Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Generalen är äggstra laddad

Publicerad: 19 april 2013, 19:52

Maja Siösteen är taggad inför Guldägget.

Foto: Resumé.

En artikel på Resume.se fick henne att lämna jobbet som eventchef på Veckans Affärer och gå till Sveriges Kommunikationsbyråer, Komm, som Tävlingsansvarig för för tre år sedan. – Mina vänner utanför branschen undrar vad jag gör resten av året, säger Guldäggsgeneralen Maja Siösteen. De tror ju att Guldägget bara är en gala kring påsk. Men det här är ett jobb som räcker hela året.


Ämnen i artikeln:

Maja SiösteenGuldägget 2013

Maja Siösteen börjar bli varm i kläderna som projektledare för Guldägget. Det är tredje gången hon axlar ansvaret för att få den stora Guldäggstävlingen på plats.

– Men det går inte att tro att man kan gå på rutin och luta sig tillbaka, säger hon. Det är alltid nya saker och utmaningar som man måste ta hänsyn till och som dyker upp. Nya byråer som tävlar, ny kampanj för Guldägget, nya sponsorer och samarbetspartners och så vidare.

När börjar ni förberedelserna?
– Egentligen börjar vi dagen efter galan. Vi samlas både internt men också i externa grupper för att summera året och blicka framåt. Redan här börjar vi titta på vad vi kan förändra och förbättra inför kommande år. När hösten kommer är det dags att spika juryordförande, jury och i december börjar ju inlämningen så då är vi igång med tävlingen igen.

Det här är ju din tredje Guldäggsgala. Börjar du bli van nu?
– Nja, Guldägget förändras ju hela tiden, så det går inte att luta sig tillbaka på gamla meriter. Även om det såklart känns att det inte är första Guldägget jag projektleder. Jag är ju sist in här på Komm så vi är tillsammans ett erfaret Guldäggskansli. Men det är alltid nervöst och man måste vara på tårna. Det är som att förbereda sig för en viktig match. Oavsett hur många finaler man spelat är man alltid lite nervös, som sig bör när det ska avgöras.

Ja, du är ju gammal fotbollsspelare.
– Stämmer. Jag spelade i Djurgården från det jag var 12 och gjorde en säsong i Allsvenskan. Det ledde i sin tur till att jag fick ett idrottsstipendium till University of Hartford i Connecticut. Och det hade varit lite av mitt mål från början. Jag hade tidigt kommit i kontakt med äldre spelare som berättade att det gick att få idrottsstipendier.

Är det stor skillnad på damfotboll i USA och Sverige?
– Enorm. I Sverige kräver en satsning att man ger upp mycket av sitt sociala liv. Men collegefotbollen i USA är organiserad på ett sätt att man faktiskt kan ha ett liv vid sidan av fotbollen under sin tid som student. Sedan fick vi ju en helt annan uppmärksamhet, också. I Sverige var då damfotbollen helt i skuggan av herrfotbollen, men i USA dominerar baseball, basket och amerikansk fotboll bland killarna. Det gör att det blir ett helt annat fokus på damfotbollen. Större publik och fler fans och det hände att jag till och med fick skriva autografer.

Hur hamnade du som Guldäggsgeneral?
– Jag jobbade som eventchef på Veckans Affärer under Pontus Schultz i några år och när jag läste på Resume.se att Digge Zetterberg Odh skulle sluta, då kände jag "det här är mitt nästa steg" då jag haft som mål och velat jobba i kommunikationsbranschen. Jag har alltid varit nyfiken på kommunikationsbranschen och dessutom hade VA varit kategorisponsor, så jag visste ju vad jobbet innebar.

Är det något du känner sticker ut i årets omgång?
– En tydlig trend bland årets bidrag är att kampanjerna börjar likna mer och mer affärsidéer för kunderna och detta tror jag vi kommer att få se mycket mer av framöver.

– Det har också varit en väldigt hög kvalité på årets bidrag, vilket vi ser bland de nominerade. Trots något färre inskickade bidrag har vi fler nominerade bidrag i år, och nästan 50 procent fler nominerade byråer jämfört med i fjol.

Hur är kvaliteten på svensk reklam i dag?
– Det är lätt att hamna i en bubbla och glömma bort hur bra vi är på reklam och kommunikation i Sverige. När man är i Cannes eller på Eurobest märker man vilken respekt man har för svenska kreatörer utomlands.

För utländska byråer är det lite av ett kvalitetsmärke att ha en svensk kreatör i laget. Branschen har all anledning att slå sig för bröstet.

– Vi ligger i toppskikten i världen när det gäller kreativitet, vilket vi ständig får uppdatering av från Cannes Lions där vi är de svenska representanterna. Känns såklart jäkligt kul att få vara en del av det!

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.