Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Jag hade med mig datorn på BB”

Publicerad: 7 november 2014, 12:44

Ylva Axell.

Ylva Axell bildade succébolaget FLX tillsammans med Felix Herngren. Men efter alla framgångar, bland annat med Solsidan och mängder av hyllade reklamfilmer, hoppade hon av. – Jag bestämde mig för att ägna mig åt mina tre barn och leva ett liv där inte jobbet, telefonen och dator var närvarande 24 timmar om dygnet, säger säger Ylva Axell som nu är tillbaka – som chef för prisade produktionsbolaget Bacons nystartade verksamhet i Sverige.


Ämnen i artikeln:

Felix HerngrenBaconFLX

Bacon, som 2013 prisades som Europas bästa produktionsbolag, hårdatsar nu även i Sverige. För ett knappt år sedan kom nyheten att Ylva Axell plockades in för att dra igång Stockholmskontoret.

Då hade hon varit borta från bransch-radarn i två år.

I mitten av 2011 lämnade hon produktionsbolaget FLX, som hon så framgångsrikt hade  ägt och drivit ihop med Felix Herngren.

– Det fanns flera anledningar till att jag tog det beslutet. Det är en sak att tycka om varandra och respektera varandras jobb, men ska man driva ett bolag ihop så måste man dela samma framtidsvision för att nå dit. Det gjorde vi inte riktigt mot slutet och med facit i hand var det helt rätt för båda parter. Felix har drivit FLX vidare på ett beundransvärt sätt, med riktigt bra personer.

Det höga jobbtempot hade också ett pris.

– Jag födde mitt tredje barn under tiden vi drev FLX, jag hade med mig datorn på BB. Jag insåg till slut att mitt sätt att köra på och alltid jobba blev på bekostnad av min familj och det var det inte värt.

Men när hon efter ett tag fick frågan från Bacon att starta upp produktionsbolaget i Stockholm, insåg hon till slut att det kändes rätt.

Hur kom det sig att du sedan ändå valde att återvända till branschen?
– Jag hade verkligen bestämt mig för att inte gå in och starta upp ett till bolag. När jag fick förfrågan så sa jag direkt att jag inte var rätt person.
Men jag fick frågan att ändå åka och träffa grundarna av bolaget i Köpenhamn. Och när jag träffat dem insåg jag att det inte gick att säga nej. Det är ett unikt bolag som grundades av helt fantastiska personer.

– Jag kände att det är vad jag drivs av och att chansen att få jobba med regissörer på denna nivå i Skandinavien kommer inte komma igen. I dag är jag otroligt glad att jag hoppade på tåget, jag har ett helt fantastiskt jobb, säger hon.

Har du, trots din nya topproll, ändå gjort omprioriteringar i livet?
– Jag hade kunnat göra omprioriteringar i livet redan när jag var på FLX. Det var ingen som tvingade mig att jobba dygnet runt. Jag valde det själv. Jag valde att inte släppa kontrollen och göra allt själv. Idag har jag lärt mig att omringa mig med bra personer istället. På det sättet kan jag jobba mer övergripande vilket gynnar bolaget på alla sätt. Och jag kan ha fokus på mina barn när jag träffar dem.

– Men jag har också insett att jag älskar att jobba och att jag gör det för att jag tycker att det är kul, jag mår bra av att ha mycket på bordet så mycket kommer jag nog alltid att jobba.

Tillbaka till Felix Herngren – hur kom det sig att ni startade FLX?
– Vi träffades när han började som reklamfilmsregissör på Tre Vänner, 2003 tror jag det var. Vi fungerade bra ihop och gjorde många produktioner tillsammans fram till att jag 2005 fick mitt andra barn och var borta ett tag.

– När mammaledigheten började närma sig sitt slut hörde Felix av sig och frågade om jag ville jobba med honom. Felix är ju en mångkonstnär som har den otroliga förmågan att kunna fokusera på mycket samtidig både framför och bakom kameran så då handlade det om att jag skulle ansvara för allt Felix gjorde för att få bättre kontroll över jobben.

Samarbetet funkade så bra att det blev dags att ta nästa steg.

– I vår bransch omger vi oss ständigt av talanger som man vill få möjlighet att samarbeta med så det dröjde inte länge innan vi började vi titta på fler reklamfilmsregissörer och manusförfattare som Felix tidigare jobbat med i tv-branschen. Vi bestämde oss då för att starta ett produktionsbolag ihop.

– Under åren 2006-2012 gjorde vi väldigt många roliga jobb på FLX. Allt från prisvinnande reklamfilm till Solsidan. Vi hann köpa filmrättigheterna till Hundraåringen och sätta igång manusarbetet med den innan jag lämnade FLX. Det var väldigt roligt att se resultatet på bio. Felix är en otroligt begåvad regissör, skådespelare och idémakare. Jag är väldigt glad över att vi jobbade ihop under så många år.

Med Ylva Axell vid rodret har Bacon fått en stark start i Sverige. Verksamheten i ett produktionsbolag bygger på främst på regi kompetens, och bolaget består av flera av Europas främsta regissörer.

Andreas Nilsson vann Grand Prix i Cannes, Black pencil och ett flertal andra priser i år. Martin Werner har vunnit priser världen över under året, bland annat Grand Prix i Eurobest . Martin De Thura vann det prestigefyllda pris Directors Guild of America där han bland annat konkurrerade med Fredrik Bond.  Det som gör oss unika är att vi har möjlighet att erbjuda så många regissörer på den nivån och att vi har en otrolig bredd på regissörer, vi har bra regissörer i alla genrer, säger Ylva Axell och fortsätter:

– I dag har vi sex svenska regissörer som håller en otroligt hög nivå. Andreas Nilsson, Tomas Jonsgården, Sara Haag, Tarik Saleh, Jakob Marky och Henry Moore Selder. Vi vill jobba med våra regissörer på alla skandinaviska marknader men under ett gemensamt tak. Vi vill skapa en stark kreativ miljö där regissörerna verkligen har ett utbyte med varandra.  Det ska vara enkelt för svenska byråer att jobba med en alla våra skandinaviska regissörer.

Hur långt har ni kommit, och vad är målet på sikt?
–Våra mål flyttas hela tiden i takt med att branschen förändras. När vi startade upp i januari var vårt främsta mål att få med oss riktigt bra svenska regissörer.   Vi hade redan många starka norska och danska regissöre som vi kunde börja jobba med när vi öppnade upp stockholmskontoret men det kändes viktigt att även få in riktigt bra svenska regissörer.

Signalen från Bacon är att man måste våga ta ut svängarna i kommunikationen – att sluta fega, helt enkelt.

– Vi hoppas att branschen kommer att bli modigare i sitt uttryck och att vi får vara med och göra riktigt bra reklamfilmer. Sverige har tidigare varit ett förebildsland, vi har gjort så mycket bra reklam och reklamfilm genom åren, smart, bra och "modig" reklam. Reklam där man litar på att den som reklamen riktar sig mot förstår utan att vi är övertydliga.

I ekonomiskt svåra tider är det ofta riskminimering som gäller.

–Sveriges ekonomiska konjunktur påverkar kreativiteten, så när Sverige har det tuffare blir idéerna ängsligare. Mycket står  på spel och alla blir rädda för att misslyckas.

–Det är livsfarligt i vår bransch, om vi blir rädda för att misslyckas kommer vi inte heller kunna göra bra reklam. Det vi gör går inte att mäta innan det är gjort. Det finns inget säkert sätt att räkna ut om det kommer bli bra eller dåligt. Det finns möjligen sätt att mäta att det kommer bli mittemellan-bra om det är där man vill vara. Vårt mål är med andra ord att få in riktig bra idér som vi tillsammans med reklambyrån kan göra riktigt bra filmer av!

Allt handlar inte heller om regissörerna – även producenterna har en viktig roll.

–Det är producenten som utifrån de givna  villkoren ska skapa de bästa förutsättningarna för byrån och regissören att kunna göra en riktigt bra produktion. Jag har även en förhoppning att kunder och byråer ska våga göra modigare val av regissörer. Att de ska våga välja en regissör med en annan bakgrund emellan åt.

– Det kommer hända något när vi ber en dokumentär eller en humor nischad regissör att göra något   annat. Många av våra regissörer har en otroligt större bredd än vad de får visa. Reklamfilmsregissörer hamnar snabbt i ett fack och sen är det den typen av film de får göra.

I det nya digitala landskapet syns en förändring i produktionerna.

–Fler av produktionerna vi gör har i dag ett längre format och kräver ett annan typ av innehål än en 30-sekunders tv-spot. Vi vill kunna erbjuda kreativ kompetens som kan leverera innehåll och manus till denna typ av produktioner. Våra reklamfilmsproduktioner kommer se annorlunda ut och konkurrerar med allt annat innehåll på webben.

Ser ni redan nu konkreta inkomstbringande effekter av satsningen?
– Branschen har det tufft rent ekonomiskt ett tag nu. Branschmässigt är det fortfarande svårt att få ihop ekonomin i produktionerna. Det är väldigt sällan vi får en budget som går hand i hand med idén och ambitionsnivån.
De produktioner vi går in i vill vi göra riktigt bra och skapa förutsättningar för att både resultatet och resan dit blir bra.

En filmproduktion är en stor och dyr investering för de flesta slutkunder.

– Det är inte bara slutresultatet som är viktigt utan även att vägen dit är smidig. Vi har haft bra med jobb under våra första 10 månader och vi har fått möjlighet att titta på många manus så det ser jag som en bra effekt av vår satsning.

Hur har Bacons satsning i Sverige tagits emot i branschen?
– Det känns som om branschen varit sugen på att något ska hända så det har varit otroligt kul att se hur positivt vi mottagits.

Hur ser det ut på kundsidan?
– Våra kunder är främst reklambyråerna, vi jobbar mot alla svenska byråe

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

Felix HerngrenBaconFLX

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.