Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Helgintervjuer

”Jag fick fightas som fan för att våga ta plats”

Publicerad: 31 Oktober 2014, 11:26

Reklamfilmsregissören Sara Haag

Foto: Susanna Sköld

Sara Haag är reklamfilmsregissör och manusförfattare. Hon har vunnit ett flertal stora internationella priser för sin reklamfilm, skrivit manus och regisserat SVT-serien "Full Patte". Nyligen värvades hon till det internationella produktionsbolaget Bacon. – I vissa perioder får man leva som en åttaåring, säger hon till Resumé.


Ämnen i artikeln:

DeloreanKalle Zackari WahlströmSara HaagSVTBaconErik Haag

I hotellobbyn på Lydmar hotell kommer Sara Haag in, svartklädd och med håret utsläppt. Hon hälsar igenkännande på personalen som bjuder på kaffe – hon vill ha en extra blaskig americano – och talar om var vi kan sitta ostört. Tre våningar upp i en soffgrupp sjunker hon ner i en stor skinnfåtölj.

1995 var första gången Sara Haag jobbade med tv.

–      Min brorsa (Erik Haag) skulle göra "Sommarlov" på SVT och ville att jag skulle vara med. Vi varvade kaninhoppning med att ha en talkshow för barn där vi pratade om ämnen som "skilda föräldrar".

Programmet livesändes från ett stort växthus där de hade byggt upp en kaninhoppningsbana.

–      Jag kommer ihåg att det var en hare från Kalmar som skulle hoppa i ett avsnitt. Min brorsa live-speakade och sa att det var som att putta en necessär runt banan.

Efter att ha jobbat med olika tv-produktioner med brorsan gick Sara Haag vidare till Forsberg och Co, hon var med och startade Delorean 2000 och sju år senare sålde hon av sin del för att starta det egna bolaget Sarahaag AB. Nu har hon värvats till det internationella produktionsbolaget Bacon, samtidigt som hon fortsätter driva det egna bolaget. Kanske var det formatet som gjorde att hon fastnade för just reklamfilm.

–      Det är väldigt mallat vilket man kanske kan känna sig begränsad av, men att ha tydliga ramar betyder också att man vet vart man ska landa och vad resultatet förväntas bli. Allt kreativt behöver ramar. Om man jobbar helt fritt så måste man uppfinna sina egna ramar och vad man vill kommunicera. Jag är nog väldigt analytisk och resultatinriktad.

Hon tycker om att det finns ett motstånd med att göra reklamfilm. Det är utmanande att göra den väsentlig för en publik som många gånger struntar i reklam.

–      Man jobbar i uppförsbacke och motvind samtidigt som man får mycket uppskattning eftersom det når ut väldigt brett om det får fäste. Är man en vettig människa som försöker ha bra värderingar så kan man påverka väldigt mycket vad som kommer ut.

Sara Haag har vunnit en rad prestigefyllda priser för sin reklamfilm. Hon jobbar extremt mycket i vissa perioder och har höga krav på resultatet. När hon jobbade med en reklamfilm för Ving med Maria Montazami spelade hon in över tio timmars intervjutid som redan skulle sållas ner till två 45-sekundersklipp och fem 15-sekundersklipp.

– Det var rekordångest att sålla i det materialet.

Samtidigt tycker hon om att jobba mycket och att verkligen gräva ner sig i det hon gör.

–      Det är väldigt svårt att göra bra grejer och det är det enda jag är intresserad av att göra. Då måste man satsa mycket. Det enda sättet för mig att jobba på är att vara väldigt, väldigt noga. Det är så jag tycker det är njutbart att jobba. Men man blir trött. I vissa perioder får man fan leva som en åttaåring, gå och lägga sig jättetidigt, inte dricka sprit och sådana saker.

Bland reklamfilmsregissörer är kvinnor starkt underrepresenterade både i Sverige och utomlands. I dag är endast tio procent kvinnor. För något år sedan var de bara fem procent.

–      Vi måste prata om att annonsörer och kreatörer ska välja att efterfråga kvinnliga regissörer i större utsträckning, så att man inte lägger det på en individnivå och gör kvinnorna till en problemgrupp. Det handlar om att förflytta perspektivet så att vi gemensamt kan göra skillnad. Det är helt skevt att tio procent av de som gör reklamfilm är kvinnor, men att det är 50 procent som kollar på den. Om alla kunde få tänka fritt från normen vad man vill hålla på med så vore det fantastiskt.

Sara Haag berättar att hon har fått kämpa mycket för att våga ta plats och att våga drömma.

–      Jag har alltid varit blyg. Jag är svinblyg fortfarande, det är så larvigt men jag är verkligen det. Jag kan känna mig jävligt obekväm och udda på många sätt. Men det tror jag också är väldigt mänskligt. Jag fick fightas som fan för att våga ta plats. Det är extra krångligt när man är tjej. Om man ska göra sig attraktiv så ska man sitta tyst och le. Så funkar det inte för min del, jag blir mer skränig om jag ska göra mig attraktiv. Sen det där med att våga drömma, det var krångligt. Jag har alltid varit väldigt rädd och är fortfarande rädd för att saker ska bli dåliga, men det är en del av min drivkraft.

Sara Haag är en av manusförfattarna till den hyllade SVT-serien "Full Patte" som hon även har regisserat. Från början var det tänkt att Nour El Refai skulle regissera serien, men när hon fick uppdraget för Melodifestivalen valde Sara Haag ta på sig rollen som regissör själv – trots att hon egentligen inte hade tid.

– Det var verkligen ett eldsjälsjobb som gav väldigt lite pengar.

Är humor extra svårt att göra?

–      Ja, det är fan skitsvårt. Jag känner att jag har hamnat lite i ett sånt fack, att jag ofta får göra humor och lite mer dokumentära grejer. Det är lätt att bli nischad, nästan som att regissörer type-castas för att de anses kunna göra vissa saker.

Vad skulle du vilja göra?

–      Jag vill fortsätta göra humor men jag skulle också vilja göra med visuella saker, något mer allvarligt som har ett budskap.

Som vadå?

– Jag skulle tycka det var kul att göra till exempel en IQ-film..

Det har gått väldigt bra för både dig och dina syskon, var kommer all kreativitet från?

– Jag brukar tänka att det är våran morsa som är väldigt rolig, det kommer därifrån. Både Erik (Haag), Kalle (Zackari Wahlström) och jag är väldigt entusiastiska och har lätt att bli intresserade för saker. Kalle tränar så in i helvete och Erik jagar så in i helvete. Jag håller på med racketsporter och gillar hästar.

Och så har hon ett till, lite udda, intresse.

– Jag är oerhört intresserad av allting  kan man säga. Utom möjligen gurka och jazzmusik. När vi reste till Berlin så drog jag med alla för att gå och kolla på pråmar. Jag tycker det är väldigt intressant med stora apparater och grejer man kan köra. Jag är intresserad av hur allt fungerar och har alltid informationspundat.

Har du någon längtan efter att göra långfilm?

– Ja, absolut både att göra längre format och att göra långfilm.

Har du fått många erbjudanden?

–      Ja, det har jag. Men det är ju väldigt långa ledtider i större projekt, långt från ax till limpa, och det gäller att hitta rätt manus och samarbetspartners. Det är reklamfilm jag gör dagligdags och som jag vill ta till nästa nivå, men parallellt med det arbetet driver jag andra delar.

Du är ju även manusförfattare, skulle du vilja ta vidare skrivandet till att göra något annat?

–       Det finns faktiskt redan planer på att jag ska skriva en bok, men jag vet inte riktigt när och om jag kan hitta en rytm så att jag kan kombinera det med andra grejer. Men jag tänker mig att jag ska skriva en bok någongång.

Vad ska den handla om?

–      Ja, det vette fan. Det kommer inte bli en kokbok i alla fall. Jag hatar att laga mat.

Fakta/Sara Haag:

Ålder: 43
Bor: Kungsholmen
Uppvuxen: Född i Farsta, flyttade till Kungsholmen, sedan till Riddarhyttan i Västmanland och efter det till Sorunda.
Dold Talang: Jag har en hemlig dröm om att få bli röstskådespelare i en animerad film.
Medievanor: Läser mycket böcker och hänger på internet.
Favoritfilmer: Farliga förbindelser, Thelma och Louise, Turist, Den tunna röda linjen, En Profet.
Nätverk: Jonna Bergh, chefredaktör på Styleby, Petra Johansson, producent, syskonen Erik Haag och Kalle Zackari Wahlström, Anna Wallmark Avelin, producent på Eyeworks, Lina Thomsgård, grundare av Rättviseförmedlingen.

Susanna Sköld


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.