Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Hon ska få Great Works att sluta göra kampanjer

Publicerad: 25 September 2015, 15:28

Anette Bohman, ny vd på Great Works.

Foto: Press.

Great Works har gjort många prisbelönta digitala kampanjer genom åren. Men nu stöper de om erbjudandet och siktar på en betydligt högre strategisk nivå. Den nya vd:n som ska leda arbetet är Anette Bohman.


Ämnen i artikeln:

Petronella PanérusVdNoaInnovationDigitala byråerGreat Works

I våras stod det klart att Petronella Panérus lämnar Great Works efter drygt två år för att ta över vd-posten på Åkestam Holst. Sedan dess har en rekryteringsprocess varit igång för att hitta hennes ersättare, och nu visar det sig att det blir lite av en doldis i reklambransch-sammanhang.

Ny vd är Anette Bohman, och hennes bakgrund är ovanlig för byråvärlden. Hon är nämligen civilingenjör i grunden med en examen i industriell ekonomi från KTH, och jobbade som managementkonsult innan det var dags att bygga en karriär i telekomvärlden. Först som content manager på Tre, och sedan vidare till Telenor (via en avstickare på TV) där hon på slutet hade titeln "head of content and services".

Att hon nu går över till en byrå kan därför verka förvånande. Men egentligen är det logiskt med tanke på den förflyttning som Great Works vill göra.
– Jag har hela tiden jobbat med att hitta nya affärsmöjligheter med ny teknik. Det har varit en röd tråd i min karriär och något jag brinner mycket för. Sedan tror jag att det finns en stor potential i Great Works med deras nya erbjudande, där vi vill jobba mer strategiskt för att hitta nya digitala affärsmöjligheter för våra kunder, säger hon.

Byrån, som genom åren blivit uppmärksammade för sina innovativa kampanjer med exempelvis Absolut Vodka, ska röra sig bort från vad digital kommunikation traditionellt har handlat om. Insikten är att alla branscher befinner sig mitt i den digitala omvandlingen, och bolagen är tvungna att hitta nya lösningar för att inte bli omsprungna av snabbfotade konkurrenter.
– Det handlar om att hitta nya intäktsströmmar och affärsmodeller i en digital värld. Digital transformation är ett ämne som ligger på alla ledningsgruppers agendor i dag, och det är lockade att få vara en del av den transformationen, säger Anette Bohman.

Att hon själv inte har jobbat på byrå tidigare ser hon som positivt. På så sätt kan hon komma in och se på verksamheten med nya ögon. Dessutom tycker Anette Bohman att hennes erfarenheter passar in.
– Great Works förflyttar sig nu från att vara en byrå som gör smarta digitala kampanjlösningar till att jobba mer strategiskt kring digital affärsutveckling. Där har jag stor erfarenhet av att jag dels suttit i stora bolag och har förståelse för våra beställare och dels att jag jobbat som managementkonsult. Men sedan är det klart att jag måste lära mig mer om hur branschen ser ut, och det känns kul.

Vilken bild av reklambranschen har du sedan tidigare?
– Det har funnits en brist på att tänka helhet. Att sammankoppla traditionell reklam och varumärkesprofilering med affären. Framför allt för några år sedan, då det inte fanns tillräckligt med kompetens kring vilka möjligheter som finns i de digitala kanalerna.

Hur har det förändrats?
– Det har förbättrats. Nu finns det betydligt bättre exempel på hur man använder sig av ett digitalt tänk. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra ute hos kunderna. 360-graderstänket, att föra kunden över alla plattformar och att det ska hänga ihop på ett bra sätt, saknas ofta samt att det skall driva affären framåt.

Förändringen av Great Works erbjudande har redan pågått under en tid. Tanken är att det ska bli ännu tydligare framöver.
– Byrån kan i dag ta fram kreativa idéer, prototyper, och business case inom loppet av några veckor. Det är en typ av produktutveckling och ett agilt sätt att jobba med kreativ innovation. Just kreativiteten saknas ofta i de branscher som jag kommer från. Great Works jobbar med ett kreativt mindset för digital affärsutveckling.

Även om de fortfarande till viss del jobbar med mer traditionell reklam är tanken att det på sikt ska fasas ut. Därigenom får Great Works en tydligare roll inom NOA-nätverket, som också bland annat innefattar Åkestam Holst.
– Målet är att gå ifrån den renodlade reklamen. Vi vill snarare fylla ett hål som vi tror finns på marknaden. Det handlar om att hitta nya digitala affärsmöjligheter och att driva transformation med en agil arbetsmetod som gör att kunden kommer snabbt ut på marknaden och kan testa nya koncept.

Det låter som att ni ska börja konkurrera med konsultbyråerna?
– Till viss del gör vi kanske det. Men de stora konsultbyråerna saknar först och främst snabbheten. Min erfarenhet av att ha jobbat som konsult och också köpt in konsultprojekt är att det är en förlegad modell att jobba med i den digitala kontexten. Det går inte att sitta med digitala strategiska frågor i flera månader innan man kan börja implementera. Då har konkurrenterna redan sprungit förbi. Det andra är kreativitet, vilket de traditionella konsultbolagen saknar. Och sist men inte minst: förmågan att leverera på strategin. Vi kan hjälpa kunden att ta fram en lösning som de sedan kan klämma och känna på.

Finns mogenheten för det här sättet att jobba på kundsidan?
– Det är en bra fråga. Men vi har sett redan nu att det finns ett stort behov och har fått in nya stora uppdrag som handlar om precis det som vi ska erbjuda. Men det kräver en insikt hos kunden – att de förstår att det finns digitala spelare där ute som kan vara ett hot mot kärnaffären.

Förutom det nya erbjudandet lockades Anette Bohman av kulturen på byrån och personkemin med grundarna.
– Det kändes som att komma hem. Vi fungerar väldigt bra tillsammans, och jag trivs bra med hur det ser ut nu. Sedan finns det så klart saker som vi behöver jobba med. Till exempel behöver Great Works bättre förstå sitt värde. Det finns redan en enormt stark kompetens där som nu vi ska bygga upp och göra ännu starkare.

Hon tillträder sin nya tjänst den 1 oktober.

FAKTA/Anette Bohman

Ålder: 42 år
Uppvuxen: Jakobsberg, utanför Stockholm
Bor: Birkastan
Familj: Dotter, Aline, 1år
Utbildning: Civilingenjör, Industriell Ekonomi, KTH
Karriär i korthet: Managementkonsult, Content Manager 3, Chef TV4 Mobil, Affärschef Bredbandsbolaget, Head of Content & Services Telenor
Intressen: Yoga, sommarstugan ute på Rådmansö, vännerna
Senaste film: This Is Where I Leave You
Boktips: Totto Tittut – Aline ÄLSKAR den
Medievanor: Nyheter och annat praktiskt digitalt, film & serier när tid finns
Drivkraft: Förändring, hitta potential, balans i själen.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.