Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Google-chefen flyttar till Australien: Aldrig haft en karriärplan

Publicerad: 19 augusti 2016, 13:54

Gustaf Brusewitz lämnar hösten i Sverige.

Foto: Fredrik Thambert

Googles nordiske kommunikationsdirektör Gustaf Brusewitz flyttar snart till Australien. Vägen dit har varit långt ifrån spikrak. – Livs-cv:t är oerhört mycket viktigare än arbets-cv:t, säger han.


Ämnen i artikeln:

KarriärGoogleGustaf Brusewitz

På onsdag kliver Gustaf Brusewitz på marathonflygningen som tar honom till Sydney. Där väntar en AirBnb-lägenhet och jobbet som kommunikationschef för Google i Australien och Nya Zeeland. Senare ansluter hans familj och tillsammans ska de starta en ny tillvaro på andra sidan jordklotet.
– Jag har jobbat och bott mycket utomlands tidigare, runt en fjärdedel av mitt liv. Du blir mer nyfiken som individ och en bättre version av dig själv när du gör det. Det finns inga bekvämlighetszoner som man lätt faller in i när man är hemma, säger han.

De senaste fyra åren har Gustaf Brusewitz spenderat på Googles kontor i Stockholm, i rollen som kommunikationsdirektör i Norden. Under sommaren kom plötsligt frågan: var han intresserad av att ta jobbet i Australien?
– Jag fick ett erbjudande på en fredag och tackade ja på måndagen, så det gick fort, berättar han.

Att det stora beslutet skulle fattas över en helg var hans eget val.
– Om du överväger något alldeles för mycket riskerar du att gå in i en logisk och rationell beslutsprocess. Det finns många logiska skäl till varför vi inte ska flytta till Australien. De emotionella skälen – äventyret – är däremot väldigt starkt. Därför ville jag bara ha helgen på mig att gå igenom det med familjen. Sedan bestämde vi oss för att det var en chans vi måste ta.

Hur gick diskussionerna i familjen?
– Du måste ha en familjesituation där den du delar ditt liv med har samma filosofi. Det är verkligen ett lagarbete för att få det att funka, och kräver också en arbetssituation som gör det möjligt att flytta. Båda måste vara villiga att ta risken för att uppleva nya länder. Det blir också en möjlighet för barn att få lära sig ett annat språk. Jag hade aldrig den möjligheten när jag var ung.

Gustaf Brusewitz resa fram till toppjobbet har varit brokig. Under studietiden pluggade han bland annat statsvetenskap, litteratur och franska. Han har gjort utbytesår i Frankrike och läst internationell rätt i USA. Till slut hamnade han i Bryssel och fick jobbet som public affairs-ansvarig för de nordiska public servicebolagen i på EU-nivå.
– Jag tillhör dem som inte hade någon tydlig plan för vad jag velat, och inte visste vad jag var bra på. Men jag har ändå rört mig mot en internationell kontext och pluggat utomlands, säger han.

Karriären som kommunikatör var alltså långt ifrån utstakad på förhand.
– Som ung var jag varken särskilt begåvad på språk eller i det skriva ordet. Nu jobbar jag med precis just det. Det är nästan lite ironiskt att det nu möjliggör att jag kan få åka på en ny spännande resa.

Efter tiden i Bryssel arbetade Gustaf Brusewitz ett tag i byråsvängen på Geelmuyden Kiese och Strandberg Haage. Därefter tog han jobbet som pr-ansvarig på Sony Mobile, vilket så småningom ledde till en ny utlandsflytt – denna gång till London. Där arbetade han för Sony i drygt två år innan möjligheten att få börja på Google i Stockholm uppenbarade sig.
– Jag har aldrig haft en karriärplan. Har du ynnesten att jobba på ett företag som Google eller Sony bör du istället fokusera på vad den karriären innebär just då, istället för att tänka på vad nästa steg är. Gör du ett bra jobb, är fokuserad och villig att ta en risk när chansen väl presenteras kommer det alltid att leda till bra saker. Planerar du för mycket riskerar du att missa hela resan som faktiskt är karriären.

Det här är ett ämne som Gustaf Brusewitz uppenbarligen funderat på länge.
– Det finns många som inte har någon tydlig idé om vad de brinner för. Men fokuserar du på att göra ett bra jobb och har lite tur med tajmingen, då kan du ha nog så bra utvecklingsmöjlighet som den som tänkt strategiskt från början.

Vad har du haft för drivkrafter?
– Jag har en hög arbetsmoral och det är underskattat. Du kommer långt på att jobba hårt och lägga ned de extra timmarna som krävs. Det finns de som har stora idéer och visioner. Men det handlar minst lika mycket om att kunna exekvera dem. Det är inte lika glamouröst, men är ofta viktigare än själva idén.

Med andra ord har det blivit många och långa arbetsveckor de senaste åren. Men det är ändå inte nya toppjobb som varit den främsta drivkraften, menar han.
– Livs-cv:t är oerhört mycket viktigare än arbets-cv:t. Om jobbet ger dig möjligheten att få åka till nya platser och uppleva nya kulturer är det ju det som är karriären. Fokusera på vad en eventuell karriär kan innebära här och nu istället för vad den ska leda till i härnäst. Det är outgrundligt hur det kommer att utvecklas, säger Gustaf Brusewitz.

Vad värdesätter du högst på livs-cv:t?
– Jag trivs jättebra i Sverige, både med arbetsuppgifterna och det sociala sammanhanget. Men möjligheten att få bo i Sydney och lära mig om den australiensiska marknaden, politiken och kulturen är ännu mer intressant. För mig är det en kombination av nyfikenhet och rastlöshet. Det finns ett driv att få uppleva nya saker som är större än drivet efter nästa jobb. Har du turen att som jag kunna kombinera de båda har du en skyldighet att göra det.

Nytt land och ny spelplan. Hur ska du komma in i det?
– Jag kommer att leda ett team där med stor lokal kompetens. Jag har inte blivit anställd för min djupa kunskap om den lokala marknaden, men för att förhoppningsvis komma med andra perspektiv och kompetensområden. Men det känns som en rolig utmaning att få sätta sig in i hur det fungerar där både medialt och politiskt.

Google är inte vilket företag som helst. Å ena sidan använder vi deras tjänster dagligen utan att reflektera över dem. Å andra sidan är deras kultur, kontor och processer mytomspunna. I USA beskrivs personalen ofta som sektmedlemmar vars liv kretsar kring jobbet. Google har också vid flera tillfällen utsetts till en av världens bästa arbetsplatser. Gustaf Brusewitz tycker dock att fascinationen kring arbetsmiljön kan vara problematisk ur ett kommunikativt perspektiv.
– Det är lite olyckligt att en det finns en större fascination för varumärket Google än vad vi som företag faktiskt gör för konsumenter. Att jobba för ett företag där det finns intresse för den fysiska arbetsplatsen är så klart positivt, men jag kan ibland uppleva att det skymmer det vi sysslar med.

Däremot håller han med om att det finns mycket som gör företaget unikt.
– Google har en stark kultur som genomsyrar allt. Det är en hög tröskel för att bli rekryterad. Samtidigt finns ett stort mått av teamwork och ödmjukhet. Om du vet att alla kollegor har gått igenom samma rekryteringsprocess som du själv, då vet du också att de är minst lika duktiga, säger han.

Du har jobbat på Google i fyra år. Hur har de åren format dig?
– Det är nog bredden på frågeställningarna som man har att förhålla sig till och svara upp emot. Det är alltifrån det senaste operativsystemet för Android till yttrandefrihet på Youtube och småföretagens digitalisering. Du blir ofta personen i rummet som kan minst om mest saker. Inom kommunikationsområdet kan du aldrig bli expert på något utan måste kunna förhålla dig till allt.

I rollen som kommunikationsdirektör får han dagligen en uppsjö av förfrågningar att ta ställning till. För att inte drunkna har han ett knep.
– Det sägs att man inte ska bli slav under sin inbox. Men jag tror att det är tvärtom. Om du läser mejlen och svarar så fort som möjligt kommer man väldigt långt. Då får du saker gjorda. Det låter inte särskilt glamouröst, men i en informationsroll är det ett bra sätt att ligga steget före på.

Är Google ett öppet företag?
– Ja, det tycker jag. Vi ligger långt framme med våra transparensrapporter och lanserar nya verktyg för att konsumenter ska kunna veta vilken information de delar med Google. Man har också möjlighet att välja vad man vill dela med sig, och hur det påverkar de olika tjänsterna. Exempelvis funkar Google Maps utan att gps:en är påslagen. Allt för att konsumenterna ska kunna göra medvetna val.

Samtidigt får ni kritik för motsatsen. Vad tycker du om det?
– När jag började för fyra år sedan var en vanligt förekommande reaktion, primärt från media, att vi inte var särskilt tillgängliga. Tillsammans med mina kollegor här i Sverige satte vi upp en tydlig målbild att i interaktionen med journalister alltid vara så tillgängliga som möjligt. Man ska alltid kunna få tag i oss och veta till vem man ska vända sig.

Det återstår nu att se hur den australiensiska mediekåren kommer att märka skillnad i höst.

Gustaf Brusewitz 5 karriärstips:
1. Fokusera på att göra ett bra jobb där du är, inte på nästa karriär.
2. Det är få förunnat att tidigt veta exakt vad man vill eller vad man är riktigt bra på. Om man inte är en av dem, så kan man ändå komma långt med hårt arbete, fokus och leverans.
3. Säg ja så ofta du kan och ta ägarskap.
4. Var öppen med dina svagheter, släpp prestigen och fokusera på resultatet.
5. Om chansen ges, jobba utomlands.

FAKTA/ Gustaf Brusewitz
Ålder: 41 år
Uppvuxen: Norrköping och Växjö
Bor: Hästhagen i Nacka, snart Sydney
Familj: Ja
Utbildning: Masters in European Affairs från College of Europe i Brygge, Belgien och Fil kand i franska från Stockholms Universitet
Karriär i korthet: Nordiska Public Service bolagen i Bryssel, pressansvarig på Digital-TV Kommissionen, PR-konsult på StrandbergHaage, PR chef för Sony Ericsson i Sverige och chef för externkommunikation på Sony Mobile i London.
Gör på fritiden: Springer, spelar tennis och sopsorterar (hur mkt emballage kan ett hushåll generera!?)
Senaste film: Senaste film jag såg klart... Fönstret åt Gården med James Stewart och Grace Kelly. Försöker att se några av de stora Hollywoodklassikerna varje sommar (och inte blanda ihop Cary Grant, James Stewart och Gregory Peck)
Lästips: Bengt Liljegrens biografi om Churchill och Shoe Dog av Phil Knight
Medievanor: Mycket radio hemma (P1 och Radiosporten), DI, DN och SVD på morgonen, branschmedia, Google News och Australian Financial Review på jobbet och Instagram lite för ofta.
Oanad talang: Har ett helt OK minne, dock inte bildminne. Och min treåriga dotter brukar säga att jag är bra på att elda i brasan och dricka vin.
Motto: Har inget speciellt sådant. Men jag tror på att alltid försöka uppträda schysst mot kollegor och samarbetspartners
Hissar: It's what you do in the dark that puts you in the light.
Dissar: What's up med alla övergrepp på festivaler!? Sluta med det!
Pokémon Go-level: 0 (har dock kört runt mina svärföräldrar i bilen i sommar när det jagade Pokémons).

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.