Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Jag bryr mig väldigt lite om reklam”

Publicerad: 10 oktober 2014, 11:51

Kalle Zackari Wahlström saknar inte sin reklamkarriär.

Foto: Fredrik Thambert.

Kalle Zackari Wahlström är i ropet med tv-programmet Svett & Etikett och sin bok "Stark som en björn, snabb som en örn". På onsdag leder han 100-wattaren tillsammans sin fru Brita Zackari. Men trots sitt förflutna i branschen är hans intresse för reklam lika med noll.


Ämnen i artikeln:

Kalle Zackari Wahlström

I år har Kalle Zackari Wahlström slagit igenom på bred front med sitt träningsprogram "Svett & Etikett" i SVT. Just nu pågår inspelningarna av den andra säsongen, men på onsdag tar han en paus för att leda 100-wattaren på Cirkus.

Majoriteten av hans tittare vet förmodligen inte om att han har spenderat runt tio år i reklambranschen innan han valde att satsa på sina egna projekt. Men efter att ha jobbat på Delorean, Family Business och Great Works känner han till det mesta om byråvardagen. Och det är inget han längtar tillbaka till.  

– Jag bryr mig väldigt lite om reklam i dag. När jag tänker tillbaka på hur det var att arbeta på en reklambyrå minns jag att allt kändes så himla viktigt. Som att man hela tiden försökte förändra världen. Jag kan bli lite generad när jag tänker på vad som pågick i mitt huvud på den tiden, säger Kalle Zackari Wahlström.

Varför det?
– Att jag tänkte att det jag gjorde spelade någon roll. Det gjorde det ju inte, och det gör det inte nu heller. Men då kändes det viktigare. Jag skapade en bild av mina reklamkampanjer som världsförändrande.

Att leda 100-wattaren känns nervöst, tycker han. Dels eftersom reklambyråmänniskor är en erkänt kräsen publik, dels eftersom han numer tillhör skaran personer som har flytt skutan.
– Jag själv hatade folk som hade lämnat reklambranschen. Man tyckte att de hade svikit en.

Det finns ytterligare en orsak till nervositeten:
– Brita (numera bland annat programledare i Rix Morronzoo) jobbade på fina byråer som Storåkers McCann, medan jag själv jobbade på mindre byråer. Därför har jag alltid sett upp till de stora byråerna som alltid vinner en massa guldägg och 100-wattare. Jag har nog inte lyckats skaka av mig det lillebrorskomplexet än. Jag tycker fortfarande att Magnus Jakobsson (cd på DDB, reds. anm.) är lite läskig eftersom jag tänker att han är smartare än mig.

Är inte 100-wattaren ett typiskt forum där branschen tar sig självt på för stort allvar?
– Jo, men det är inte mitt jobb att bryta den förtrollningen på onsdag. Ingen vill höra det. Alla är där för att fira sina kampanjer som de har kämpat skithårt för att driva igenom. Jag vet vilket hårt jobb som krävs, och hur mycket skicklighet som ligger bakom en lyckad reklamkampanj. Jag har aldrig lyckats med det, trots att jag har försökt i tio år.

Hans uttåg ur reklambranschen skedde gradvis och "lite av en slump". Det första steget tog han genom sin träningsblogg på Café med samma namn som den nyutkomna boken. Genom den fick han distans till sitt yrke och fick klarhet i vad han egentligen ville ägna sig åt.
– Reklambranschen är som en uppsamlingsplats för begåvade människor som inte riktigt orkar. Jag jobbade där i en massa härliga år, men började sedan skriva om träning vid sidan om och upptäckte att jag kunde frilansa och satsa mer på skrivandet. Plötsligt hade jag inga reklamuppdrag längre utan bara andra uppdrag. Så helt plötsligt jobbade jag inte med reklam längre, men jag ser mig fortfarande som copywriter, säger han.

Både du och Brita har lämnat reklamen för att bli programledare. Har ni samma erfarenheter?
– Brita har ju en utbildning, så jag kan tänka mig att det var ett större steg för henne att bryta sig loss. Men om man bara lyckas skapa ett utrymme runt sig så att man fattar vad man håller på med blir det lättare. Att sitta i samma konferensrum med olika kunder hela dagarna passar inte mig. Jag blir uttråkad, och måste få vara på olika platser. När jag bröt mig loss var det kanske lättare för Brita att känna att hon också kunde göra det.

Att Kalle Zackari Wahlström överhuvudtaget kom in i reklamsvängen berodde mycket på att hans syster Sara Haag drev produktionsbolaget Delorean. Han började jobba som receptionist, men lärde sig så småningom att skriva manus och regissera. Därigenom gick han i samma fotspår som båda sina äldre syskon (Erik Haag är storebror). När han nu gör tv-karriär är det ytterligare ett steg i samma riktning.
– Dels handlar det om grundegenskaper och vad som prioriteras i ens familj, och dels började min brorsa på en folkhögskola i Kalix som hade en radioutbildning. Det blir lite av en familjetradition, till exempel som att om din pappa är smed så blir du det också. Det var lätt att följa efter i de upptrampade spåren.

Kände du aldrig att du ville göra revolt och bli jurist?
– Nej. Mina syskon gjorde ett sommarlovsprogram när jag var 14 år, och då är man så påverkbar. Jag fick mycket uppmärksamhet kring det där i högstadiet, och har nog alltid tänkt att det är fint att jobba med tv.

Har det också varit tufft att ha dem måttstockar?
– Nja. Det var nog mest när jag jobbade på Delorean och Sara var regissör, precis som jag. Då fick jag ta över hennes gamla kunder och jämförde mig mycket med henne och funderade på hur hon skulle ha gjort. Men när du gör tv får du så mycket uppmärksamhet, inte minst från de du arbetar med, att du får ett väldigt stort ego. Du behöver inte jämföra dig så mycket.

Har rampljuset varit en viktig drivkraft för dig?
– Det vet jag inte. Jag tycker att det är kul när folk tycker att jag är rolig, att mitt värde sitter i att folk skrattar åt mig. När jag jobbade på reklambyrå fick jag sitta och vara rolig i möten, men nu är det lite större publik. Däremot finns det inte så mycket positivt med att vara igenkänd.   

Att gå från doldis till någon som människor över hela landet känner igen är en omställning. Särskilt när den går så pass snabbt som i Kalle Zackari Wahlströms fall, med det stora genombrottet som hans tv-program har inneburit.
– Jag var på Håkan Hellströms konsert i Göteborg i somras, och var inte van vid att folk kände igen mig. Dagen efter var jag bakis och gick runt själv på stan. Då kom folk fram och ville ta selfies med mig, vilket var ganska jobbigt.

Svett & etikett har blivit ganska hyllat. Vad tänker du kring det?
– Jag har aldrig kämpat så hårt och varit så nöjd över något jag har gjort tidigare. Därför känns det inte så konstigt om jag ska vara ärlig. Sedan trodde jag väl kanske att fler skulle bli arga. Jag är en skäggig man som åker runt och har roligt, men vem tar hand om barnen?, och så vidare. Det finns så klart en problematik i det, men ingen har blivit arg.

Hur bra är du på att hantera kritik?
– Jättedålig. Så det är tur att det inte har varit så mycket negativt. Det var en som skrev på Twitter att programmet "inte är något för mig". Då ville jag söka upp den personen och fråga hur vi skulle göra annorlunda för att den skulle titta.

Du har många olika järn i elden. Är det den nya typen av personligt varumärkesbyggande?
– Ja så är det, men det är inget jag tänker på. Jag har fullt upp med att gå ut med hunden och greja med mitt. Det finns ingen strategi bakom, utan det kommer naturligt. Men när man producerar innehåll måste man hitta något som man brinner för, och prata om det på en massa olika sätt som folk kan ta del av på olika ställen.

I vilken riktning vill du ta din karriär framöver?
– På ett sätt börjar jag tröttna lite grann på det här med träning. Men samtidigt har jag ett ansvar. Det finns människor som har sagt att det jag säger hjälper dem att börja träna eller sluta stoppa fingrarna i halsen. Då känns det viktigt att fortsätta prata om det. Men jag har självklart också andra intressen. Om jag kan fortsätta göra det här, och folk tittar på när jag gör det, är det ju inget jobb.

Du kan inte se dig själv tillbaka i reklambranschen?
– Jo, jag skulle antagligen tycka att det var skitkul att göra en kampanj för något som känns viktigt, och om min roll blir rolig. Men man blir arbetsskygg av att göra tv. Det är så smutt att åka till Torö stenstrand, dra på sig en våtdräkt och sen har man jobbat klart. Det är otroligt tungt att gå upp tidigt och sätta sig i ett konferensrum och ta anteckningar, för att sen gå tillbaka och skriva sajtcopy i ett vidrigt formaterat Excel-dokument. Men jag måste säkert göra det någon gång igen.

FAKTA
Karl Efraim Zackari Wahlström
Ålder: 33 år
Familj: Frun Brita Zackari och sonen Glenn.
Bor: i Vasatan.
Karriär i urval: Jobbat på Delorean, Family Business och Great Works. Drev bloggen "Stark som en björn, snabb som en örn" och skrev sedan en bok med samma namn. Var med och gjorde manus till tv-serien "Söder om Folkungagatan" och spelar nu in den andra säsongen av "Svett & Etikett".

6 PERSONER I NÄTVERKET:
Henrik Schyffert, komiker, programledare och manusförfattare
Sara och Erik Haag, syskonen som båda sysslar med manus, regi och progamledarskap.  
David Sundin, Great Works-grundare som nu är komiker på heltid.  
Mårten Knutsson, grundare och ägare av Family Business.
Andreas Morland, Svett & Etiketts producent.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Kalle Zackari Wahlström

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.