Viktor Wallström, kommunikationsdirektör på Saab, bredvid en replika av Gripen på Saabs showroom i Stockholm. Foto: Alicia Price
Han styr kommunikationen från Sveriges största vapenexportör – nu ska han förnya bilden av Saab
Han är son till en av Sveriges mäktigaste politiker men har varit en doldis i näringslivet. Nyligen tillträdde han som kommunikationsdirektör på Saab, under brinnande krig. Nu ska Victor Wallström få svenskarna att förknippa varumärket med försvarsmaterial – snarare än med en konkursad bilproducent. I Resumés helgintervju berättar han om:
✓ Stora satsningen på employer branding.
✓ Hållbarhetsutmaningen: ”Tycker inte att man kan hävda att det är hyckleri”.
✓ Produkterna som ska förinta en fiende – krigets inverkan på kommunikationen.
Alicia Price
Viktor Wallström har inte gjort lumpen. Däremot har han lång erfarenhet av kommunikations- och pr-branschen, som konsult i Bryssel och kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Tele2, bland annat. 2021 var han den bäst betalda kommunikationschefen i Sverige. Nu har han samma roll på försvarsbolaget Saab.
Vill du läsa vidare?
Starta din prenumeration.
Just nu 49 kr för 3 månader
Möjlighet att säga upp under de första 3 månaderna.
Efter introduktionsperioden på 3 månader förnyas prenumerationen med 30% rabatt på ord.pris: 4 195 kr/år ex. moms och 12 månaders bindningstid och årlig förnyelse till ordinarie pris 5 995 kr. Inför varje förnyelse har du möjlighet att säga upp.