Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag29.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Han ser in i framtiden

Publicerad: 7 Juni 2013, 12:51

Fredrik Heghammar med Google-glasögonen: ”Det är en fantastisk produkt”.

När Googles rekryterare ringde beslutade sig Fredrik Heghammar för att tillsamans med familjen inleda ett äventyr på andra sidan Atlanten. Han lämnade tjänsten som digital rådgivare på Jung Relations för drömjobbet som exekutiv producent på Google Creative Labs i New York.


Ämnen i artikeln:

Fredrik Heghammar

Fredrik Heghammar fick erbjudandet från Google under sommaren i fjol,  och efter en lång process skrev han kontrakt Google på sin 40-årsdag den  14 december. Den 8 april i år började han som exekutiv producent på  Google Creative Labs i New York.

Du har varit två månader på nya jobbet nu. Hur trivs du?

– Mycket bra, jag har otroligt duktiga kollegor och jag jobbar med  riktigt intressanta projekt. Det är mycket att ta in i början men jag  börjar komma in i rutinerna och redan hunnit vara med och leverera några  projekt.

Kan du beskriva dina arbetsuppgifter?

–  Som Executive Producer ansvarar jag tillsammans med en Creative  Director och en Teamlead över att vårt team levererar så bra som det  bara går. Vårt huvudfokus är att skapa kommunikation kring nuvarande  produkter samt att ta fram prototyper på framtida Google produkter och  tjänster under Googles varumärke.

Vad är största skillnaden jämfört med andra jobb du haft?
– Största skillnaden är tillgångarna både på kompetens och budgetar. Man  jobbar ”iterativt” och snabbt men finslipar allt in i minsta detalj. Det  måste vara perfekt och man tar ingen genvägar. Sen slås man ju av tanken  emellanåt att det man jobbar med har miljontals användare när det går  live, och det är en ganska häftig känsla.

Vad menar du med ”iterativt"?
–  Det jag menar är att vi gör grejer, vi prototypar, visualiserar och  får saker att komma till liv istället för att sitta och vrida och vända  på saker i all evighet.

Har du hunnity testat Google-glasögonen ”Google Glass” ordentligt?
–  Absolut, har använt dem i några veckor och jag tycker det är en  fantastisk produkt som kommer ha många bra tjänster och ändamål.

Vad är det bästa med Google-glasögonen? När slår de igenom på allvar tror du?
– Jag får be att återkomma lite längre fram angående detta när Glass är redo för den europeiska marknaden.

Hur är kulturen på arbetsplatsen jämfört med i Sverige?
– Hela ideen  med Creative Lab är att vara snabbfotade. Kulturen handlar mycket om  att tillsammans skapa så bra grejer som möjligt. Kulturen skiljer sig  inte jättemycket från vad jag är van vid i Sverige, det är ett bra gäng –  vi tar hand om varandra och har kul.

Har du funnit dig tillrätta i New York?
–  Det börjar falla på plats, första månaden har uteslutande gått till att  leta lägenhet, men nu är det klart. Jag har alltid gillat New York men  inte varit så sugen på att bo här, men jag är omvänd. Nu väntar jag bara  på att familjen kommer efter...

Umgås du med andra reklamsvenskar?
– Ankdammen är liten och det är mycket svenskar och gamla kollegor i stan  så det är klart att man hänger. Förra veckan var jag på Swedish-American  chamber of commerce och satt i en paneldiskussion som handlade om  creative marketing, då träffade jag en hel del andra svenskar som är här  och jobbar inom andra branscher vilket är jättespännande.

Vad har du för tankar och drömmar om framtiden?
–  Just nu lever jag här i nuet, det handlar om att få saker och ting på  plats, jobbet, familjen, vänner. Det är mycket nytt. Men anledning att  jag är här är för att jag vill göra skillnad på riktigt, det är min  passion och det är det jag jobbar hårt för.

Vad är hetast inom ditt område i New York?
– Mobilen  och webb-tv är i fokus. Det finns många bra tjänster för mobilen och  streamad video som gör vardagen lättare och roligare. Företagen bakom  dessa tjänster drar in rätt mycket pengar och syns och hörs rätt flitigt  i media.

Fredrik Hegmannar nämner Seamless, Hulu och Google  Maps som exempel på tjänster han gillar lite extra.

Om du blickar in i framtiden, vad kommer att vara nästa stora grej inom kommunikation om säg 5-10 år?
– Svår fråga, men jag tror vi kommer se fler företag och tjänster som  vet vad du vill ha när du vill ha det. Datan som tjänsterna samlar upp  kommer mer och mer användas till dina önskemål och inte till löst  skjutande reklam. Om det är en telefon, glasögon eller en kontaktlins  som ger dig information vet jag inte, men saken är klar att vi vill ha  mindre grejer mellan oss och den riktiga världen.

Fotnot: Intervjun gjordes innan det stora Prisma-avslöjandet i torsdags kväll om att internetjättar som Google, Apple och Facebook hjälper USA att spionera. Därför finns inga frågor om det i denna artikel.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Fredrik Heghammar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.