Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

”Jag drack för att orka socialt”

Publicerad: 16 April 2014, 14:35

Maggan Hägglund.

Foto: Peter Knutson.

Anställda inom medie- och reklambranschen lever farligt, för de dricker mer och oftare än många andra yrkesgrupper. Allra mest utsatta är kvinnorna. Den goda nyheten är att det går att backa ur riskzonen och lära sig dricka lagom. Hur, berättar journalisten Maggan Hägglund i sin nya bok Njutningsparadoxen.


AW, byråfester, bjudmiddagar, galor och event – alkoholen är alltid närvarande i medie- och reklambranschen. Glammigt och festligt? Javisst, tills man ställer ner glaset och tittar på hur mycket anställda i den här yrkeskategorin hinkar jämfört med andra.

Siffrorna förskräcker: genomsnittskonsumtionen är 76 procent högre och här finns den största andelen av de som dricker ofta, 2 – 3 gånger i veckan eller mer. Kvinnorna i branschen konsumerar mer än sina manliga kolleger och nästan tre gånger så mycket alkohol som den genomsnittliga yrkeskvinnan.*

Många borde naturligtvis sluta helt, medan andra faktiskt skulle klara att lära sig dricka lagom. För det går! Tidigare hette det "en gång alkoholist, alltid alkoholist" och då var enda lösningen var att sluta helt, men nu anser många läkare och forskare att det är möjligt att minska intaget.

– Om vi kan lära oss att dra ner på vårt sockerberoende eller börja träna, är det ju rimligt att vi även kan minska vårt drickande. Man kan se min nya bok Njutningsparadoxen som en handbok i hur man gör det, säger Maggan Hägglund.

I boken ger hon konkreta tips. Det handlar till exempel om att slopa de där slentrianglasen som ändå inte tillför något. Läsaren får också höra Maggans egen historia. Som journalist och sedermera chefredaktör för nystartade magasinet Tara, sveptes Maggan i allra högsta grad med i mediebranschens alkoholflod. Hon umgicks med likasinnade, alltså andra som jobbade och festade hårt. Inget konstigt med det.

Men långsamt och förrädiskt blev vinglasen fler och fler. Ungefär som överviktskilona som smyger sig på utan att man riktigt registrerar det. Att hon inte misskötte sitt jobb och aldrig uppträdde redlös gjorde inte saken lättare. Dessutom hade hon vita månader, och det klarar väl inte den som har allvarliga alkoholproblem. Så Maggan tuffade på och lyssnade inte på de varningssignaler som ändå ljöd.

– Jag drack för att orka socialt, orka med jobbet och för att slappna av. Nu i efterhand förstår jag hur riskfyllt det var. Min hjärna hann ju aldrig återhämta sig, och det är riktigt, riktigt farligt i det långa loppet.

Det här tunnelseendet delar hon med många. För hur vet man när glasen blir för många om man inte kör på grund? Faktum är att cirka 1,5 miljoner svenskar befinner sig i riskzonen, och många i mediebranschen är alltså extra utsatta. Men oavsett yrke skulle de här personerna må mycket bättre av att dricka lite mindre. För lite mindre alkohol ökar livskvaliteten avsevärt. Den som drar ner på njutningsmedlet alkohol kan öka sin livsnjutning, i form av bland annat bättre sömn och mindre risk för depression, därav titeln Njutningsparadoxen.

Maggan slapp grundstötning. För henne blev det vinfläckarna på det nya, fina köksgolvet och snabbmatsförpackning i soppåsen hon inte mindes som satte stopp en sommardag 2008. Där och då bestämde hon sig: så här söligt ville hon inte leva sitt liv. De sista flaskorna åkte ut, hon berättade snabbt om sitt beslut för några utvalda vänner och bokade tid på Beroendeenheten vid Gullmarsplan utanför Stockholm. Här skulle kämpas.

Fast det blev ingen kamp
. Det fruktade suget kom bara en gång och fick värka ut, vännerna trugade inte och fester utan alkohol gick bra. I början var hon dock rejält trött och oroade sig för hur hon skulle orka jobba lika mycket utan alkohol. Men utan sega dagen efter-dagar fick hon mer arbetstid, så det blev inget större problem.

– Ibland kan jag sakna den berusande och intensiva känslan alkoholen gav mig. Men vinsterna är så mycket större, mitt blodtryck har sjunkit, hyn har blivit bättre och jag har ett lugn som inte fanns tidigare. Om saknaden blir för svår får jag väl prova dervischdans som ska ge en berusande känsla.

Det behöver alltså inte vara så svårt och dramatiskt att sluta dricka alkohol. Och även om Maggan valde att sluta helt – "jag är ingen lagom-flicka" – kan många backa ut ur riskzonen. I sin bok intervjuar Maggan Sven Andréasson, överläkare på Livsstilsmottagningen Riddargatan 1 i Stockholm.

Precis som det är en myt att alkohol i lite mängd är hälsosamt (numera tror forskarna att det är livsstilen som är hälsosam, den som dricker måttligt, lever ofta måttligt), menar han att det är en myt att alla som dricker för mycket inte kan dra ner på sin konsumtion. Men när han gick ut med det budskapet i höstas blev det ett fasligt rabalder.

– Det är så typiskt, allt som handlar om alkohol är så tabubelagt i Sverige. Jag vill bryta det med min bok. Vi pratar ständigt om att gå ner i vikt - ingen skäms ju för att man provar 5:2-metoden för att må lite bättre - då måste vi väl kunna prata om att minska vårt drickande utan att behöva skämmas? Jag vill också avdramatisera synen på drickandet. Självklart orsakar alkohol ett stort lidande för en del personer, men det är inte hela världen om en person någon gång dricker för mycket – bara det inte blir för ofta.

Maggan håller fortfarande nollan utan problem och funderar inte ens på om hon kommer att kunna ta ett glas i framtiden.

– Det är möjligt att jag provar om några år, men det är inte säkert. Just nu känns det som en icke-fråga.

*) Forskningsrapport nr 40 2006, Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning, Stockholms universitet

Fakta/Maggan Hägglund

Ålder: 61 år.
Familj: Särbon Anders Björkman, journalist på Expressen.
Bor: I Skarpnäck utanför Stockholm.
Yrke: Journalist och författare.
Aktuell med: Boken Njutningsparadoxen (Libris förlag). Nominerad till Frilanspriset. Deltar i ett seminarium om lagomdrickande i Almedalen.

Nyktra fakta om alkohol

800 000 personer dricker aldrig alkohol i Sverige (vilket betyder 20 procent av svenska kvinnor och 10 procent av svenska män) medan 50 000 personer är svårt beroende av alkohol. Ytterligare cirka 250 000 är beroende, men socialt fungerande. 300 000 har ett skadligt drickande och 400 000 är högkonsumenter utan fysiska skador (än). Majoriteten, 6,2 miljoner eller 80 procent av befolkningen, dricker alkohol utan större problem.

Den positiva känslan som alkohol ger (du slappnar av och känner ett allmänt välbefinnande) inträffar när alkoholkoncentrationen i blodet ligger mellan 0,1 och 0,6 promille. Det är ungefär ett glas vin i timmen. Över den gränsen blir effekterna i ökande grad negativa, du blir oskärpt och störande för din omgivning.

Så här illa är det i medie- och reklambranschen

En undersökning om alkoholvanorna på den svenska arbetsmarknaden som Manpower och Kairos Future genomförde i slutet av 2009 visade att mediebranschen dricker mest på jobbet, allra helst i Stockholm. Samtidigt är det den bransch där minst antal personer misstänker att en kollega har alkoholproblem.

I en forskningsrapport från Stockholms universitet 2006 om alkoholvanor hos elva yrkesgrupper som befinner sig i riskzonen, konstateras att andelen riskkonsumenter var högst bland kvinnor i medie- och reklambranschen. Över 40 procent drack 2 – 3 gånger i veckan eller mer, att jämföra med bara 6 procent inom vård och omsorg. Till skillnad från övriga yrkeskategorier var reklamkvinnornas alkoholkonsumtion också avsevärt högre än de manliga kollegernas. Över lag stack den här yrkeskategorin ut.

"De som arbetar inom media och reklam uppvisar här den i särklass högsta alkoholkonsumtionen", skriver forskarna. Deras konsumtion ligger 76 procent högre än snittet i undersökningen. Alkoholens negativa effekter bekräftades genom att en förhållandevis hög andel uppgav att deras drickande hade skapat en dålig atmosfär på en fest. Att komma för sent till jobbet och inte vara lika effektiv på grund av drickande var också vanligt bland anställda inom medie- och reklambranschen. Undersökningen är visserligen från 2006, men det finns inget som talar för att situationen skulle ha förbättrats.

– Arbetsmiljön har inte förändrats och tempot är minst lika högt. Det är säkert ännu mer pressande och stressigt idag, vilket kan medföra en hög alkoholkonsumtion för personerna i den här branschen, säger forskaren Mimmi Eriksson Tinghög, delansvarig för undersökningen 2006.

Varför dricka mindre?

Det finns en mängd fördelar med att dricka lagom. Här är några: du känner dig piggare, sover bättre, om din nedstämdhet är alkoholrelaterad försvinner den, blodtrycket sjunker (om det höga berodde på alkoholen), hyn blir bättre, immunförsvaret stärks, risken för benskörhet, bröstcancer och åderbråck minskar.

Så här gör du!

I en omfattande amerikansk undersökning klarade 75 procent av de som dricker för mycket att dra ner på sin konsumtion. Den inpräntade synen att man antingen kan hantera sitt drickande eller är alkoholist, stämmer alltså inte. Det går att backa ut ur riskzonen, och de flesta behöver ingen hjälp utifrån.

Bestäm dig! För att förändra ditt beteende måste du – och ingen annan – verkligen vilja det.

Formulera för dig själv varför du vill dricka mindre och kom ihåg det här. Kanske vill du att dina barn ska slippa se en berusad mamma eller pappa, kanske lockar rena hälsovinster som sänkt blodtryck och mindre gasig mage.

Slopa slentrianglasen. Tacka inte ja av gammal vana, utan tänk efter om du verkligen vill ha det. Välj de goda glasen! Och i stället för att dricka måndag, onsdag, fredag, lördag och söndag kan du till exempel bestämma dig för att aldrig dricka på söndagar – eller måndagar. Ju färre glas du dricker, desto bättre mår du.

Drick långsammare! Ta tid på hur lång tid det brukar ta dig att dricka ett glas vin, en öl eller en drink. Utgå från det och sega ut på det lite grand – lyft det inte så ofta, ta mindre klunkar - och sedan lite till. Och lite till ...

Sätt en gräns! Bestäm dig för hur mycket du maximalt ska dricka när du dricker. Håll den och fundera ut en strategi för när du nått den gränsen. Du kan till exempel välja ett alkoholfritt alternativ eller gå hem.

Ta reda på vad som triggar dig. När och varför dricker du för mycket? Kom ihåg det här och var extra vaksam vid de tillfällena.

Ta hjälp! Ensam är inte alltid stark, ta hjälp av proffs eller andra som har erfarenhet.

Var snäll mot dig själv! Unna dig något som beröm för varje framsteg, en lyxig hudkräm, en snygg jacka, en bok? Och Banna inte dig själv om du misslyckas någon gång. Fundera i stället på varför det hände och vad du kan lära av det.

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.