Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

Hon vill skydda dig mot näthat

Publicerad: 15 Augusti 2014, 10:51

Sophie Gernandt har själv blivit utsatt för nättroll.

Foto: Fredrik Thambert.

En försäkring mot näthat. Det är tjänsten som Sophie Gernandt, marknadschef på MySafety, ska lansera under hösten. Samtidigt berättar hon om sina egna erfarenheter som utsatt. Som talesperson för ett bolag som blivit hårt kritiserat har hon personligen blivit måltavla för hatattacker. – Att försäkra sin identitet kommer att bli lika viktigt som att försäkra sitt hus, säger hon.


Ämnen i artikeln:

MySafety

Näthat är ett ämne som har blivit flitigt debatterat de senaste åren. Listan kan göras lång över personer som har drabbats av smutskastningskampanjer och förakt. För de som drabbas blir situationen obehaglig, och det är lätt att känna sig maktlös när ansiktslösa personer bestämmer sig för att svärta ner dig som människa.

Det här har företaget MySafety snappat upp. Redan i dag erbjuder de bland annat försäkringar vid ID-stölder på nätet. Nu tänker de också lansera en försäkring mot näthat.

Marknadschefen Sophie Gernandt har själv varit utsatt och vet hur det känns.  
– Jag har själv varit måltavla för nättroll som har följt oss under en ganska lång period. Det är obehagligt att få sin bild utlagd och folk skriver saker om mig som jag inte kan påverka. Hur man än bemöter det får det ett eget liv, säger hon.  

Sophie Gernandt ser näthatet som ett samhällsproblem. När hon själv har drabbats är det primärt i hennes yrkesroll, eftersom hon företräder ett bolag som tidvis har blivit hårt kritiserade för sina avtalsvillkor och marknadsföringsmetoder. Men för många andra är upplevelserna betydligt värre och mer personligt kränkande.  
– Om jag, som har kommit upp lite i åren och har en del livserfarenhet, tycker att det är obehagligt kan man tänka sig hur unga människor känner när de blir utsatta. Det är fruktansvärt att bli utsatt på nätet och tyvärr ser vi att det kan få katastrofala konsekvenser.

Vad är dina egna erfarenheter?
– Eftersom jag är en talesperson för MySafety är det jag som syns. Då blir jag extra utsatt. Det har både ringt folk på min mobil och en av våra "troll" har lagt ut bild på mig och ifrågasatt vad jag håller på med. Även om det inte är någon som har kommit hem till mig och hotat mig tycker jag ändå att det känns obehagligt.

Hur ska ni kunna skydda mot näthat?
– Om en kund ringer till oss och berättar om spridning av bilder eller texter, eller vad det ni kan vara, hjälper vi till med att driva ett ärende emot de som publicerar. Vi ska få dem att ta bort materialet. Eftersom EU har slagit fast att Google är ansvarig för innehållet som finns där ger det oss ett verktyg för att utveckla tjänsten och hjälpa kunderna. Vi kan gå till ursprungsplatsen där innehållet ligger och ta bort det. Sedan kan vi gå till Google och be dem ta bort det från deras sökningar eftersom det kan ligga kvar ganska länge.

Vad säger den här typen av tjänst om vårt samhälle?
– Samhället har både möjligheter och lite större utmaningar. Den tekniska utvecklingen sker snabbt och man hittar hela tiden nya möjligheter. Om du då inte har ett gått uppsåt ställer det till problem. Hos oss har vi valt att titta på det ur ett produktutvecklingsperspektiv. Vi försöker ha örat mot rälsen och se hur vi kan vara med och bidra positivt.

Är inte det här ett sätt att tjäna pengar på den rädsla som finns hos människor?
– Nej, det händer ju redan i dag. Vi försöker finnas till när något har hänt. Att försäkra sin identitet på olika sätt kommer att bli lika viktigt som att försäkra sitt hus. Det är den nya tidens bil- och hemförsäkring. När bilen kom blev den en symbol för frihet, men det kom problem i form av trafikskador, att folk blev påkörda och att bilen går sönder. Därför kräver det också en bilförsäkring. Jag ser det inte som att vi profiterar på människors olycka.  

Vad fick dig att börja arbeta med den här typen av frågor?
– ID-stöldförsäkringen fanns redan här på företaget när jag började. Men i takt med utvecklingen har det eskalerat. Vi har sett att saker och ting händer, och vi vill tydligare kommunicera att vi finns där och kan hjälpa till. I det föds ett engagemang. Jag började med traditionell marknadsföring, men jobbar nu mer med kommunikationsdriven verksamhetsutveckling. Vi produktutvecklar efter samhällets behov, och alla kommunikativa beslut blir samtidigt affärsbeslut. Det känns stimulerande att vi gör nytta för människor.

I drygt fyra år har Sophie Gernandt varit marknadschef på MySafety. Under de åren har hon varit med om att ta bolaget på en resa – från att sälja traditionella tjänster som nyckelbrickor, kortförsäkringar och spärrservice till att erbjuda allt fler digitala försäkringar.

Parallellt genomgår de också en annan resa: mot en bättre image. Bolaget, som när det startade hette Securia, har nämligen ett tveksamt förflutet. Bland annat har de genom åren dragit på sig hundratals anmälningar hos Konsumentombudsmannen för tvivelaktiga affärsmetoder.

I november i fjol valde KO dra MySafety till Marknadsdomstolen med två olika stämningar. Den ena rör företagets avtalsvillkor som de anser vara oskäliga. Den andra gäller deras marknadsföring, där KO menar att MySafety har begått allvarliga överträdelser mot marknadsföringslagen.
– Vi har gjort en resa från det utskällda nyckelbricksföretaget till att vi idag är ledande inom ID-skydd. Att göra ett långsiktigt varumärkesarbete tar tid, och vi har haft några saker emot oss. Villkoren är ett exempel på det. Sedan tio år tillbaka har vi haft processer för hur vi kommunicerar med kunderna när avtalen ska förlängas. Men trots att vi anser att vi har gjort det vi ska har det varit en kommunikativ utmaning att få kunderna att förstå, säger Sophie Gernandt och fortsätter:

– I försäkringsbranschen förlängs perioder efter ett tag om man inte säger till, och vi har skickat ut påminnelser. Men ett antal kunder har varit väldigt arga och sagt sig inte sett det vi har skickat ut. Det har varit svårt att hantera och kommunicera. Därför har vi ändrat våra avtalsvillkor. Vi ansåg inte att vi gjorde fel tidigare, men det var för kommunikativt svårt att förklara för kunden.

Varför behövde det gå så långt att KO stämde er?
– Ibland tar saker och ting längre tid. Jag hade önskat att det skulle skett tidigare så att vi hade sluppit det. Vi hade visserligen redan påbörjat förändringen redan 2012 för nya kunder men vi skulle ha varit snabbare i förnyelseprocessen av befintliga kunder. Men av olika anledningar drogs det till sin spets, och då var det ett lätt beslut att göra den här förändringen.   

Men hos Konsumentverket fortsätter anmälningarna att strömma in mot MySafety. Bara sedan i maj har de mottagit 42 anmälningar mot MySafety.  
– Ja, och de går vi faktiskt igenom. En del av dem är helt anonyma, och ibland är det så att anmälarna har googlat och sett att Marknadsdomstolen ska pröva det. Då skickar de in en anmälan. KO:s egna kampanj föder tyvärr fler anmälningar. KO-anmälningar tar vi dock på största allvar och ger företaget värdefulla insikter om hur vi kan förbättra oss och bli ännu bättre.

Känner du dig trygg med att ni har gjort tillräckligt nu?
– Ja, det gör jag.

Samtidigt kommer beskrivningarna av er som "bluffbolag" att finnas kvar på nätet. Vad betyder det för er?
– Klart att det betyder något. Det påverkar oss ibland i våra kontakter med vår omvärld. Vi får leva med det så länge det finns kvar, men vi går vidare och produktutvecklar det vi tycker är bra, och vi ser att vi börjar få ett bättre digitalt rykte.

Visste du med dig vad det skulle innebära när du klev in i den här rollen?
– Nej, men jag är ganska van att ta på mig större projekt. Jag har arbetat med stora varumärkesprojekt både på Bredbandsbolaget och CityMail (Bring). MySafety har jag attackerat på samma sätt, även om jag får erkänna att det har varit lite krokigare väg. Men nu är vi på god väg. I höstas fick jag bemöta kritik i SVT. Ett halvår senare fick jag sitta i morgonsoffan och prata om ID-stölder. Tidigare vi inte kunnat komma ut och tala om vad vi gör bra, men nu väger den positiva vågskålen över den negativa.

Vad tänker du kring att nätet har gjort att alla företag tvingas jobba mycket mer på hur de agerar gentemot kunderna. Att det är mer transparent i dag?
– Jag anser att vi är helt transparenta och öppna med hur vi jobbar. När jag jobbade på Bredbandsbolaget var det en bransch som var hårt ansatta precis som vi. Men då var problemet att folk ringde och mejlade. I dag syns de, och det är en verklighet som ställer högre krav på att man sköter sig och kan erbjuda det som kunderna vill ha. Annars märks det snabbt.

Vad tar du med dig av de erfarenheterna du fått i din roll?
– Dels har jag fått värdefulla insikter om mig själv. Jag står pall för ganska mycket och är ganska stryktålig men det är också viktigt att ha ett starkt team omkring sig. Man växer snabbare av att jobba i motvind, även om det är jobbigt. För att nå ett mål som ligger långt borta gäller det att vara uthållig. Jag tar också med mig att kommunikation spelar en stor roll i företags verksamhetsutveckling.

Marknadsdomstolen ska pröva KO:s stämningar mot MySafety i oktober. Bolaget har uppgett att de välkomnar prövningen.

FAKTA/Sophie Gernandt
Ålder: 46 år
Bor: Lidingö
Familj: Särbo och två barn
Utbildning: Fil.kand från Stockholms Universitet samt franska studier i Poitiers, Frankrike och Stockholms Universitet.
Karriär: Marknadschef MySafety, projektledare Bring City Mail, marknadschef Bredbandsbolaget, marknadschef UPC Sverige.  
Läser: Just nu "Sankmark" av Jhumpa Lahiri och inredningstidningar
Lyssnar på: "Är lite av en discoråtta men när jag är hemma och kopplar av gör jag det med jazz i bakgrunden".
Senaste film: Wolf of Wall Street.
Medievanor: "Daglig scanning av dagstidningar på nätet, både svenska och utländska men min SvD- papperstidning ger jag inte upp. Gillar också public service-kanalerna på SVT".  
Motto: "Försöker se möjligheter i det mesta"
Dold talang: "Är en baddare på flugfiske".   

NÄTVERK:
Michael Werner TV- och mediaentreprenör, Charlotte Törsleff kommunikationsansvarig affärsområde Depåer Jernhusen, Lars Andersson VD Hill, PA Prabert vice koncernchef mySafety Group och fd ordf. SWEDMA, Richard Ulfvengren grundare produktionsbolaget Traktor.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

MySafety

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.