Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

Hon ska få SVT att vakna

Publicerad: 27 januari 2017, 15:42

Karin Magnusson har 20 års erfarenhet av att utveckla och leda program. Snart gör hon comeback på SVT.

Foto: Andreas Elgstrand

När tittarna sätter på frukost-tv:n är de beredda på morgonmys, lättsmält innehåll och en och annan kakbuffé. Karin Magnusson återvänder till public service för att få bort snällstämpeln från SVT:s morgonsändningar.


Ämnen i artikeln:

Aftonbladet TVKarin MagnussonGomorron SverigeSVTTv-branschen

Snart är hon tillbaka på Oxenstiernsgatan efter en utflykt i kvällstidningsvärlden som varade i åtta år. Programmakare har hon varit i nästan hela sitt yrkesliv. Både i radio, tv och kvällstidnings-tv. Karin Magnussons nästa uppdrag blir att göra om SVT:s morgonsändningar när formatet "Gomorron Sverige" ska bytas ut. I veckan träffar hon arbetsgruppen för första gången. I mars börjar hon sin anställning. Men grunden i har hon utmaningen redan klar för sig.

– Uppdraget är att skapa ett mer nyhetsdrivet morgonprogram, och det var en av anledningarna till att jag tackade ja. Omgörningar av den typen kommer extremt sällan, när frågan kom kändes det som ett enormt roligt uppdrag.

Varför är förändringen så kul att vara med på
– Jag tycker om att tänka nytt. Att osentimentalt titta på ett innehåll och bestämma sig för vad som fungerar och vad som inte fungerar. Jag har haft det uppdraget ganska många gånger i min karriär och det finns väl en anledning att jag blivit efterfrågad många gånger i de här sammanhangen.

Har frukost-tv-genren ett rykte om sig att vara lättvikigare rent innehållsmässigt?
– De morgonprogram som finns är breda och riktar sig till en stor publik, och det är klart att vi vill ha den stora publiken. Det är lite snäll-tv, vilket verkligen inte behöver vara dåligt, men uppdraget nu är att ligga ännu mer i nyhetsflödet. Att ge en överblick av det viktigaste som hänt under natten och vad som kommer hända under dagen.

Karin Magnusson är uppvuxen i sommarmetropolen Västervik. Pappan var redaktionssekreterare på lokaltidningen så ingången till journalistiken var naturlig. Hon flyttade till Stockholm och började praktisera på Sveriges Radio P1 under journalistutbildningen i Kalix. Gick över till P3 under 1990-talet när den kommersiella radion började ta form och gick sedan tillbaka till P1. Karin Magnusson märkte snabbt att sändningsmomentet lockade henne och hon fastnade för rollen.

– Jag blir väldigt sällan nervös, studion känns som hemma. Jag har nästan alltid jobbat med direktsändningar men vet fortfarande inte riktigt vad som är grejen. Kanske det skarpa läget. Du ska in och leverera och det ska helst inte gå alltför fel.

Vad hade du för programledarideal när du var yngre?
– Jag lyssnade mycket på nattradion när jag var ung och tyckte väldigt mycket om Marika Rennerfelt. Hon har en fantastisk radioröst och gjorde ett starkt intryck på mig.

– Det var en slump att jag kom in i radion, men i dag känner jag mig priviligierad att jag fick börja där. Det är ingen tillfällighet att många av våra bästa programledare kommer från radion, som Camilla Kvartoft och Anders Holmberg. Du blir väldigt sändningssäker och koncentrerar dig på innehållet.

Tar man med mycket av dramaturgin från radio när man går över till tv?
– Ja, det handlar hela tiden om ett berättande. Det jag gillar att jobba med är innehållet. Att skapa, utveckla och förädla. Det spelar ingen roll vilken kanal jag har jobbat med. Min talang är idéarbete och vinkeltänk.

Karin Magnusson kom till Aftonbladet som kulturchef 2008. Hon skulle modernisera sidorna, men blev kortvarig på positionen. Det blev nedskärningar och efter ett år behövde dåvarande chefredaktören Jan Helin någon som kunde ersätta Lotta Gröning som debattchef. Även här gjorde Karin Magnusson en omgörning. Med tiden blev debattområdet en alltmer integrerad del av tv-satsningen och till slut var hon tillbaka i programledarrollen.

Tanken var att du skulle bli en injektion som kulturchef på Aftonbladet med din bakgrund inom populärkulturen. Hade du räknat med mer än ett år där?
– När jag fick frågan om att bli debattchef var jag aktivt på väg bort från kulturbevakningen eftersom jag hade jobbat med det i 15 år. Jag ville mot nyheter, politik och aktualiteter. Tidningens debattmaterial var ett perfekt uppdrag för mig.

När Aftonbladet byggde upp sin tv-satsning landade man till slut i ett innehåll som speglade vad kvällstidningen stod för; en blandning av nyheter och känslor och ett mer personligt tilltal. I formatet Aftonbladet Morgon som Karin Magnusson varit djupt involverad i har man snabbt kunna skifta till breaking news-läge och riva upp hela innehållet. En typ av tvära kast som Karin Magnusson trivs med. Nu kommer hon till ett SVT som ofta har kritiserats för att vara dåliga på att slänga manuskorten.

Har public service något att lära av Aftonbladet TV?
– Det kvällstidningarna har skapat är en stark närvaro, en här och nu-känsla i sin tv. Men vi har haft enormt mycket att lära när det kommer till professionalitet och hantverk.

Hur var omställningen från public service till kvällstidningsvärlden?
– När jag slutade på radion var det flera som sa att jag om någon var den som skulle göra en sådan övergång. Jag har alltid haft en väldig kärlek till kvällstidningar. Jag gillar den journalistiken och jag fick en nystart som journalist när jag kom till Aftonbladet. De etiska och publicistiska diskussionerna på en kvällstidning är hela tiden levande. Det finns också en innovativ kultur där man vågar testa nya saker och skrota satsningar snabbt som inte fungerar. Det är ett extremt kreativt klimat och jag har växt som journalist.

2014 kom Jan Scherman in från TV4,  Lotta Folcker hade kommit året dessförinnan. Det blev en vändpunkt, enligt Karin Magnusson

– Även om vi inte skulle göra linjär-tv så tog de med sig en enormt stor erfarenhet och praktisk kunskap om tv som gjorde att vi steppade upp flera steg. Att tv-satsningen varit en så tydlig vision från ledningens håll har gjort att många reportrar utan tidigare erfarenhet kunnat gå in och göra ett kanonbra jobb. Ett nytt mindset har satt sig och i dag gör vi mycket proffsigare tv, men det är fortfarande tv i ett printhus.

Varför är det rätt väg att investera så mycket i tv som kvällstidningarna?
– Jag skulle inte bygga en strategi framåt som inte inkluderade rörlig bild.

Karin Magnusson är glad över att ha fått utveckla sitt programledarskap, trots sina 20 år av erfarenhet är det först nu hon känner att hon på riktigt hittat en personlighet i rollen.

– På Aftonbladet TV har vi byggt upp någonting nytt och jag har hittat ett sätt att vara som programledare som jag inte tror att jag hade gjort utanför Aftonbladet.

– Jag har gjort så många olika typer av sändningar och kunnat ta med mig det som är kvällstidning, självkänsla och humor, i programlederiet.

Vad saknades innan?
– Jag hade nog varit en mer "duktig" programledare om jag hade stannat inom public service.

Men du hade varit programledare i 15 år?
– Men det tar tid att hitta sin egen röst och identitet. Jag var väldigt modig när jag var ung och absolut ingen dålig programledare. Men jag har en djupare röst och tryggare identitet i dag. Det är någonting med kvällstidningars självkänsla och humor som smittar.

– Jag fick också en fri roll på Aftonbladet som gjorde att jag kunde hitta en egen personlighet eftersom det inte fanns någon mall. Det fanns ingen förväntan utöver att vi skulle göra bra tv utifrån kvällstidningskonceptet, och där ingår ju starka känslor. Jag gillar när nyheter förmedlas med visst temperament.

Valrörelsen 2014. Överallt i Almedalen syntes stora banderoller där Aftonbladet marknadsförde Aftonbladet TV:s livesända partiledardebatt som aldrig tidigare sänts i kvällstidnings-regi. Karin Magnusson var programledare och beskriver det som att detta var ett exempel på hur kvällstidningen "tar i så man håller på att dö". Nerverna var på helspänn, men det gick vägen.

– Den var något nytt och alla höjde sig över sin förmåga. Jag är otroligt stolt över den sändningen.

Vad gör man efter en sådan direktsändning?
– Då gick vi faktiskt på krogen. Det var en så stor anspänning eftersom vi var först ut av alla tv-kanaler med partiledardebatt den hösten. Vi kunde inte floppa, det fanns inte det utrymmet. Vi skulle bara sätta den. Vi hade marknadsfört det hårt, vilket är krävande när du lever i det eftersom du måste leverera.

Vad kan du bli arg på i yrkessammanhang?
– Jag blir arg när folk inte gör sitt bästa, när folk är lata och gnälliga i jobbprocessen. Det handlar om att jag älskar mitt jobb och det är väldigt sällan som jag har kommit in på jobbet med dåligt humör. Jag älskar att jobba i en kreativ arbetsgrupp.

Aftonbladet har valt att satsa på format med Expressen sänt mycket live-tv. Varför har ni valt rätt anser du?
– Det är svårt att få tittning på för mycket live-tv. Det är bättre att göra färre än värre.

Vad betyder tittarsiffror för dig?
– Jag måste erkänna att jag väldigt sällan tittar på siffror om det inte ingår i mitt jobb.

Hur har det blivit så?
– I andra program som jag har gjort har jag haft större fokus. Nu jobbar vi under längre tid och har satt ett format. Vissa saker är roliga och drar trafik, andra inslag får låga tittarsiffror men är betydelsefulla för vårt varumärkesbyggande på lång sikt. Man ska inte alltid ta den lättaste vägen och det är enkelt att hamna där om man stirrar sig blind på siffror. Till slut blir det som att du bara käkar chips till middagen.

– När man gör om ett program tittar man på allting. När vi byggde Aftonbladet Morgon granskade vi minut för minut i två och en halv timme. När vi gick in i TV3 gjorde vi om samma sak för att vässa oss, och det blev ett jäkla lyft att gå in i linjärtablån. Men att ändra ett tittarbeteende är absolut ingenting du gör i en handvändning. Du måste ha tålamod.

Medierna är mer ansatta än på länge. Det rapporteras emellanåt om ett sjunkande förtroende för journalister. Hur ser på den utevcklingen?
– Efter valet i USA, såg vi hur prenumerationerna på flera tidningar ökade. Journalistiken är viktigare än någonsin och det inser folk. Skickliga reportrar och kompetenta redaktörer behövs eftersom den granskande journalistiken är central i en tid av där desinformation sprids.

Men vad har medierna för ansvar för den dalande tilltron till traditionella medier?
– Jag tror vi kan bli bättre på en kontinuerlig bevakning av områden som oftast bara syns i medierna när det är kris, exempelvis när det sker skjutningar i förorterna. Likaså skulle vi kunna bli bättre på att försöka överbygga klyftan mellan stad och land, i dag tror jag många upplever att de befinner sig långt från centrum och det skapar grund för misstro.

Vad kan public service göra här?
– I just de här avseenden är public service medierna extremt viktiga och gör redan ett stort jobb genom sina många lokala redaktioner, det är redaktioner som måste prioriteras. Och när det handlar om ökningen av desinformation måste all journalistisk sakligt och envetet bemöta lögner med korrekta uppgifter.

Hur är det att komma tillbaka till public service i den tiden som vi lever?
– Det är en mörk tid och många är förtvivlade över det politiska läget. Men ur nyhetssynpunkt har det sällan varit mer intressant än nu. Det är ett guldläge för nyhetsjournalistiken.

Hur stor del av din identitet är journalistyrket?
– Oj, jag anar på din fråga vad du är ute efter. Den är nog ganska stor. Jag tycker så jäkla mycket om att jobba.

Är det i ridningen du kopplar av?
– Ridningen lägger jag om just nu eftersom jag inte har tid med mina grupplektioner på kvällstid. Jag kommer börja rida privat istället eftersom jag har rätt flexiga arbetstider. Med tre barn och heltidsjobb har jag inget problem att fylla min tid. Jag tränar mycket också, men jag följer nyhetsflödet hela tiden. Det är väldigt sällan jag är helt bortkopplad. Nyhetsdygnet är ens loop och det följer mig när jag är ledig.

Det låter inte som mindfulness?
– Det är därför jag rider och tränar.

FAKTA/Karin Magnusson
Ålder: 45
Uppvuxen: Västervik
Bor: Stockholm
Familj: Man och tre barn
Utbildning: Studier i Media- och kommunikationsvetenskap och Filmvetenskap på
Stockholms universitet. Journalistlinjen på Kalix Folkhögskola.
Karriär i korthet: "Programledare och producent på Sveriges Radio P1 och P3. Jobbat som programledare på Kulturnyheterna i SVT, rekryterades till Aftonbladet 2008. Arbetat som kulturchef, debattchef och kolumnist på tidningen. I egenskap av
programledare varit med och byggt upp Aftonbladets webb tv."
Gör på fritiden: "Med tre barn och heltidsjobb är det inte som att man lider brist på saker att göra. Jag tränar, rider och försöker läsa och tittar på så mycket film jag hinner."
Senaste film: "Manchester by the sea". En film som knäckte mig. Mycket bra.
Lästips: Läser just nu julklappsboken De vilda Vasarna, Herman Lindqvist stora bok om Vasaätten. Trots att ämnet inte är nytt gör han det levande och läsvärt."
Medievanor: "I mitt jobb ingår en bred mediekonsumtion. Den snabba kollen får jag med Aftonbladet i mobilen. Har två pappersmorgontidningar, lyssnar på P1, ser nästan alltid Rapport, Aktuellt och Agenda. Följer amerikanska medier på nätet, Washington Post och Huffington post till största del, CNN kollar jag på rätt mycket också. Lästipsen via Facebook och Twitter är också en viktig del av dagen."
Oanad talang: Alla mina talanger är uppenbara.
Hissar: "Styleby. Sverige bästa modemagasin."
Dissar: För långa poddar.

Karin Magnusson Om...

Radioprogrammet Flipper som var Karin Magnussons genombrott
"Extremt lärorikt. Vi hade väldigt fria tyglar, överenskommelsen var att leverera bra radio två timmar i veckan och det gjorde vi. Vi var en liten redaktion och samarbetade tight. Det var ett viktigt program att jobba med, det var där jag lärde mig hantverket och dramaturgin."

Amerikanska tv-program:
" Det är främst amerikansk tv som inspirerar mig, jag är mycket förtjust i Morning Joe på MSNBC. Och jag älskar hur de överhuvudtaget pepprar studion med experter, som när CNN laddar på med åtta stencoola, seniora kommentatorer på rad för att analysera Trumps installation. Det är en annan volym"

Kvällstidningsvärlden:
"Jag gillar kvällstidningarnas kampanjjournalistik som görs med hjärta och hjärna. Jag gillar när man bestämmer sig för att driva en tydlig och angelägen fråga"

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.