Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Helgintervjuer
Publicerad: 8 juni 2012, 16:57
Linda Waxin vd för pr-byrån Edelmans svenska verksamhet.
Foto: Pressbild.
Linda Waxin extraknäcker som DJ, tapetserar bostaden med klänningar och är vd för Edelmans svenska verksamhet. Hon har låtit byrån gå igenom rena rama stålbadet och bytit ut så gott som all personal: – Jag söker oförlösta entreprenörssjälar, men om man ger mig mycket får man också mycket tillbaka, säger hon.
Linda Waxin är uppvuxen på Tyresö söder om Stockholm, men insåg redan som 18-åring att hon ville ut och se världen.
Hon gav sig iväg till New York för att läsa internationell marknadsekonomi på IIU, vilket är jämförbart med det svenska Institutet för högre marknadsföring, IHM:
– Då var egentligen inte karriären i fokus, utan det handlade mer om att få chansen att komma iväg till New York.
Tiden där var en vild period i hennes liv.
Hon festade fem dagar i veckan och berättar att hon drog på sig extra kilon på grund av sin alkoholkonsumtion.
Hon fick praktik hos Mikael Åhnberg vars familj ägde Ordning & Reda på den tiden.
Linda Waxin bodde på Upper East Side i en övernattningslägenhet för den svenska soulmusikern Stephen Simmonds skivbolag:
– Det var en grymt rolig period det var i mitt liv, säger Linda Waxin.
Hon kände sig rik på alla erfarenheter och nästan lite kaxig när hon kom tillbaka till Sverige, men hon insåg snart att hon inte riktigt hade så vassa armbågar som hon trodde. Hon insåg också att hon hade lite för bra läshuvud för att inte ge sig in på universitetsstudier.
Hon valde mellan Handelshögskolan och ett informations- och kommunikationsprogram i Örebro, där valet föll på det sistnämnda:
– Att flytta från New York till Örebro var en ganska stor omställning om man säger så, säger Linda Waxin.
Hon tyckte ändå att det kändes skönt att komma tillbaka till tryggheten i Sverige.
Hon lärde också känna Emma Stjernlöf på linjen i Örebro – hon är idag kommunikationschef på Google i Sverige, men också en nära vän:
– Vi fann varandra direkt och skrev hela fyra uppsatser ihop, säger Linda Waxin.
Hon berättar bland annat att duon skrev en uppsats om intranät som skulle godkännas av Lars-Åke Larsson, vilket är en flitig författare av läromedel inom medie- och kommunikationsvetenskap. Han gav dem godkänt på uppsatsen, men det nöjde sig inte duon med precis:
– Lars-Åke Larsson hade inte ens läst igenom uppsatsen och vi visste att den var riktigt bra. Så vi fick fyra professorer på den humanistiska institutionen att uppgradera den till VG, säger Linda Waxin
När Örebro-programmet var avslutat och många kursare började jobba kände hon att hon inte var riktigt färdig med universitetslivet, utan hon ville även läsa en kandidatexamen inom företagsekonomi vid Stockholms universitet.
Det var inte risk att du skulle en bli överliggare. Jag hörde bland annat på radion för ett antal år sedan om en person som hade läst hela 46 terminer i Lund?
– Nej, när jag var färdig med min kandidat i företagsekonomi som jag läste i Stockholm efter Örebrostudierna kände jag verkligen att det var dags att jobba, säger Linda Waxin.
Hon insåg snart att erbjudandena inte direkt haglade över henne, men pratade med alla som kom i hennes väg om drömmen om att bli PR-konsult. Men det var först i samband med en fest på Lydmar som hon blev ombedd att ringa teknikbyrån Axicoms vd Jennie Sinclair:
– Jag började på min 25-årsdag. Bilden jag hade var att jag trodde att man skulle behöva färga håret mörkt och bli superseriös, men redan första dagen möttes jag av champagne och smala cigaretter, säger Linda Waxin.
Hon kom in på Axicom som nummer tre och fick eget kundansvar efter bara ett par veckor:
– Jag har nog alltid tagit på mig sådant som ligger utanför min bekvämlighetszon. Men det betydde mycket att min första chef verkligen trodde på mig, säger hon.
Efter tiden på Axicom började erbjudandena dock att hagla över henne. Hon blev först headhuntad av JMW och sedan dröjde det inte länge förrän en ny rekryterare hörde av sig:
– Jag låg på en brygga i Kroatien och tänkte att jag inte ska påverkas av att jag blir smickrad, utan göra ett mer aktivt val. Det kanske kan låta lite högmodigt, men jag tänkte att byråerna får pitcha om mig i stället, säger Linda Waxin.
Hon ringde tolv byråer och berättade att hon ville byta jobb. 10 av 12 erbjöd henne detta och det slutade med att hon började på den då relativt unga, men snabbväxande byrån Spotlight:
– Jag tänkte att jag kunde få chansen att bli en viktig person där och det fick jag också, säger Linda Waxin.
Hon utsågs till Creative och Digital Director och utvecklade Spotlights konsumentverksamhet. Hon stannade på byrån i 2,5 år innan hon återigen blev headhuntad – denna gång av Jesper Kling på Jung:
– Han är extremt intelligent och fångade mitt intresse. Jag hade heller ingen internationell erfarenhet att tala om då och ville lära mig detta, säger Linda Waxin.
Hon fick bland annat ansvara för Volvo Personvagnar, men det dröjde bara 1,5 år innan en headhunter ville ha in henne som vd för Edelman i Sverige:
– Jag sade först nej jag är inte redo att byta, men i och med att det senare visade sig handla om ett vd-jobb var jag beredd att ge det en chans, säger Linda Waxin.
Hon tyckte att det var en fördel att Edelman inte är noterat, utan är ett privatägt familjeföretag:
– Man slipper kortsiktig kvartalskapitalism, säger Linda Waxin.
Men det var inget lätt uppdrag precis.
Edelman i Sverige hade en minusmarginal på hela 25 procent med en omsättning på 8,5 miljoner kronor.
Då Linda gick in var 11 personer anställda på byrån, inklusive henne själv.
Idag är man 14, men endast fyra personer är kvar av hennes ursprungliga personal:
– För mig har det varit viktigt att ha personer med rätt inställning. Jag vill ha människor som inte ser problem, utan lösningar. Jag gillar också att skapa en nybyggaranda, säger Linda Waxin.
Hon kan låta som en stenhård företagsledare, men berättar samtidigt att hon är en grubblande själ. Hon är också en person som är på när hon är på, men av när hon är av:
– Jag brukar fundera över de stora frågorna i livet, säger Linda Waxin.
Hon har också en förkärlek för allt det vackra som bjuds:
– Det gäller både ord och fysiska ting. Jag har alltid själv gillat att klä mig kvinnligt, säger Linda Waxin.
Detta tar sig bland annat uttryck i att hon har ett stort intresse för vintageklänningar och hon har till och med hängt upp sådana som väggprydnader i bostaden.
Vad har ni för egentligen för dresscode på Edelman med tanke på ditt stora klädintresse och inte minst ditt intresse för klänningar?
– Det är helt fritt, men man ska gärna klä sig snyggt, säger Linda Waxin.
Hon berättar också att bästisen Emma Stjernlöf gav henne en 30-årspresent som gick ut på att få göra sin egen klänning med hjälp av H&M-designern Behnaz Aram.
Som svar fixade Linda Waxin ett DJ-uppdrag åt Emma Stjernlöf:
– Hon fick ett dygn på sig att förbereda sig och vi hade outfits, men det framgick inte riktigt att det var ett skämt. Så vi fick frågan om vi ville vara DJ:s någon mer gång, säger Linda Waxin
Då fick duon, som kallar sig Hitsters, en spelning på Fredsgatan och det blev succé direkt:
– Alla ska vara DJ:s nuförtiden och vi spelar superhits, det sker självklart med en klackspark, säger Linda Waxin.
Är du DJ om ni har fest för kunderna?
– Nej, då talar jag ju med kunder och journalister, säger Linda Waxin.
Hur ser du på ditt ledarskap?
– Jag brukar säga att jag leder med både hjärta och stake, säger Linda Waxin.
Hon har lyckats vända byråns negativa utveckling till en tillväxt på 35 procent under förra året och hon räknar med att nå break-even i år:
– Jag har väl satsat mycket på att ta hand om kunderna och självklart dragit in nya kunder, säger Linda Waxin.
– Min ambition med Edelman är ska vara lika grymma på kreativitet som på hantverk, det kommer att skilja oss från mängden, många svenska byråer är riktigt bra på det ena eller det andra.
Andra åtgärder har varit att plocka in hyresgäster till Edelmans gårdshus på Brunnsgatan, som består av hela 375 kvadratmeter:
– Gårdshuset renoveras under sommaren, jag gör det ihop med konstnären Cilla Ramnek och galleristen vi delar innegård med Jan Steene. Vi kallar det The Daytime Nesting Project och det går ut på att inreda kontoret som ett hem och visa konst däri. Tanken är lite med kontoret som med min ledarskapsfilosofi, business och värme går alldeles utmärkt att kombinera, säger Linda Waxin.
Hon har också nyligen utsetts till att leda KOMMs PR-grupp och här hoppas hon kunna göra en viktig insats:
– I min roll som branschspråkrör hoppas jag kunna lyfta den nya PR-branschen viktigaste frågor, säger Linda Waxin.
Karl-Johan Byttner