214 timmar i effektiv tid att måla en tavla.

Han säljer sina oljemålningar för 100 000 kronor och uppåt, men det är på nätet han gör sin största affär. På Adobes sajt Behance har Andreas Englunds konst fått 64 000 besök. Den egna hemsidan, där han säljer sina print-replikor av tavlorna, har haft 48 000 besök den senaste månaden.

– Många vill ha printar och jag ser inget egenvärde i att sälja dyra oljemålningar. Originaloljorna tar mycket tid och det är svårt för mig att ha en framförhållning till hur mycket jag säljer av dem. Tack vare att sälja printar har det gett mig bättre ekonomisk framförhållning så att jag kunnat gå ner i arbetstid och lägga mer tid på min konst. Nätet har varit ett bra sätt för mig att få feedback. Om folk reagerar och tar sig tid att kommentera så vet jag att den är angelägen och väcker känslor.   

På den största oljemålningen "Heimlich" som mäter tre och en halv gånger två meter figurerar den dåvarande kollegan och cd:n på DraftFCB Anders Dalenius. Andreas Englund har även använt sig av Smickers cd Jesper Eronn och Hansen Events Jenny Borthen.

"Heimlich". Andreas Englunds största tavla med förre reklamprofilen Anders Dalenius i action intill superhjälten.

– Jag hoppas att de är smickrade, det skulle i alla fall jag bli. Att bli målad är en helt annan grej än att bli plåtad tycker jag. Så länge ingen säger att de inte gillar det kommer jag fortsätta använda mig av personer i min omgivning när jag känner att det behövs. Men jag frågar alltid först förstås.

Hur förknippad är du med superhjältekonceptet?
– Det är klart jag vill få uppskattning för andra delar av min konst också. Jag vill aldrig fastna i ett fack fär jag bara dja måla en massa superhjältemotiv. Å andra sidan gör uppmärksamhet att de som inte kanske inte gillar just superhjältetavlorna ändå kan få upp ögonen för andra delar av min konst. Det blir en bra inropare kan man säga.   

Vad är det för skillnad för dig mellan att vara reklamkreatör och konstnär?
– För mig är det samma sak. Förutom att man jobbar kompromisslöst med sina egna idéer. I reklamvärlden jobbar jag för någon annan, då är det mer restriktioner, vilket också är en utmaning jag gillar. Mitt sätt att jobba med reklam är samma sak som min konst. I båda fallen jobbar jag med konceptuella idéer som skall kunna kommunicera utan en förklaring.

Är du känslig för kritik?
– En konstkännare, som min bekant uttryckte det, hade sagt till honom att min konst inte hade tillräckligt hög verkshöjd, den personen skulle jag gärna vilja träffa och fråga vad han menade med det. Jag blev rent ut sagt förbannad. Visst måste jag respektera att folk får tycka som de vill men jag märker att jag blir extra känslig när jag får kritik, utan motivering, som har med min konst att göra.

Är det här med kritik känsligare än i ditt jobb som art director?
–Ja, men hade jag inte haft konsten utan endast varit art director så hade jag nog varit känsligare för kritik där också. Nu har jag istället konsten som en frizon och då blir det lättare för mig att ta kritik som ad. Generellt har jag upplevt en passivitet och ibland scepticism från den svenska konstvärlden för den sortens föreställande och kommunikativ konst som jag gör. Samtidigt som Banksy blivit ett tydligt exempel på att konstvärlden accepterat ett liknande tankesätt, dessutom med en oskolad/okänd bakgrund. Jag hoppas och tror att det sker en förändring där, säger Andreas Englund och fortsätter:

– Jag kan uppleva generellt att riktigt "fin" nutida konst ska vara lite svår att förstå. Till skillnad från reklambranschen kan då en "kioskvältare" aldrig bli något fint. Det kan aldrig vara bra enligt den svenska konstbranschen. När jag kommer till USA däremot och berättar att jag är art director blir jag uppskattat och respekterad på ett helt annat sätt. Där ser man min bakgrund som en tillgång, här hemma snarare som ett minus.

Vad betyder marknadsföring för en konstnär?
– Det finns mängder av riktigt duktiga konstnärer, men kan man inte marknadsföra sig, eller inte får hjälp med det, så blir det svårt att nå fram i dagens brus. Tyvärr är det så, oavsett om du är musiker, konstnär eller författare. Sen finns det förstås alltid undantag men generellt så ser det ut så i dagens samhälle.  

Tror du att det finns en avundsjuka från andra art directors?
– Nej, det tror jag faktiskt inte. Jag har hört sägas att reklamare är misslyckade författare och konstnärer. För mig liksom många andra har det dock aldrig funnits några konstnärsdrömmar utan man brinner för det man gör helt enkelt.

FAKTA/Andreas Englund

Ålder: 39
Familj: Frun Isabel och dotter Veronica 2år
Bor: Vasastan, Stockholm
Uppväxt i: Falun
Dold talang: Slalom
Karriär: Gick ut Berghs 2000 därefter Leo Burnett, Draftfcb och Granath Havas
Inspirationskällor inom konsten: Helmut Newton, Banksy, Edward Hopper, David la Chapelle.
Hobbys: gå på bio.
Senast lästa bok: Richard K. Morgan - "Woken Furies"
Lyssnar på: just nu Laleh N

Nätverk: Per Lydmar, Jakob Ström - regissör, Andreas Tibblin - regissör , Markus Ahlm- Colony, Marcus Sundqvist - Colony , Pasi Helin - Stopp, Jesper Pålsson - Acne LA, Per Holknekt, Anna Carlsson - Sylvie. Per Leander - marknadschef Barncancerfonden. Marcus Kurn - fotograf. Laurent Clermont - regissör. Jesper Eronn, CD på Smicker.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Granath Havas

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.