Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Forsman & Bodenfors kniper stjärncopy från Åkestam Holst

Publicerad: 24 maj 2013, 13:44

Joakim Labraaten

Foto: Pressbild

Efter fem år på Åkestam Holst lämnar den digitala specialisten Joakim Labraaten för Forsman & Bodenfors. För Resumé berättar stjärnkreatören om hur Göran Åkestam är som chef, vad vinsten i Cannes Lions betydde för honom och varför han bytte byrå.


Ämnen i artikeln:

Åkestam HolstForsman & Bodenfors

Det var efter ett möte med Forsman & Bodenfors som Joakim Labraaten, copywritern som kom till Åkestam Holst direkt efter examen från Berghs bestämde sig för att lämna byrån. Sedan i påskas är han numera en del av byråns Stockholmskontor intill NK-huset i Stockholm.

Varför valde du att lämna byrån?
– Åkestam Holst är en väldigt bra byrå och det har varit en ynnest att få jobba där i fem år. Har lärt mig mycket och garvat nästan varje dag. Jag lämnade för att jag var väldigt nyfiken på Forsman & Bodenfors.

Hur stor del av ditt liv är reklam?
– 42%! Nä, jag vet inte. Det tar mycket tid, så är det. Men det är mitt jobb och jag skulle inte vilja byta.

Hälsingesonen Joakim Labraaten hade först tänkt att bli informatör. Han visste knappt var det innebar att jobba som reklamare när vännen David Orlic, numera copywriter på Volontaire, inspirerade honom att ta steget.

– Efter gymnasiet pluggade jag Informationsdesign med inriktning text på MDH. När vi fick i uppgift att skriva en broschyr som skulle få kids att börja använda cykelhjälm ifrågasatte jag medievalet. Det fick man inte. När jag fick reda på att man kunde göra det som copywriter sökte jag till Berghs och kom in.

Vad hade du blivit om du inte blev copywriter?
– Något närbesläktat, gissar jag.

Hur är Göran Åkestam som chef?
– Han är bra. Chefar bara om det behövs, aldrig för sakens skull.

Vad har han lärt dig?
– Göran Åkestam är en förbannat bra copywriter, så ett och annat tips har jag fått.

Är det någon specifik kampanj från tiden på Åkestam Holst som du är extra stolt över?
– Kanske lite extra stolt över kampanjen "Stefan the Swopper" för Posten. Nu har den snart fem år på nacken, men personligen så tycker jag att den åldras värdigt.

2009, ett år efter att Joakim Labraaten hade börjat på Åkestam Holst vann byrån ett guldlejon i Cannes för den digitala kampanjen "Stefan the Swopper".

Vad innebar vinsten i Cannes Lions för dig personligen?
– Det var såklart en drömstart att vinna ett cyberguld i Cannes med första kampanjen.

Hur använder du tillfällen som Cannes för att utvecklas som kreatör?
– Försöker se så mycket om möjligt.

Hur har din bild av F&B och den "kollektivistiska andan" förändrats sedan du kom till byrån?
– Inte alls. Bilden är fortfarande intakt.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.