Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

"Jag är fortfarande omskakad"

Publicerad: 10 oktober 2014, 11:55

Foto: Christopher Onajin

Lotta Onajin blir ny marknadschef för Tele 2:s samtliga varumärken, men först ska hon vara ett år i Kenya med familjen. För Resumé berättar hon om beslutet att lämna mitt i karriären, den nya tjänsten på Tele 2 som väntar och vardagen i Nairobi som nyss har börjat. – Det är jobbigt att inte längre kunna definiera sig själv utifrån det man presterar, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Tele 2#baramänniska

Lotta Onajin har bytt vardagen som marknadschef på Comviq mot ett liv i Kenya. I ett litet hus med trädgård utanför Nairobis stadskärna ska hon i ett års tid fokusera på familjen. Över en lite knackig linje på Skype berättar Lotta Onajin om det nya livet i Kenya. I bakgrunden hörs ljudet av fågelkvitter.

–Jag sitter i ett otroligt vackert Nairobi. Man får nästan nypa sig i armen för att förstå att det är på riktigt, säger Lotta Onajin.

Det var efter en intensiv period som marknadschef för Comviq som hennes man, Christopher Onajin, blev erbjuden ett jobb på ambassaden i Nairobi för SIDA. Ett erbjudande han alltid drömt om och inte kunde tacka nej till.

–Vi har känt varandra i 15 år och varit gifta i tio, det är något han alltid har pratat om att han velat göra så då var det klart att vi tog chansen när den kom. Det kändes fantastiskt att få möjlighet att vara med familjen och äntligen ha en massa tid. Men jag hade antagligen inte gjort det här om inte min man hade fått den här möjligheten.

Hon har arbetat inom byråvärlden, bland annat på Storåkers McCann och på designbyrån No Picnic/Nine. 2011 tog hon över som marknadschef på Comviq, i en tid då företaget skulle gå igenom stora förändringar. Från att ha varit starkt förknippat med kontantkort skulle Comviq ta sig in på abonnemangsmarknaden, få ett helt nytt visuellt bildspråk och marknadsföras genom kioskägaren Karim.

–Det var en helt fantastisk period, men väldigt intensiv. Vi slet som djur och hela teamet jobbade jättemycket. Jag vågar knappt spekulera i hur mycket jag jobbade.

En av anledningarna till att hon klarade av den intensiva perioden var för att hon trivdes så bra på sitt jobb. Så länge det finns en positiv energi och man älskar det man gör så klarar man av det, menar hon.

Under en period levde Lotta Onajin och hennes man det hon kallar ett "15-minutersliv" där varje kvart var planerad in i minsta detalj.

–Livet var extremt strukturerat för att jag och min man skulle klara av allt. Vi brukar skratta åt hur exakt planerat det var. Det var knappt att man hann sova, det fanns inte tid till det.

Att ta beslutet att åka iväg ett år – mitt i karriären när allt rullade som snabbast – var något av ett risktagande. Samtidigt var det en lättnad för Lotta Onajin att känna att hon faktiskt var utbytbar och att allt fungerade trots att hon inte var på plats.

För Lotta Onajin har vardagen i Kenya precis börjat. Familjen har nyss adopterat en hund – en boxer i medelåldern som inte haft det så lätt i sitt tidigare hem. Han följer Lotta vart hon än går. Dagarna präglas mycket av att hämta och lämna barnen på den internationella skolan i Nairobi. Hon tränar Yoga och umgås med nya människor.

–Det är lärorikt att komma någonstans där man inte har ett jobb som definierar en som person. Alla svenskar känner nog igen sig i det där. I Sverige frågar folk direkt vad det är man jobbar med. Här känner man sig så avskalad. Samtidigt ska jag inte sticka under stol med att det är jobbigt att inte längre kunna definiera sig själv utifrån det man presterar, att inte få känna sig nöjd över saker man gjort på jobbet.

När året i Kenya nått sitt slut har hon en ny tjänst som väntar. Tele 2 har genomgått en omorganisation där alla tre marknadsavdelningarna för varumärkena Tele 2, Tele 2 Business och Comviq har slagits samman till en gemensam kommunikations- och marknadsavdelning. Lotta Onajin har valt att tacka ja till erbjudandet om att bli marknadschef för den sammanslagna marknadsavdelningen. En tjänst som innebär ett ännu större kommunikationsansvar där hon kommer arbeta under Pernilla Oldmark som blir marknadsdirektör för Tele 2.

Vad fick dig att tacka ja till jobbet?

–Det är mitt drömjobb, vem hade kunnat tacka nej till det? Jag är otroligt tacksam för att Tele 2 har väntat på mig och låtit mig ta det här året i Kenya.

Lotta Onajin beskrivs av en person i marknadsföringsteamet på Comviq som en inspirerande person med ett aldrig sinande engagemang. Hon får med andra i sin positiva inställning och delar alltid med sig av sina kunskaper till alla.

–Jag har nog alltid varit en ledartyp som försöker vara tydlig och positiv. Jag lägger mig inte i småsaker och är inte så petig av mig. Att se individerna i gruppen och få jobba med personer som man ser växa är det viktigaste. Mitt mål är att de jag jobbar med ska kunna ha mitt jobb i framtiden.

Vad kommer bli den största utmaningen?

–Herregud, jag är fortfarande omskakad över att jag har fått det här jobbet. Jag kommer fundera mycket på utmaningarna under det här året, men det kommer handla om att maximera vinsten och nå vår fulla potential och våra mål. Jag har ett grymt team som jag längtar efter att få jobba med! Det ska bli otroligt kul att få jobba med Pernilla också.

Efter två månader i Nairobi verkar Lotta Onajin redan aningen rastlös. Trots att hon trivs fantastiskt bra och värdesätter tiden med familjen och att få koppla av, saknar hon att ha ett projekt att ägna sig åt.

– Det är svårt att inte stressa och att inte behöva stressa. Jag måste försöka hitta något nytt projekt att hålla på med här, kanske lära mig Taekwondo eller jobba med ett välgörenhetsprojekt. Vi får se vad det blir, men någonting blir det i alla fall.

Fakta/Lotta Onajin
Ålder: 41
Uppvuxen: Göteborg
Bor: Nairobi, Kenya.  
Familj: Min man Christopher Onajin, barnen Agnes, 9 och Samuel, 6.
Medievanor: Just nu väldigt mycket Twitter, Instagram och Facebook. Läser mycket tidningar och bloggar online, allt från Aftonbladet till Financial Times.
På nattduksbordet: "Bestäm dig" av Pelle Tornell och en stor hög med böcker som jag ska läsa under mitt år här.  
Tittar på: Jag är helt hooked på alla tv-serier på HBO. Vi har sträckkollat på True Detective och nu kan jag knappt vänta på en andra säsong.  
Dold talang: Jag är en jäkel på att sticka!
Karriär i korthet: Projektledare Publicis Stockholm (2000-2003), projektledare Storåkers McCann (2003-2004), nordisk projektledare Leo Burnett (2005-2008), Client Service Director No Picnic/Nine (2009-2011), marknadschef Comviq (2011- ).
Nätverk: David Granath, vd Granath Havas. "Klok, duktig och lite smågalen. Varje gång vi ses pratar vi om att vi måste jobba ihop igen någon gång! Sist var på Storåkers."
Peter Jannerö, VP Corporate Development Svenska Spel. "Peter är bäst på att se flera perspektiv.  Vi blandar alltid skratt med allvar."
Anna Qvennerstedt och Silla Levin, stjärnkreatörer på Forsman & Bodenfors."Det blir inte mer Dream Team än så här. (Ja, jag tänker på dig också Stefan Rudels, kundansvarig och vice vd Forsman & Bodenfors.) Smarta, relevanta och otroligt kreativa.  Och dessutom världens trevligaste."
Annika Billing, programansvarig SOS Barnbyar. "Min reality check."

Susanna Sköld

Ämnen i artikeln:

Tele 2#baramänniska

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.