Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag25.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Helgintervjuer

"Jag kommer bli en jättejobbig tant"

Publicerad: 14 November 2014, 15:27

Charlotta Friborg är en chefredaktör med mycket digitalt fokus.

Foto: Yasmine Winberg.

Om några månader tar Charlotta Friborg över chefredaktörsrollen på Upsala Nya Tidning. För Resumé berättar hon om hoten från gängkriminella, om tiden på pr-byrå och avslöjar vad som kommer att göra henne till en jobbig tant.


Ämnen i artikeln:

Charlotta FriborgCorrenUNT

Förra året blev det riktigt hotfullt utanför Correns redaktion i Linköping.

– De gängkriminella hängde utanför redaktionen och ville visa närvaro, vilket var mycket obehagligt. De säljer inte bara knark och skjuter på varandra, utan nästlar sig också in i det lokala näringslivet, säger Charlotta Friborg, avgående chefredaktör på Corren, och fortsätter:

– Som mediechef blir man ofta utsatt för människor som vill döda en på alla möjliga sätt, men det är oftast bara snack.

Händelsen inträffade förra året på grund av att Corren publicerat artiklar om en skrotfirma där polisen hittade narkotika. Corren hade också i en rad artiklar berättat om hur gängen arbetar och hur de idkar utpressning mot lokala restaurang- och kioskägare i Linköping. När hoten började rikta sig mot Corren tog Charlotta Friborg beslutet att publicera en del av dem.

Hur ska man hantera en sådan här situation?
– Jag valde att vara så öppen som möjligt med medarbetarna och berätta om vilka säkerhetsåtgärder vi vidtog. Men det är en knepig avvägning, för det finns risk att folk blir mer rädda än vad som är befogat när man berättar om vad som sker.

Fram till julhelgen blir Charlotta Friborg kvar på Östgöta-Corren – tidningen hon chefat över i fyra års tid. När hon efter ledigheten tar över efter avgående chefredaktör Hanna Stjärne på Upsala Nya Tidning har hon lite drygt 25 års journalistisk erfarenhet i bagaget.

– UNT hade en sådan bra utveckling under Hanna Stjärnes tid, så jag känner mig väldigt ödmjuk inför uppdraget. Jag kommer börja med att fokusera på den digitala affären och på digitalt redaktionellt innehåll, säger Charlotta Friborg.

Hon är övertygad om att Upplands invånare är rätt publik för den digitala omställningen, eftersom folk är högutbildade, pendlande och läser mycket i mobilen.

Just den digitala affären har varit Charlotta Friborgs fokus sedan länge. Under de sista av de tolv år hon arbetade på Dagens Nyheter var hon redaktionschef för dn.se. Den digitala affären lyfte hon också fram som en prioritet när hon tog över som chefredaktör för Corren 2011.

– Jag har inga bindningar till Uppsala, så jag får chansen att lära känna en helt ny region. Att inte ha några kopplingar tror jag på, eftersom den här rollen gör att man blir utsatt för många som vill göra sig synliga. Under åren i Linköping har det alltid varit någon som blivit skogstokig på mig.

Är det många som trycker på?
– Ja, om man gör tuff journalistik reagerar folk, men det är så det ska vara. Ibland kändes det som om halva Åtvidaberg var ute efter mig på grund av något vi skrivit. En annan gång var det Linköpingsbor som var arga. Man kommer nära vreden över att bli granskad när man är i ett lokalt mediehus.

Vad tar du med dig från Corren?
– En redan stark tro på publicistiken som kraft har blivit ännu starkare. Det finns samhällsfrågor som politikerna och rättsväsendet har svårt att göra något åt, men där journalistiken har en avgörande roll att spela. Det har byggt ett väldigt starkt självförtroende. Det kan låta pretentiöst, men om vi gör vårt jobb bra så är vi med och gör vårt lokalsamhälle lite bättre.

Som exempel tar Charlotta Friborg upp att Corren skrivit mycket om tiggare och gjort dem till individer i artiklarna, i stället för att skriva om dem som anonyma fattiga. Det har enligt henne bidragit till att Linköping blivit en av de kommuner som tidigast sett till att starta härbärgen vintertid för tiggarna.

– Det jag också tar med mig är lokaltidningens ställning hos läsarna. Gör man en förändring i tidningen blir folk galna, eftersom man känner ett ägarskap. Det är en fantastisk styrka. Jag tror att man ska bygga vidare på det när man går in i en digital omställning.

– Man litar mer på sina vänner än på en nyhetssajt – alltså litar man på dem man tycker om. Kan nyhetssajten bli något man tycker om ökar läsningen. Det är så många som pratar om pressens kris och fallande upplagor. Det stämmer att upplagorna faller, men man får inte glömma att mediehusen gått från att vara enormt lönsamma till att bli lite mindre, men fortsatt lönsamma. Man får inte glömma det.

Något Charlotta Friborg karriärsmässigt håller närmast om hjärtat är sajtlanseringarna hon varit med att lansera på corren.se och dn.se.

– Den otroliga lagkänsla som blir bland personalen är fantastisk. Folk har jobbat hårt så länge och är nervösa inför lanseringen. Det är en speciell känsla. Det är som att skicka upp en rymdraket, fast i en liten skala.

Trots sina många år inom journalistiken har Charlotta Friborg hunnit med att gästspela inom andra yrken också. Hon har påbörjat en doktorandutbildning inom litteraturvetenskap och varit en sväng i pr-branschen.

– Jag hade bestämt mig för att inte stanna hela mitt liv på DN. När det blev chefsbyte gick jag över till pr-byrån Grayling. Jag gick in i mitt nya yrke med full kraft, men följde hjärtat och tackade ja till jobbet på Corren.

– Det var lite oväntat eftersom man inte brukar komma tillbaka om man gått över till pr-branschen. Jag har haft anledning att reflektera över de vitt skilda rollerna – hur pr-branschen lockar till sig så vitt skilda talanger som kanske skulle funnits inom dagspress om ekonomin sett bättre ut.

Har du haft användning av det du lärde dig där?
– Ja. Det är så mycket av vårt kunnande inom journalistiken som vi inte förstår värdet av. Vi tror att alla förstår hur medielogik och opinionsbildning fungerar, eftersom vi jobbar med det hela tiden. Det är en nyttig insikt att det inte är så. Det finns många som vänder sig till pr-byråer för att de behöver förstå hur media fungerar.

I genomsnitt har Charlotta Friborg sett till att byta tjänst med jämna mellanrum, även om hon ibland stannat inom samma företag. Själv säger hon att journalistiken passar hennes lite rastlösa temperament. Hon är livrädd för att stagnera, men har aldrig behövt känna så som journalist.

Men innan Charlotta Friborg fortsätter iväg till en kurs öppnar hon ändå för ett karriärsbyte på ålderns höst.

– Jag kommer bli en jättejobbig tant som kommer upp på litteraturvetenskapliga institutionen och säger att jag är tillbaka på doktorandutbildningen nu. Jag kommer ta handledarnas tid i anspråk, komma med konstiga frågor på alla seminarium och få folk att sucka lite diskret. Med stor sannolikhet kommer jag att höra lite dåligt och prata väldigt högt – det kan jag tydligt se framför mig.

FAKTA / Charlotta Friborg
Ålder: 50 år
Bor: Stockholm, född i Järfälla och uppvuxen i Västerhaninge
Familj: Gift och två barn, 14 och 17 år
Är: Aktuell som tillträdande chefredaktör på UNT, avgående chefredaktör på Corren
Utbildning: Kulturvetarlinjen
Drivkraft: Nyfikenhet och behov av att tänja på sin bekvämlighetszon
Medievanor: Corren, DN, Svenskan, UNT, Expressen, Aftonbladet, Resumé, Dagens Media, Medievärlden, NYTimes och Guardian
Lyssnar på: P1 Morgon, God morgon världen, P1 dokumentär och P3 dokumentär
Tittar på: Homeland
Förebilder: Eva Hamilton och Jan Wifstrand
Om jag inte varit i mediebranschen: "Då skulle jag vara något coolt – som skidlärare".

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

Charlotta FriborgCorrenUNT

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.