Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Helgintervjuer

Kevin Beaulier

Foto: Chris Schwagga

Han lämnar Nord DDB - blir gallerist i Rwanda

I november blir Nord DDB-strategen Kevin Beaulier gallerist på heltid i Rwandas huvudstad Kigali. Efter flera år inom kreativa yrken har han till slut hittat rätt.

Publicerad: 11 Oktober 2019, 15:03

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@resume.se

För att förstå hur Kevin Beaulier hamnade här behöver vi backa bandet. 2013 arbetade Kevin Beaulier på Varkeen med att leta reda på vad vi i dag kallar influencers. Hans roll var att att hitta influencers åt modevarumärken. Basen låg i Stockholm - men det blev många resor till Europas modestäderna, särskilt till Paris. Det var ett helt annat medielandskap då.

– Influencers hade ingen uppfattning om vilken makt de hade i modevärlden i det nya medielandskapet. De tog inte ens sig själva på allvar. Varumärkena förstod inte heller det, förklarar Kevin Beaulier för Resumé via länk från köksbordet i Kigali.

Unde de åren exponerades Kevin Bealier mycket mot den kreativa scenen i Paris och besökte många gallerier. Redan då började drömmen om att bli gallerist att skissas fram.

Kevin Beaulier började som digital planner på mediebyrån Zenith Media. Vid sidan om jobbet tog galleristdrömmen sina första steg. Han startade ett gallerikoncept som bestod av popup-utställningar i lägenheter - inga salonger med vita väggar och champagne - dit han ville att flera olika kreatörer kunde mötas och verka. Förste som Kevin Beaulier ställde ut var Nelson Niyakire, en konstnär baserad i Marseille, som kommer att få en betydande roll senare i Kevin Beauliers karriär.

– Många gallerier upplever jag som stängda och och en viss typ av människor går dit. Jag ville att mina utställningarna skulle kännas som hemmafester, där det finns möjlighet att byta idéer mellan yrkesgrupper. Det ska inte kännas prestigefyllt. Jag upplevde att det inte fanns en sådan plats i Stockholm.

Efter två år på Zenith Media hungrade Kevin Beaulier efter att bygga sitt nätverk internationellt och efter nya erfarenheter. Sommaren 2017 fick han jobb som digital strateg på Eightydots och flyttade till München - och tog med sitt gallerikonceptet dit. På Eightydots, som var en av BMW:s huvudbyrå, arbetade Kevin Beaulier främst med BMW:s digitala resa på flera markander.

– Det är väldigt annorlunda. Jag trodde att Tyskland var i framkant gällande digitalisering - men de är tio år efter tycker jag.

Både kunderna och arbetsplatsen var internationella.

– Vi hade 13 nationaliteter och många olika språk på plats på byrån och jag jobbade mot marknader som kanske aldrig skulle ha jobbat med annars: som Israel och Ukraina.

Under tiden hos Eightydots fick Kevin Beaulier möjlighet att bosätta sig i Milano, en stad han drömt om att bo i och med sitt modeintresse. Efter två år ute i Europa kände Kevin Beaulier att han behövde fler utmaningar.

– Jag ville utvecklas mer. Jag saknade tempot i digitala medier som finns i Sverige. Därför sökte jag mig till Stockholm igen. Och för att jag saknade Sverige. Dessutom var mycket av den italienska kulturen svår att förhålla sig till för mig.

Kevin Beaulier är, sedan ett knappt år tillbaka, anställd hos Nord DDB som social and community strategist. Han tillhör gruppen Cultural Insights och arbetar strategiskt med att i popkulturen hitta engagerande innehåll åt Nord DDB:s kunder.

Den rollen har han bara en månad till - han sa nämligen upp sig efter sommaren. Därefter blir han gallerist på heltid i Rwandas huvudstad Kigali.

Kevin Beaulier, som har vänner och en del familj i Kigali, besökte staden för första gången 2012.

– Jag blev tagen av den kreativa scenen här och vad de försöker bygga. Sedan dess har jag kommit tillbaka varje år. När jag återvände i april i år kände jag någonting nytt, berättar Kevin Beaulier och beskriver scenen:

– Den är ung. Det är oskolade konstnärer som skapar det de känner innerst inne - vilket resulterar i en sådan ofantlig kraft i det de skapar. Det som också är annorlunda är hur de stöttar och pushar varandra.

Hur ser du på den svenska kreativa scenen?
– I Sverige finns det tydliga ramverk och regler. Som ny skapare är det svårt att komma in. Det finns inget andrum och du måste ha gått en viss skola.

Han menar att det även gäller kreativa yrken inom byråvärlden.

– Det finns kreativitet, men det är som att ett lock ligger på.

I april bestämde sig Kevin Beaulier för att öppna ett bolag inom konst: med ambitionen att ha den första konstutställningen i Kigali under sommaren. Tillsammans med sin affärspartner, konstnären Nelson Niyakire, vars konst var den första Kevin Beaulier ställde ut, satte planeringen igång. Då fanns inga planer på att flytta till Kigali permanent.

– Vi ville skapa en utställning med talanger som jobbar med modern konst. Det var svårt att finna finansiell hjälp, eftersom människor inte är vana vid det. Men vi lyckades genomföra utställningen med egna besparingar och fick fin respons.

Det gjorde att Kevin Beaulier tog beslutet att han skulle satsa på drömmen: att syssla med Maison Beaulier - galleriets namn - helhjärtat.

– Jag kände, nu har vi momentum, det håller på att hända något. Att vara gallerist har jag drömt om sedan jag startade Maison Beaulier i Stockholm. Det kändes för tråkigt att lämna och komma tillbaka om ett år. Jag ville vara här och bygga upp detta från grunden.

Maison Beaulier står på två ben, dels en galleriverksamhet och dels en konsultverksamhet där de hjälper samlare och gallerier att hitta östafrikanska konstnärer.

– Vi jobbar inte bara med konstnärer i Kigali och Rwanda utan hela Östafrika: Tanziana, Uganda, Burundi och Kenya. Vår förhoppning är att de som ställer ut hos oss ska ställas ut i världen.

Kevin Beaulier är själv inte konstnär, men beskriver sig själv som en stor entusiast.

– Det är så mycket experiment i mitt liv just nu så jag kanske skapar något själv så småningom.

Kevin Beaulier arbetade med galleriet under sin semester och kom tillbaka till Sverige i augusti. Han meddelade att han vill säga upp sig. Just nu är han på plats i Kigali för att förbereda en kommande utställning och arbetar på distans för Nord DDB.

Han understryker att han trivs väl hos Nord DDB och att beslutet att säga upp sig enbart grundar sig i att han har hittat hem.

– Jag har alltid vetat att jag vill jobba kreativt och har provat det mesta. Jag har modellat, musicerat, jobbat med influencers, marknadsföring. Nu har jag hittat hem. Dessutom handlar det om att komma tillbaka efter många år i Europa. Jag är född i Burundi och att få komma tillbaka till kontinenten för att jobba med detta - det är stort.


Ämnen i artikeln:

Nord DDB

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.