Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Jag är en flyttgubbe i fina skor”

Publicerad: 31 Augusti 2012, 14:32

Petra Tungården på trappan utanför Berns där modeveckan hölls i veckan.

Foto: Andreas Elgstrand.

Trots att Berns vimlar av folk under modeveckan är det svårt att missa henne. Hon vadar genom uteserveringen i lårhöga läderstövlar och ett dubbelhändigt grepp om Cola-light och kaffe. Petra Tungården syns på håll, en fyr i modehavet.


Ämnen i artikeln:

Petra Tungården

– Just nu är det overload, säger hon och slår sig ner.

Det tär på krafterna att vara moderedaktör för Metro och driva en av Sveriges största bloggar.

Hon skrattar åt frågan om vad som håller ihop hennes vardag.

– Det undrar jag med,  känns som att den håller på att rasa. Har man ett bollhav i luften får man försöka greppa det som går att greppa. Av någon anledning så löser det sig alltid. Jag har börjat lita på det nu.

Du har ett nytt projekt på gång, berätta om det.

– Jag och Michaela Forni har precis lanserat en webbshop som heter byPM. Det var min gamla chef på Devote, Fredrik Kilian, som kom på idén. Äntligen har vi gjort slag i saken och startat en butik på nätet.

Nu står de tillsammans med ena foten i modebloggarnas land och den andra på klädföretagens territorium. ByPM har på så vis ett väldigt försprång när det gäller marknadsförning. Båda Petra Tungården och Michaela Forni sitter på positioner som spakar flera olika mediekanaler. Många stora modebloggare är dessutom deras vänner och bär gärna plaggen de säljer.

Hur ser du på produktplacering, kan det uppstå förtroendekris om du bloggar om egna produkter?
– Min blogg en bra kanal för att marknadsföra kläder och accessoarer. Redan innan hemsidan lanserades hade både jag och Michaela bloggat om plagg som går att köpa hos byPM. Det viktigaste är att inte underskatta sina bloggläsare. Vissa av dem har följt mig i flera år, de vet vad jag tycker om. Jag kommer fortsätta tipsa om saker jag gillar oavsett om det är byPM eller något annat företag som står bakom. Det är inte värt att äventyra mina läsares förtroende.

Upplever du att folk banaliserar ditt arbete för att det handlar om mode?
– Det finns fortfarande de som tror att bloggosfären är en fluga och kategoriserar mig som "modebloggare" i första hand. Det känns orättvist eftersom min huvudsaktliga uppgift är att vara moderedaktör för en stor tidning.

Vissa tror att jag glassar omkring och dricker champagne hela dagarna. För det mesta bär jag lådor fram och tillbaka från plåtningar. Jag är en flyttgubbe i fina skor.

Det är klart att det dricks skumpa ibland men det är bara ett fragment av vad som står på dagordningen.

Hur kommer det sig att myten om glamour lever kvar?
– Det är den glammiga sidan som syns. Blogginläggen bygger på modevisningar, mingelbilder och pressfrukostar. Det blir lätt en snedvriden bild som inte visar vad som pågår bakom kulisserna.

Självklart finns det roliga delar av jobbet, annars skulle man inte hålla på. Jag lever för euforin efter en bra plåtning eller känslan av att hålla ett nytryckt magasin i handen.

Petra Tungårdens blogg är en vild mix av professionella modeuppdateringar, personliga inlägg och privata uttalanden. Kanske är det vad som gjort den så framgångsrik. Hon förklarar svårigheten i att förstå hur många som läser när man är ensam bakom skärmen i skrivandets stund. En annan utmaning är att hålla sig i schack när man sitter inne på ett sådant maktredskap. Bloggen kan styra långt mer än läsarnas konsumtion.

– Låt säga att jag dejtar någon som inte hör av sig. Då är det lätt hänt att slänga upp en bild på en annan kille med ett glas i handen. Kanske skriver man en rad om att det är kul på krogen. Ingenting om att sällskapet råkar vara en snygg kusin.

På tal om maktredskap, vad skulle du göra om du fick tillgång till Obamas twitter? Han har typ 19 miljoner följare.
– Länka till min egen blogg haha.

Måste passa på att fråga dig om höstens trender, vad är det viktigaste?
– Bombarjackorna är större än någonsin. Den trenden har hållit i sig länge men är helt klart på toppen av vågen just nu. Till killarnas stora besvikelse kan jag meddela att de större storlekarna tar över. Tjejer i herrkläder är hett i höst.

Dessutom har 90-talet och kickerskulturen tagit ett språng in i modevärlden.

– Jag skulle råda alla killar att vara lite försiktiga med trender och investera i få basplagg som sitter bra. Trasiga kalsonger är det äckligaste jag vet.

Ångrar du någonting, kanske något du publicerat?
Hon flyttar på några armband i guld och drar upp den smala svarta ärmen.

– Kolla det här, säger hon och blottar en ganska illa tilltygad armbåge. Under en inspelning med Ligistfilm i våras slängde jag mig igenom en glasruta.

Man ser att ärren kommer från djupa sår. Det bor en stuntman i den här kvinnan.

Det är lätt att luras av hennes docklika finish men Petra Tungården är ingenting att leka med.

Blanca Sjöstedt

Ämnen i artikeln:

Petra Tungården

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.