Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Housemusik är oslagbart i regn”

Publicerad: 16 juni 2012, 05:30

Karl Ohlsén Pettersson fixar fest även när det regnar.

I helgen ägde Summerburst rum på Stockholms Stadion. En dansmusikfestival som är sommarens höjdpunkt för de många tusen personer i Sverige som har fastnat för artister som Avicii, Swedish House Mafia eller David Guetta. En musikgenre som för några år sedan var begränsad till nattklubbarnas dansgolv och en handfull dj:s men idag lockar tiotusentals personer och livesänds i SVT.


Summerburst skall vara en nattklubb, en konsert och en festival på en och samma gång, säger Karl Ohlsén Pettersson.

Festivalen är hans skapelse. Han är 31 år gammal, vd och grundare av SPG Live som är en del av den namnkunniga restaurangkoncernen Stureplansgruppen.  Förutom Summerburst ligger bolaget även bakom flera utsålda konserter i Globen för den svenske stjärnan Avicii och omsätter efter knappt två års verksamhet över 70 miljoner kronor.

-       Jag hade länge haft en idé om att göra storskaligt producerade evenemang med elektronisk musik och har jobbat med musikdrivna evenemang i mindre skala i flera år där jag kom i kontakt med Stureplansgruppen. Efter att haft ett bra samarbete en längre tid gav jag dom helt enkelt ett förslag. Sedan bildade vi SPG Live, säger Karl Ohlsén Pettersson.

Framgångarna är nära sammankopplade med artisternas växande popularitet medger han, men de stora evenemangen innebär också stora utmaningar i fråga om logistik och organisation som ställer sina krav.

Vad är den stora utmaningen, tycker du?
- Det stora formatet. Vi är flera hundra som jobbar med det här och i min roll ingår det att ha koll på allt. Jag försöker träna på att kunna ta ett steg tillbaka när allt är igång och försöka ta in upplevelserna istället. Det går sådär.

Hur mycket jobbar du?
- Jag är periodare. Just nu är det naturligtvis extremt mycket, men mellan evenemangen försöker jag ta det lugnt och varva ner. Tror det är en förutsättning för att funka i den här branschen.

Och vad är målsättningar på säg, 5 års sikt?
- Det viktigaste är inte att vi växer för växandet skull. Antalet besökare är inte viktigt, utan att den enskilda gästen har riktigt trevligt! Jag är mån om att alltid förbättra själva genomförandet. Slipa på allt från a till ö.

Hur är de artister ni har med att samarbeta med?
- Olika naturligtvis. Vissa har vi ett nära samarbete med och de är ofta de svenska. Andra är mer att de flyger in, spelar, får betalt och flyger ut.  Det jag också kan konstatera är att de svenska artisterna är otroligt eftertraktade. Det var inget uttalat, att det skulle bli så många svenska artister, utan har helt enkelt blivit så för att de svenska artisterna är bäst.

Vilka är era största konkurrenter?
- Jag skulle säga att de större arrangörerna som Luger och Live Nation både är partners och konkurrenter. De representerar vissa av de artister som spelar hos oss till exempel. Sen är vi ju en liten svensk aktör och i vart fall Live Nation är ett stort globalt företag. Det är kul om de ser oss som en stark nischaktör med en bra idé och blir nyfikna på oss.

Drivkraften för Karl är samma som för många andra egenföretagare – att få möjlighet att realisera sina idéer och skapa ett arbete av sin hobby. Det roligaste är feedbacken och bekräftelsen när människor är nöjda och verkligen festar loss. Det värsta är när någonting går fel. Det gjorde det i samband med Aviciis konsert på Globen den 2 mars i år.  En publikplattform kollapsade och 20 tonåringar fick föras till sjukhus.

-       Helt fruktansvärt. Jag hörde det först på internradion och sprang naturligtvis dit direkt. Jag blev helt chockad och sedan otroligt lättad när det var klart att alla klarade sig. Det får helt enkelt inte hända.

Vad lärde du dig?
- Ansvarsfrågan är fortfarande under utredning, så jag kan inte peka finger än. Men för vår del påverkade det oavsett. Säkerheten är prioritet nummer ett, och vi har förändrat våra rutiner.

Den ökade populariteten för Summerburst har inneburit en hel del ökad uppmärksamhet. I år ägde festivalen också rum i Göteborg och både Sveriges Radio och SVT sände live från gårdagens evenemang. Sponsorerna har också de börjat förstå potentialen och bland andra Nordea, Volvo och Carlsberg är några av de företag som syns. Karl Olsén Pettersson gissar att den typiske festivalbesökaren är strax över 20 år och troligen från en storstad. Bland de mest eftertraktade konsumenterna som finns, alltså.

Tycker du att företagen borde ha sett potentialen i detta tidigare?
- Man kan inte klandra dem för att de inte brydde sig om det här när det var några hundra som var intresserade. Men det är kul att de gillar det vi gör nu.

Hur skall man kommunicera med era besökare?
- Som med alla insatser gäller det ju att förstå sammanhanget.  Våra besökare gillar dansmusik.  En av våra partners lottar ut en resa till Ibiza, exempelvis. Det kommer gå hem.

Till festivalen som ägde rum på Stockholms Stadion var strax över 23 000 biljetter sålda. Och trots att den svenska sommaren visade sig från sin allra värsta sida är Karl Ohlsén Pettersson nöjd med helgen.

Vad tycker du om regn egentligen?
-  
Man måste älska det. Housemusik är oslagbart i regn.

Fredrik Hazén

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.