Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Hon lever sin Hollywood-dröm

Publicerad: 8 Augusti 2014, 13:48

Pr-kvinnan Fancy Alexandersson i Hollywoods glamorösa värld.

Foto: Charlie Kauffman, Charlize Theron's Oscar Party.

Svenska Fancy Alexandersson har etablerat sig i Hollywood med sin event- och pr-verksamhet. Den 26-åriga svenskan från lilla Sävsjö i Småland jobbar med internationella världskändisar och lever sin dröm hon haft sedan barnsben. – Jag har fått uppleva både motgångar och medgång, så jag vet att det mesta löser sig om man är ihärdig.


Hajar du till på förnamnet? Fancy låter taget, och det är det också. Men det var långt innan hon flyttade till Los Angeles.  

–Jag började kallas Fancy när jag var nio av min mamma, utan att veta vad det betydde. Senare på handbollsplanen var vi två stycken med samma namn och därefter blev jag alltid kallad Fancy, och det kom ju att passa jättebra i mitt arbetssammanhang. Två tummar upp!

Fancy Alexandersson, som nu är i Stockholm innan det bär av till New York Fashion Week, föddes i en av Sveriges minsta kommuner, småländska Sävsjö –  mest känd för damhandboll och för entreprenören Jonas Bronck, grundaren till stadsdelen Bronx (Broncks land) i New York år 1639.

I Sävsjö växte hon upp som äldsta syster av sex barn. Hennes föräldrar byggde upp ett eget företag under Fancys uppväxt, och det skapade hennes höga arbetsmoral samt förmågan att vara självständig, förklarar hon.

–Jag spelade handboll som tog mycket av min fritid. När jag var ung vann damlaget SM-guld sex år i rad och jag började träna med A-laget när jag var 13 år, vilket motiverade mig fysiskt och mentalt att aldrig ge upp, alltid bli bättre för att vinna, och för att det är konkurrens inom laget. Jag försökte att tänka och vara diciplinerad som en elitidrottare.

– Att vara uppvuxen i liten stad och ha mycket familj omkring sig har gett mycket trygghet men det blir också lite rastlöst. Så jag har alltid varit väldigt busig och testat gränser.

Drömde du redan då om Hollywood?

– Jag tävlingsdansade i min barndom och fascinerades mycket av musikvideos på MTV. Det var så jag lärde mig engelska, det var inga översättningar på den kanalen på den tiden, och jag gjorde lite uppträdanden. Där fanns alltid en dröm att få ta sig till ”underhållnings-Mecka”.

När hon var 16 ville hon testa sin dröm och blev utbytesstudent.

– Men jag hamnade i Kentucky av alla stater istället för Kalifornien. Men det blev jättebra det med, men fick drömmen fortsätta...

Fancy Alexandersson flyttade sedan till Stockholm där hon inledde sin pr-bana.

– Jag påbörjade en KY-utbildning på Travel Education Center Projektledning inom events, sökte praktikplats på Micael Bindefeld AB som jag fick, och efter bara några få veckor erbjöds jag jobb och hoppade av utbildningen. Senare hamnade jag på Zap Events. Det var en lärorik tid.

Men hon fortsatte att blicka västerut och bestämde sig för att ta chansen att nå sina drömmars mål.

–Jag kände att jag jobbade mycket och analyserade vilka möjliga karriärsmöjligheter som fanns. Jag kände hela tiden att jag inte riktigt hörde hemma i Sverige och slutade mitt jobb, köpte en flygbiljett och tänkte att jag ska ”testa vattnet” och i lugn och ro fundera ut vad jag vill.

Trots avsaknaden av ett nätverk i Los Angeles lyckades hon ändå få in en fot i den tuffa miljön.

–Jag kände ingen, men lyckades få praktikplats på en välkänd pr-byrå i Hollywood med kändisar från Scrubs, Eva Longoria och NFL-spelare. En svensk kändis som visste om min  bakgrund i Stockholm hörde av sig och ville ha hjälp att lansera sitt klädmärke. I samband med det startade jag eget – "It's Fancy Events".

Hur är du som person, aldrig rädd för att misslyckas?

–Jag hoppas att jag uppfattas som genuin, glad och ambitiös. Jag har fått uppleva både motgångar och medgång så jag vet att det mesta löser sig om man är ihärdig.

För att nå toppen krävs stenhårt jobb.

– Jag är tacksam att jag har möjligheten att styra mycket tider och arbete, så efter produktioner vill jag gärna ta ett litet break, just för att det är hektiskt och intensivt...vilket i och för sig betyder aktiv semester (skratt). Jag är aldrig hundra procent ledig.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
– En arbetsdag ser ut som så att jag kollar mejlen så fort jag har vaknat, mycket samtal och mejl, möten under dagen, hela tiden söka och planera nya festmöjligheter, kunder, partners, lokaler – och nästan varje kväll är det ut och nätverka för att underhålla relationer och events att närvara på.

I sitt jobb upplever hon mycket glamour och lyx, och berättar att hon träffar gräddan som miljardärer, prinsar och kändisar – exempelvis Leonardo Dicaprio, P Diddy, Black Eyed Peas, Rihanna, Chris Brown, Drake, Shane Black, Guns N' Roses och Paris Hilton.

Hur är det att jobba med Hollywoodstjärnorna?


–Förutom eventproduktioner promotar jag även modemärken på exklusiva events som bland annat Golden Globe, Grammy, Oscars och Fashion Week-fester. Där är det så klart fullspäckat med Hollywood-kändisar.  De är precis som ”vanliga människor” och har olika personligheter som vem som helst. Många som nått framgång på den nivån är ofta väldigt inspirerande människor, och det är alltid kul att ta del av.

Har karriären gått spikrakt för dig, eller har du haft några motgångar på vägen?

– Genom att starta eget stöter man konstant på små och större utmaningar som man inte alltid kan riktigt förbereda sig för, utan man får lära sig på vägen. Om man satsar betyder det också att man chansar. Det är det som gör business kul och spännande.

Nyligen skrevs det om dig i samband med att du stämde Isabel Adrian för utebliven betalning av ett event
? Kan du berätta om den tvisten?
– Tyvärr kan jag inte uttala mig i den frågan just nu.

Hollywood-livet är speciellt. Kan det bli för ytligt? Har du något som fungerar som motvikt?

– Hollywood är väldigt ytligt men inte lokalbefolkningen. De är bland de mest jordnära, öppetsinnade personerna jag har träffat. De har ju vuxit upp med att drömmare kommer till staden och försvinner sex månader senare – att kändisar har sina 15 minutes of fame – men att det kan vara över i ett ögonblick. Det är en tuff och stor stad. Genom att beblanda mig med rätt människor privat, och skilja på det hungriga ytliga i business, håller jag mig med båda fötterna på jorden.

Dina framtidsdrömmar?

–Fortsätta att bygga mitt party varumärke ”It's Fancy Events  - Stylish Parties Worldwide”. Jag har fått förfrågningar om egen show – det skulle vara kul om det blir av.

FAKTA/FANCY ALEXANDERSSON

Ålder: 26
Uppväxt: Sävsjö, Småland
Bor: Los Angeles och Lägenhet på Södermalm
Familj: Pappa, mamma, lillebror, fyra småsystrar
Yrke: Event Planerare/Event Producent
Inkomst: Tillräckligt
Utbildning: Naturvetenskapliga gymnasieprogrammet, KY-utbildning i Event Management
Karriär i korthet: Micael Bindefeld AB, Zap Events, Anderson Group PR, It's Fancy Events
Oanad talang: Kan stå på händer och gå ner spagat
Förebild: Beyoncé som har lyckats bygga upp ett sådant starkt varumärke.  Professionell utåt sett i alla lägen, jobbar och utvecklar ständigt fräscha koncept trots alla år i branschen. Dessutom ger hon inspiration och motivation åt andra kvinnor i hela världen. Girl power!
Tittar på: Breaking Bad, Orange is the new black
Läser: Nästan aldrig men gillar Cody McFadyen's "Smoky Barrett" thriller-serie. Så spännande!
Medievanor: www.bizbash.com är super för eventråd och inspiration!

Fancy Alexandersson på Twitter

Blogg

Facebook

Instagram

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.