Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Jag kommer att tvingas tänka om”

Publicerad: 30 mars 2013, 16:05

Emma Stjernlöf har kommit hem. Efter ett och ett halvt år som nordisk kommunikationschef på Google återvänder hon till Adidas i vår. För Resumé berättar hon om utmaningarna i den nya rollen som svensk marknadschef och betydelsen för Adidas i fall Sverige kvalificerar sig för Fotbolls-VM i Brasilien 2014.


Ämnen i artikeln:

AdidasEmma Stjernlöf

Hon har ett stort idrottsintresse och befinner sig gärna i löparsåren eller framför teve och Premier League när det inte handlar om kommunikation. Nu är hon tillbaka på Adidas efter en ett och ett halvt års lång sejour på Google. Till skillnad från den tidigare rollen som pr-chef blir Emma Stjernlöf nu svenskmarknadschef på den tyska sportjätten.

Varför lämnade du Google?

– Det var det klassiska. Jag fick ett erbjudande som jag bara kände att jag måste ta. Det blir lite som att komma hem, både till varumärket och branschen som sådan och till en del av kollegorna som fortfarande finns kvar. Nu får jag en ny utmaning där jag lämnar mitt traditionella fält, pr- och kommunikation och får jobba med helheten och ett större team än tidigare. Samtidigt har perioden på Google varit fantastisk lärorik.

Vilken är din viktigaste lärdom?
– Min roll var helt ny när jag tillrädde. Jag har jobbat i ett team av briljanta människor som är experter på sina områden. Jag har blivit mer förstående för internets fulla potential och kommer för evigt vara en digital evangelist.

Vilka avtryck hann du sätta?
– Någonting jag arbetade mycket med var att integrera kommunikation med de andra delarna till ett konkret verktyg, framförallt på B2B-sidan. På Google är alla, oavsett roll, verkligen medvetna om kommunikationens betydelse. Om PR genomsyrar hela organisationen blir det betydligt lättare att tillsammans göra skillnad.

Hur mycket handlar ditt beslut om att din chef Andreas Svenungsson lämnade i slutet av 2012?
– Ingenting faktiskt. Andreas och jag har haft ett jättebra samarbete. Det var så klart tråkigt när han lämnade för JKL. Men det här handlar snarare om att en ny utmaning hamnade i mitt knä. Adidas har stärkt sin marknadsledande position ytterligare sedan min tidigare sejour och har blivit modigare i sin marknadsföring än tidigare. De har behållit sin själ men blivit kaxigare i sin positionering av varumärket och gör fler lokala insatser. Jag vill vara med på den resan.

Du tillträder en för dig ny roll som svensk marknadschef. Vilken blir din största utmaning?
– De är ganska många utmaningar. Hittills i min karriär har jag fått förlita mig på den kunskap jag har. Nu kommer jag att tvingas tänka om och lära mig nya saker, som till exempel kedjan från varumärkesperception hela vägen till köp. Jag kommer lyckligtvis att jobba med ett team av många specialister som är experter inom dessa områden.

Vad blir ditt första uppdrag för Adidas?
– Min första ambition blir att sätta sig in vilka utmaningar vi står inför. Nästa steg blir att planera inför nästa säsong. 2013 kommer att handla en hel del om att förbereda inför det stora fotbollsåret, exempelvis med landslaget i fotboll, och vilka insatser som görs är lite beroende av hur det går i kvalet till VM 2014. För Adidas lokalt blir det en jätteskillnad om landslaget kvalificerar sig för VM eller inte. I annat fall kommer VM att ha stor betydelse på andra sätt.

Hur kommer ni att använda er av landslaget i marknadsföringen?
– Det blir en av mina första uppgifter att ta reda på. Men eftersom vi signade dem från 2013 är det klart att det kommer ha en betydande roll i marknadsföringen.

Hur viktigt är det för Adidas att landslaget kvalificerar sig för VM i Brasilien?
– Det är klart att det har stor betydelse. Men ett fotbolls-VM blir en stor boost för försäljningen och varumärket oavsett.

Kommer du att gå ut i pitch under det närmaste året?
– Nej, det har jag inga tankar på. Det finns redan ett team på plats och min ambition är att fortsätta med den styrkan som vi har.

I dagsläget sammarbetar Adidas med TBWA och Sid Lee globalt samt pr-byrån Jung i Sverige.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

AdidasEmma Stjernlöf

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.