Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Jag leder med både hjärta och stake”

Publicerad: 8 juni 2012, 16:57

Linda Waxin vd för pr-byrån Edelmans svenska verksamhet.

Foto: Pressbild.

Linda Waxin extraknäcker som DJ, tapetserar bostaden med klänningar och är vd för Edelmans svenska verksamhet. Hon har låtit byrån gå igenom rena rama stålbadet och bytit ut så gott som all personal: – Jag söker oförlösta entreprenörssjälar, men om man ger mig mycket får man också mycket tillbaka, säger hon.


Linda Waxin är uppvuxen på Tyresö söder om Stockholm, men insåg redan som 18-åring att hon ville ut och se världen.

Hon  gav sig iväg till New York för att läsa internationell marknadsekonomi  på IIU, vilket är jämförbart med det svenska Institutet för högre  marknadsföring, IHM:
– Då var egentligen inte karriären i fokus, utan det handlade mer om att få chansen att komma iväg till New York.

Tiden där var en vild period i hennes liv.

Hon festade fem dagar i veckan och berättar att hon drog på sig extra kilon på grund av sin alkoholkonsumtion.

Hon fick praktik hos Mikael Åhnberg vars familj ägde Ordning & Reda på den tiden.

Linda Waxin bodde på Upper East Side i en övernattningslägenhet för den svenska soulmusikern Stephen Simmonds skivbolag:
– Det var en grymt rolig period det var i mitt liv, säger Linda Waxin.

Hon  kände sig rik på alla erfarenheter och nästan lite kaxig när hon kom  tillbaka till Sverige, men hon insåg snart att hon inte riktigt hade så  vassa armbågar som hon trodde. Hon insåg också att hon hade lite för bra  läshuvud för att inte ge sig in på universitetsstudier.

Hon valde mellan Handelshögskolan och ett informations- och kommunikationsprogram i Örebro, där valet föll på det sistnämnda:
– Att flytta från New York till Örebro var en ganska stor omställning om man säger så, säger Linda Waxin.

Hon tyckte ändå att det kändes skönt att komma tillbaka till tryggheten i Sverige.

Hon  lärde också känna Emma Stjernlöf på linjen i Örebro – hon är idag  kommunikationschef på Google i Sverige, men också en nära vän:
–  Vi fann varandra direkt och skrev hela fyra uppsatser ihop, säger Linda Waxin.

Hon  berättar bland annat att duon skrev en uppsats om intranät som skulle  godkännas av Lars-Åke Larsson, vilket är en flitig författare av  läromedel inom medie- och kommunikationsvetenskap. Han gav dem godkänt på uppsatsen, men det nöjde sig inte duon med precis:
–  Lars-Åke Larsson hade inte ens läst igenom uppsatsen och vi visste att  den var riktigt bra. Så vi fick fyra professorer på den humanistiska  institutionen att uppgradera den till VG, säger Linda Waxin

När  Örebro-programmet var avslutat och många kursare började jobba kände hon  att hon inte var riktigt färdig med universitetslivet, utan hon ville  även läsa en kandidatexamen inom företagsekonomi vid Stockholms  universitet.

Det var inte risk att du skulle en bli överliggare.  Jag hörde bland annat på radion för ett antal år sedan om en person som  hade läst hela 46 terminer i Lund?
– Nej, när jag var färdig med  min kandidat i företagsekonomi som jag läste i Stockholm efter  Örebrostudierna kände jag verkligen att det var dags att jobba, säger  Linda Waxin.

Hon insåg snart att erbjudandena inte direkt haglade  över henne, men pratade med alla som kom i hennes väg om drömmen om att  bli PR-konsult. Men det var först i samband med en fest på Lydmar som  hon blev ombedd att ringa teknikbyrån Axicoms vd Jennie Sinclair:
–  Jag började på min 25-årsdag. Bilden jag hade var att jag trodde att  man skulle behöva färga håret mörkt och bli superseriös, men redan  första dagen möttes jag av champagne och smala cigaretter, säger Linda  Waxin.

Hon kom in på Axicom som nummer tre och fick eget kundansvar efter bara ett par veckor:
–  Jag har nog alltid tagit på mig sådant som ligger utanför min  bekvämlighetszon. Men det betydde mycket att min första chef verkligen  trodde på mig, säger hon.

Efter tiden på Axicom började  erbjudandena dock att hagla över henne.  Hon blev först headhuntad av  JMW och sedan dröjde det inte länge förrän en ny rekryterare hörde av  sig:
– Jag låg på en brygga i Kroatien och tänkte att jag inte ska  påverkas av att jag blir smickrad, utan göra ett mer aktivt val. Det  kanske kan låta lite högmodigt, men jag tänkte att byråerna får pitcha  om mig i stället, säger Linda Waxin.

Hon ringde tolv byråer och  berättade att hon ville byta jobb. 10 av 12 erbjöd henne detta och det  slutade med att hon började på den då relativt unga, men snabbväxande  byrån Spotlight:
– Jag tänkte att jag kunde få chansen att bli en viktig person där och det fick jag också, säger Linda Waxin.

Hon  utsågs till Creative och Digital Director och utvecklade Spotlights  konsumentverksamhet.  Hon stannade på byrån i 2,5 år innan hon återigen  blev headhuntad – denna gång av Jesper Kling på Jung:
– Han är  extremt intelligent och fångade mitt intresse. Jag hade heller ingen  internationell erfarenhet att tala om då och ville lära mig detta, säger  Linda Waxin.

Hon fick bland annat ansvara för Volvo Personvagnar,  men det dröjde bara 1,5 år innan en headhunter ville ha in henne som vd  för Edelman i Sverige:
– Jag sade först nej jag är inte redo att  byta, men i och med att det senare visade sig handla om ett vd-jobb var  jag beredd att ge det en chans, säger Linda Waxin.

Hon tyckte att det var en fördel att Edelman inte är noterat, utan är ett privatägt familjeföretag:
– Man slipper kortsiktig kvartalskapitalism, säger Linda Waxin.

Men det var inget lätt uppdrag precis.

Edelman i Sverige hade en minusmarginal på hela 25 procent med en omsättning på 8,5 miljoner kronor.

Då Linda gick in var 11 personer anställda på byrån, inklusive henne själv.

Idag är man 14, men endast fyra personer är kvar av hennes ursprungliga personal:
–  För mig har det varit viktigt att ha personer med rätt inställning. Jag  vill ha människor som inte ser problem, utan lösningar. Jag gillar  också att skapa en nybyggaranda, säger Linda Waxin.

Hon kan låta  som en stenhård företagsledare, men berättar samtidigt att hon är en  grubblande själ.  Hon är också en person som är på när hon är på, men av  när hon är av:
– Jag brukar fundera över de stora frågorna i livet, säger Linda Waxin.

Hon har också en förkärlek för allt det vackra som bjuds:
– Det gäller både ord och fysiska ting. Jag har alltid själv gillat att klä mig kvinnligt, säger Linda Waxin.

Detta  tar sig bland annat uttryck i att hon har ett stort intresse för  vintageklänningar och hon har till och med hängt upp sådana som  väggprydnader i bostaden.

Vad har ni för egentligen för dresscode  på Edelman med tanke på ditt stora klädintresse och inte minst ditt  intresse för klänningar?
– Det är helt fritt, men man ska gärna klä sig snyggt, säger Linda Waxin.

Hon  berättar också att bästisen Emma Stjernlöf gav henne en 30-årspresent  som gick ut på att få göra sin egen klänning med hjälp av  H&M-designern Behnaz Aram.

Som svar fixade Linda Waxin ett DJ-uppdrag åt Emma Stjernlöf:
–  Hon fick ett dygn på sig att förbereda sig och vi hade outfits, men det  framgick inte riktigt att det var ett skämt. Så vi fick frågan om vi  ville vara DJ:s någon mer gång, säger Linda Waxin

Då fick duon, som kallar sig Hitsters, en spelning på Fredsgatan och det blev succé direkt:
– Alla ska vara DJ:s nuförtiden och vi spelar superhits, det sker självklart med en klackspark, säger Linda Waxin.

Är du DJ om ni har fest för kunderna?
– Nej, då talar jag ju med kunder och journalister, säger Linda Waxin.

Hur ser du på ditt ledarskap?
– Jag brukar säga att jag leder med både hjärta och stake, säger Linda Waxin.

Hon  har lyckats vända byråns negativa utveckling till en tillväxt på 35  procent under förra året och hon räknar med att nå break-even i år:
– Jag har väl satsat mycket på att ta hand om kunderna och självklart dragit in nya kunder, säger Linda Waxin.
–  Min ambition med Edelman är ska vara lika grymma på kreativitet som på  hantverk, det kommer att skilja oss från mängden, många svenska byråer  är riktigt bra på det ena eller det andra.

Andra åtgärder har varit att plocka in hyresgäster till Edelmans gårdshus på Brunnsgatan, som består av hela 375 kvadratmeter:
–  Gårdshuset renoveras under sommaren, jag gör det ihop med konstnären  Cilla Ramnek och galleristen vi delar innegård med Jan Steene. Vi kallar  det The Daytime Nesting Project och det går ut på att inreda kontoret  som ett hem och visa konst däri. Tanken är lite med kontoret som med min  ledarskapsfilosofi, business och värme går alldeles utmärkt att  kombinera, säger Linda Waxin.

Hon har också nyligen utsetts till att leda KOMMs PR-grupp och här hoppas hon kunna göra en viktig insats:
– I min roll som branschspråkrör hoppas jag kunna lyfta den nya PR-branschen viktigaste frågor, säger Linda Waxin.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.