Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Jag hade så ont att det inte gick att gå tillbaka”

Publicerad: 27 juni 2014, 14:05

Per Näsholm har alltid varit en tävlingsmänniska.

Foto: Andreas Rågsjö Thorell.

Farfar-grundaren Per Näsholm gick in i väggen som vd för förlaget Telegram Studios och tvingades ta ett halvårs uppehåll. Nu är han tillbaka som vd för det digitala produktionsbolaget The Farm. Han är övertygad om att erfarenheten av utbrändheten gjort honom till en bättre ledare. – Såhär i efterhand är jag glad att det hände, säger han till Resumé.


Ämnen i artikeln:

Farfar#baramänniska

Per Näsholm var med och grundade Farfar som 24-åring. Nära ett decennium senare lämnade han den mytomspunna reklambyrån ett år innan Aegis valde att avveckla verksamheten. Han klev in i förlagsvärlden när bokbranschen var på väg in i det digitala.

Tillsammans med skivbolagsmännen Klas Lunding och Isse Samie köpte han ut Schibsteds bokförlagsdel och slog ihop verksamheten med Telegrams förlagsbusiness för att skapa det digitala förlagshuset Telegram Studios med hjälp av Annika Seward Jensen från Bonnierförlagen.

Från att ha startat på fyra personer satt telegrams förlagsverksamhet drygt fyra år senare med sex bolag och tjugo anställda. För Per Näsholm tog den höga arbetsbelastningen ut sin rätt.

–   Jag kraschade förra sommaren. Det blev för mycket och jag blev utbränd.

När började du själv märka tecken av utbrändheten?
– Jag hade alla klassiska symtom på våren. Magkatarr, Tryck över bröstet, avdomningar i armarna, minnesproblem.

Var du dålig på att bejaka signalerna?
– Verkligen. Inställningen var hela tiden; bara man löser det, bara man kommer dit, bara vi fixar det.

När förstod du att det inte höll längre?
– Det var ett lunchmöte, efter det så brann det i huvudet. Jag hade så ont att det inte gick att gå tillbaka. Jag tänkte stanna hemma över helgen, men det var en kollega som såg på mig vad som höll på att hända och själv kanske hade varit där tidigare som sms:ade: "du är nog på gränsen. Du ska nog vara hemma ett tag". Då var det något som hände och jag insåg plötsligt hur illa det var.

Hur var perioden som följde sedan?
– Jag var hemma under sommaren och hösten och gjorde i princip ingenting. Jag landade successivt. Vi nyår kände jag att jag var på benen igen.

Per Näsholm gick i KBT-terapi för att hitta ett sätt att fungera efter utbrändheten.

Kring årskiftet fick han en fråga från en kvinna som suttit i Telegrams styrelse. Hon var numera styrelseledamot för det digitala produktionsbolaget The Farm. Om Per Näsholm inte ville gå tillbaka till Telegram Studios efter sjukskrivningen hade han nu fått möjligheten att bli vd på The Farm.

–      Spontant ville jag tacka nej. Men efter att jag funderade ett tag förstod jag att det skulle bli svårt att gå tillbaka. Det var väldigt kul och lärorikt, men risken var överhängande att jag skulle halka in på samma spår som tidigare.

Var det någonting i er organisation som gjorde att du jobbade för mycket?
–      Nej egentligen inte. Det är lätt hänt när det är en upstart, sex bolag och någon måste få ihop allt. Det var lite för mycket kamp att komma över en tröskel där allt skulle kännas lugnt. Jag hade tänkt att gå tillbaka. Men när erbjudandet dök upp så var det tydligt att det här jobbet skulle passa mig bättre; ett bolag med väldigt tydlig inriktning och tydliga mål. The Farm hade planat ut på en omsättning kring 8-10 miljoner kronor de senaste tre åren. Vägen framåt var tydlig.

Hur tror du att utbrändheten har förändrat dig?
– Såhär i efterhand är jag glad att det hände. Jag är bättre på att hantera jobbet på ett sundare sätt. Allt är klyschor tills man hamnar där, men det handlar om att lyssna på sig själv och tillåta sig själv att njuta. Allt handlar inte om att försöka vara så överdrivet duktig hela tiden.

Har du alltid varit högpresterande?
– Jag har alltid varit en tävlingsmänniska. Jag älskar utveckling och drivet, men i dag tvingar jag mig själv att allt inte är så allvarligt, att lyssna och zooma ut mer.

The Farm grundades 2007 och är leverantör av digital produktion till bland annat Volvo Ocean Race, Forsman & Bodenfors, Helly Hansen, Ica, Gadd och Saltkråkan. Per Näsholm började som vd för det digitala produktionsbolaget i mars.

– Det är lite speciellt. De flesta utvecklare sitter nere i Falköping, medan projektledning och sälj sitter i Stockholm. Vi har otroligt kompetenta människor i både Falköping och Stockholm. Det är en liten annan inställning om man jämför med Stockholm. Det är inte lika ängsligt och jag tycker det är väldigt skönt att komma ner dit.

Vad får du ut av att vara på ett företag som The Farm som du missar när du jobbar på en byrå?
– Att vara en väl fungerande digital produktionsbyrå är en utmaning. Som jag ser det så finns det ett hål i marknaden på leverantörssidan. När en byrå ska få tag på en underleverantör är det antingen frilansare, där det finns en osäkerhet kring både kompetens eller om de är fullbelagda. Större produktionsbolag vill snabbt ta större steg för att komma upp i hierarkin, vill ta hand om strategi och i slutändan höja timpriser. The Farms driv är och kommer inte vara att vinna guldägg, vi kommer inte att utmana byråerna om deras kunder. Vi levererar helt prestigelöst och vill ha långsiktiga bra samarbeten med byråerna där vi tillammans gör bra jobb.

Vad var det som avgjorde att det blev The Farm?
– Jag hade några andra erbjudanden men jag såg en otroligt stor potential i företaget och i de anställda. The Farm har kanske inte marknadsfört sitt erbjudande åt rätt håll och inte tagit plats i tillräcklig utsträckning. Det finns lite av en jantementalitet som hindrat oss från att visa stolthet för den kunskap och långa erfarenhet som finns här.

– På ett sätt är det lättare när allt är under samma tak. Samtidigt så blir det en annan dynamik att ha utvecklare i en annan stad. Ska man vara krass så är det ett annat löneläge i Falköping vilket är en stor fördel för oss, det finns inte jättemånga företag i närheten som konkurrerar om våra talanger vilket gör att personalomsättningen hålls nere. Vi kan också hålla en lägre timpenning gentemot byråer och kunder på grund av de här omständigheterna.

Hur gör ni för att få era anställda att stanna i Falköping?
– Nummer ett är att skapa en bra stämning och kultur där de anställda trivs. Men också Genom att vi får göra bra och roliga jobb. Mitt kontaktnät ökar chansen till att få just de jobb vi vill ha.

Har du lämnat byråvärlden för gott?
– Man ska aldrig säga aldrig. Men jag tycker det är ganska befriande att inte vara i den kreativa utsattheten. På The Farm handlar det mer om att hitta ett maskineri som är otroligt duktiga på att leverera digital produktion. Inriktningen för mig handlar om att bli byråns bästa vän.

Finns det någonting från Farfar-tiden som du saknar?
– Nej jag saknar inget, jag tittar sällan tillbaka. Men det jag är mest stolt över och gläds åt på Farfar var den fantastiska stämningen som vi lyckades skapa. Det var väldigt bra människor som hade roligt. Vi hade en otroligt bra kultur.

Hur gör man för att skapa en bra kultur?
– Det mesta handlar i min mening om att hitta rätt människor. På Farfar anställde vi nästan bara på personkemi och magkänsla. Jag tror att det är receptet.

Hur skapar man en kultur där människor inte jobbar för mycket?
– Jag är noga med att att inte pressa de anställda till kvälls och helgjobb. Försöker skapa en miljö där de kan göra jobbet under arbetstid. Men ibland är Det svårt. Jag tror att mycket handlar om att ge frihet. Frihet gör att människor tar ansvar för sin egen tid och projekten istället för att det blir styrt. För när det är för mycket styrt och för mycket petande i timmar hit och timmar dit blir människor petiga tillbaks.

Vad är det för typ av kultur som präglar The Farm?
– Det jag vill skapa liknar det vi hade på Farfar. Jag kommer fortsätta att lita på min magkänsla och bygga vidare på den den grupp av redan prestigelösa anställda som finns. Även att Komma ifrån traditionellt FaceTime 8 timmar och "du ska sitta på den här stolen". Alla vet vad vi har för vision och vad vi ska leverera oavsett var och när man gör det. Att hitta en frihet och vara noga med att ta in rätt människor.

Vad tror du att erfarenheten av att ha blivit utbränd tillför dig som chef?
– En distans där jag inser att det trots allt bara är ett jobb. Det är bara internet och pengar. Jobbet är inte livsviktigt, men det är lätt att känna att det är blodigt allvar när man är inne i det. Speciellt när man är yngre, men jag kan själv falla tillbaka på den inställningen – att ingenting få fallera. Genom erfarenheten vet jag att det självklart är viktigt att vi levererar ett bra jobb, men det får inte ske till vilket pris som helst. Oftast förstår alla att saker ibland skiter sig, men i slutändan löser det sig oftast i alla fall på ett bra sätt.

Fakta/Per Näsholm
Ålder: 39
Bor: Nacka
Familj: Fru, tre barn 12, 8 och 5 år samt mopsen Lilo
Medievanor: DN, Aftonbladet på nätet, DI,
Oanad talang: Stark backhand i tennis
Karriär i korthet: Utvecklare och produktionsledare på Spiff Industries, Webbansvarig Canal+, Produktionsledare Drax Industries, Grundare, Projektledare, HR, Ekonomiansvarig på Farfar. Grundare och VD på Telegram Studios, VD på The Farm
Utbildning: Nationalekonomi, Medier & kommunikation, Medieteknik på Umeå Universitet. Berghs
Gör en ledig helgdag: Tittar på barnens fotbollsmatcher, spelar tennis, middag med vänner. Kanske en tur med kajaken

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Farfar#baramänniska

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.