Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Förutsättningarna på Metro har ändrats”

Publicerad: 9 maj 2014, 10:42

Mona Johansson.

Foto: Yasmine Winberg.

Mona Johansson har varit tillförordnad chefredaktör på Metro efter att Linus Paulsson lämnat – men slutade hastigt för någon vecka sedan. Nu bekräftar hon att det finns en särskild anledning till det plötsliga avhoppet: förändrade förutsättningar på tidningen.


Ämnen i artikeln:

MetroMona Johansson

Den 14-åriga Mona Johansson visste vad hon ville och gjorde slag i saken. Vid sidan av studierna på högstadiet tog hon sitt första jobb som journalist på Piteå-Tidningen – något hon själv beskriver som "naturligt".  

Men det var inte fråga om att hon fostrats in i yrket, utan snarare ett intresse för samhället som drev henne. Mona Johanssons mamma var barnskötare och pappan svetsare. Den två år yngre brodern kom senare att bli sotare.  

Mona Johansson var själv en lovande fotbollsspelare, och därför råkade det bara bli så att hon hamnade på lokaltidningens sportredaktion. Som enda tjej, kortväxt och ung fick hon verkligen bevisa att hon var värd platsen.

– När jag var 18 slutade jag med fotbollen till förmån för journalistiken. Jag var inte direkt någon Zlatan-talang ändå. Men jag har spelat mot de som sedan blev landslagsspelare. Det var kul att se dem i landslagsdressar, dem man själv har tacklat, säger Mona Johansson.  

Sedan dess har Mona Johansson aldrig lämnat yrket. Efter en landsortstidningsturné slog hon sig till ro i Stockholm 1996 – på gratistidningen Metros redaktion.  

– När jag tänker tillbaka på mina år på Metro var den tiden den absolut roligaste och mest dynamiska. Det var en stor utveckling att komma från en lokaltidning till riksnivå. Sen jobbade det en enormt fin samling människor på Metro då, bland andra Sakari Pitkänen, som i dag är mediekonsult, Björn Persson, som är vd på Meter, Unn Edberg, som i dag är ordförande för Sveriges Tidskrifter och Liza Marklund.  

Sedan dess har Mona Johansson varit både nyhetschef, redaktionschef och tillförordnad chefredaktör på Metro. Det sistnämnda har hon varit tre gånger. Hon identifierar sig med rollen och tänker fortsätta vara chef även i framtiden.  

Det är ungefär en vecka sedan Mona Johansson gjorde sitt sista arbetspass på gratistidningen – efter knappt 18 år i tjänst.  

– Jag har nog inte riktigt landat än. Det känns spännande och lite konstigt. Metro har varit min arbetsplats så länge.  

Men så mycket ledighet har det inte blivit ännu. Först åkte hela familjen hem till Piteå och väl tillbaka i Stockholm har dagarna varit fyllda med möten Mona Johansson är hemlighetsfull om.  

Har du fått några jobberbjudanden ännu?
– Inga konkreta, men det är folk som frågar om vi ska snacka. En del saker kan bli aktuella, men jag kan inte prata om det än.  

Men det är inte bara jobberbjudanden hon är hemlighetsfull kring.  

Vad var anledningen till att du slutade på Metro?
– Det är lite komplicerat. Jag har länge funderat på att testa något annat. Det kanske finns något skäl till att det blev just nu, men jag kan inte prata om det än. Jag kommer kunna prata om det längre fram, nu kan jag inte göra så mycket mer än så.

– Förutsättningarna förändrades helt enkelt, och då var det ett bra tillfälle för mig att hitta något annat. Men jag tvingades inte bort, det finns inga sådana konspiratoriska saker omkring. Jag avgick med ömsesidig respekt, men mer kan jag inte säga nu. Vi kan prata om det senare.  

Eftersom Mona Johansson varit på Metro så länge var det många av medarbetarna på redaktionen som blev förvånade över att hon slutade.

– De har vant sig vid att jag alltid är där. När man slutar får man plötsligt höra uppskattning, det är alltid trevligt. Som högsta chef hör man inte sådant så ofta annars. Annars är det förhoppningsvis jag som ska stå för berömmet.  

Hon säger att det är många som växer och tar stora kliv i utvecklingen på Metro.  

Vilka är det?
– Det vill jag inte säga, det är dumt att singla ut det. Jag har nog för stor lojalitet till redaktionen fortfarande. Det finns många som är duktiga på Metro – och några som tar större kliv än andra. De vet själva vilka de är.  

Hur ser du på din egen framtid – vill du stanna inom branschen?
– Vad är branschen egentligen? I dag är den rörigare än någonsin. Men det är klart att jag vill göra det jag är bra på – journalistik och innehåll. Även om det ser dystert ut för papperstidningen och affärsmodellerna ser det inte lika dystert ut för journalistiken och innehållet.  

Hur då?
– Jag tror på ett fortsatt stålbad. Exakt vad det innebär och hur vi kommer ut är svårt att säga, men innehåll kommer behövas, efterfrågan finns. Om det är en Youtubekanal, en podd eller en vass penna är oklart, men även de bästa kommer behöva en redaktör.  

Det finns personer som kallar dig för Metros ryggrad. Vad säger du om det?
– Det var snällt sagt. Delvis blir det så när man har en framträdande roll och varit på en plats tillräckligt länge. Det finns någon slags logik i det även om ingen är oersättlig.  

Vad tror du om framtiden för Metro?
– Ja, den skulle jag ju vilja prata om lite senare.

Jag tänkte på posten som chefredaktör. Både du och Linus Paulsson hade tjänsten under kort tid – även om du var tillförordnad.
– Ja, jag har varit det tre gånger, men har aldrig suktat efter chefredaktörsrollen. Det har nog bara slumpat sig så. Vi har haft tre chefredaktörer på de senaste 17 åren – det är ju inte så mycket. Men det har ju varit struligare de senaste åren...  

Vad har tiden på Metro gett dig?
– Hela utvecklingen som journalist och många roliga erfarenheter. Jag fått testa och haft många olika uppdrag på Metro.  

Vilken roll på Metro har varit roligast?
– Jag trivdes väldigt bra som redaktionschef, eftersom jag är en doer. Jag har alltid trivts att jobba bakom kulisserna. Det har gjort att jag kanske inte jobbat så hårt på det man numer kallar för sitt eget varumärke. Jag har satt Metro framför mig själv.  

Många är otroligt fokuserade på sitt eget varumärke, så det kanske är en bra sak?
– Jag tycker det, men det är kanske inte så smart rent karriärmässigt. Jag tycker om att jobba med människor som vill och kan någonting och som bryr sig om resultatet och inte bara om sig själva.  

Hur är du är som chef?
– Bestämd, drivande och ställer en del krav. Det funkar jättebra när folk jobbar och vill saker – och lite sämre om man inte vill jobba.

Är du sträng?
– Det kan jag nog upplevas som, även om jag inte är det när man lär känna mig. Jag är rak och tydlig, vilket är ett måste för att få saker gjorda.

På vilket sätt har du präglat Metro under den här tiden?
– Att man ska jobba hårt och att man kan åstadkomma mycket med små resurser. Vi har stått oss väl i jämförelse med våra konkurrenter som behövt skära ned i enorma redaktioner. Det är jag väldigt stolt över.  

Vad tror du att det beror på?
– Framför allt vår vilja – på det kommer man långt. Om man är lite bekväm och lite bortskämd åstadkommer man inte lika mycket.  

Något annat Mona Johansson säger att hon är stolt över är att Metro läses av människor som normalt inte läser tidningar.  

– Vi har alltid gjort en tidning för läsarna. Jag brukar lite elakt säga att många saker som görs i de andra tidningarna görs för andra kollegor.  

Innan jag och Mona Johansson skiljs åt betonar hon att hon aldrig varit ute efter rollen som chefredaktör. Hon har jobbat tajt med tidigare chefredaktörerna Sakari Pitkänen, Per Gunne och Linus Paulsson.

– Jag tackade nej till att fortsätta som chefredaktör på Metro, men kan absolut tänka mig att ha det yttersta ansvaret någon annanstans.

FAKTA / Mona Johansson
Ålder: 46
Bor: Hammarby sjöstad
Uppväxt: Piteå
Familj: Mannen Peter och sönerna Dante, 12 och Leo, 9
Är: Avgående tillförordnad chefredaktör på Metro
Utbildning: Mest autodidakt, men har gått medielinjen på Strömbäcks folkhögskola
Drivkraft: Samhällsfrågor och viljan att hänga med och berätta nyheter på ett begripligt sätt
Medievanor: Är en nyhetsjunkie. Läser Metro, scannar alla nyhetssajter, använder Twitter för att skanna av nyhetsflödet
Favoritserier: Orphan black, Orange is the new black, The good wife
Fritidssysselsättning: Lyssna på tv-poddar och titta på tv – är lite av en tv-nörd
Förebilder: Sakari Pitkänen som är Metros förre chefredaktör och Anna Arvidsson som startade Creative Sales på Metro. Beundrar Niklas Orrenius för sin penna och sitt patos
Oanad talang: Lyckas hålla orkidéer vid liv och få dem att blomstra om och om igen
Önskar: Att det går bra för hennes barn

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

MetroMona Johansson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.