Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Greger Hagelin: Vårt pr-arbete är för krävande för en pr-byrå"

Publicerad: 12 april 2013, 14:00

Greger Hagelin.

Foto: WeSC.

WeSCs grundare Greger Hagelin har sina rötter i den första skateboardvågen från 1977 och dess kultur. Och det är en av anledningarna till att WeSC nu tar hem pr-arbetet. Det handlar om varumärkets gener. – Det spelade ingen roll om du var vit, svart, ung, gammal, fattig eller rik. Hade du en bräda under armen var du alltid välkommen.


Ämnen i artikeln:

HelgintervjunWeSC

Att säga upp samarbetet med Ibeyostudio ta hem de svenska PR-arbetet var inget dramatiskt beslut för WeSCs vd Greger Hagelin.

– Ända från starten har vi gjort det mesta inhouse. Design, reklam, pr, allt. Nu har vi haft samarbete med pr-byråer under några år och känner att vi behöver ha någon inne i företaget som står för pr-arbetet. På en byrå har man många varumärken att förhålla sig till och om man dessutom ska hålla kontakt med de pr-byråer vi har utomlands kan det bli rörigt.

– Om man, som vi vill, hela tiden ska kommunicera vad vi håller på med, så måste det vara kortare mellan ledning, design, sälj och pr. Vårt varumärke bygger på det vi gör och det vi står för. Och så blir det lättare att hålla dialog med våra We-aktivister.

Vad karakteriserar en We-aktivist?
– Det ska vara en person som kan vara såväl känd som okänd, som står för något, som gör intressanta saker och som kan fungera med de andra aktivisterna. Det viktigaste är att dom är starka så sa att dom orkar vara ödmjuka när dom når framgång. Vi vill inte ha några divor utan människor som gillar det vi gör och som respekterar varandra.

We-aktivisterna byts ut med jämna mellanrum. Vad beror det på?
– Vårt förhållande är som vilken vänskap som helst. Man umgås ett tag och sedan kanske livet tar andra vägar och man får nya intressen. Det är helt naturligt. Vi jagar inte aktivister aktivt. Det är människor som hör av sig till oss och gillar det vi gör, eller vänner till de nuvarande aktivisterna.  

Har ni kontrakt med dem?
– En del har vi kontrakt med. Oftast dem som vi jobbat med länge. Det är en ständigt pågående process. Det viktiga är att aktivisterna står för samma saker som vi står för.  

Apropå det, är det sant att du en gång betalat en person för att han skulle sluta bära We-kläder?
– Nej inte riktigt. Vi var ett gäng uppe i Sälen och där var den en kille i We-tröja som bar sig riktigt drygt åt mot tjejen som stod i baren. Jag gick fram till honom och han kände igen mig och sa hej. Jag förklarade för honom att hans sätt inte stämde överens med vad We är, och erbjöd honom 500 kronor till en ny t-shirt om ha tog av sig vår.

– Han blev lite skakad och bad tjejen i baren om ursäkt. Efter det var han jättetrevlig resten av veckan.  

Det är inte många vd:ar som har sådan kontroll över sina varumärken.
– Det handlar inte om kontroll, mer om en medvetenhet om vad man vill med sitt varumärke och förmågan att förmedla det. Det har genomsyrat bolaget sedan det grundades.  

Du har ju dina rötter i den tidiga skatebordkulturen. Hur viktig har den varit för WeSC?
– Mycket viktig. Jag började med skateboard på sjuttiotalet då det var en trend, minst sagt. Några år senare dog trenden ut men jag fortsatte åka. Skateparkerna revs och vi blev tvungna att bygga våra egna ramper. Sedan åkte jag till USA och träffade massor med människor i skatekulturen.

– 1986-87 fick skadeboardåkningen skjuts igen och det var då kulturen etablerade sig i Sverige. Den attityd som fanns då är väldigt viktig för WeSC. Det spelade ingen roll om du var svarthårig eller blond, vad du hette eller vad du kom från, om du var ung eller gammal, rik eller fattig,  bra eller dålig på att åka skateboard. Hade du en bräda under armen så var du välkommen i gänget. Det fanns alltid någon att hänga med. Det som räknades var vem du var.  

– När vi startade WeSC hade vi hittat en nisch mellan street-mode och fashion och då var attityden från skatekulturen en viktig del av varumärket.  

Finns det någon produkt du inte skulle tänka dig att sätta We-loggan på?
– En av de saker som vi sagt från början är att vi ska vara oförutsägbara. Det handlar om att produkten ska vara rätt för oss och vad vi står för.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

HelgintervjunWeSC

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.