Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Helgintervjuer

”Jag ljög om min ålder”

Publicerad: 4 juli 2014, 13:38

Nina Cronehag tycker att man måste våga släppa kontrollen.

33-åriga Nina Cronehag har gjort snabb karriär och driver ett framgångsrikt produktområde inom media och reklam hos det statliga fastighetsbolaget Jernhusen, som bland annat äger ett 60-tal centralstationer i Sverige. På bara ett par år ligger omsättningen på 40 miljoner kronor. – Jag tog mod till mig och presenterade en affärsplan för styrelsen, säger Nina Cronehag.


Ämnen i artikeln:

Jernhusen MediaJernhusen

Först 20, sedan 30 och nu 40 miljoner kronor.

Nina Cronehags skapelse Jernhusen Media går som tåget – Jernhusen äger bland annat 60-talet Centralstationer i Sverige som besöks av cirka 600 000 människor per dag.

– Jag insåg att vi kunde tjäna pengar genom att skapa positiva upplevelser för besökarna, säger Nina Cronehag.

Hon inledde karriären som telefonförsäljare på Talarforum – hon skulle egentligen bara göra ett avbrott i studierna inom Medie- och kommunikationsvetenskap, men kom aldrig tillbaka.

– Jag ringde kallsamtal och bokade möten åt förmedlarna. Jag fick en slant för varje bokat möte, säger hon.

Talarforum var ett entreprenörsbolag som präglades av en stark säljkultur.
Bokningarna gick så bra att hon fick börja jobba med eventforum ett halvår senare och sedan tog det bara fyra månader innan hon avancerade till projektledare.

Hur bra var du på att spela the corporate game? Det vill säga att anpassa dig till företagskulturen och den interna politiken på bolaget?
– Det var någon som sade till mig att antingen så kan du slå huvudet i väggen eller så accepterar man spelets regler. Jag valde det sistnämnda, men det kom allt eftersom. Jag jobbade hårt under första året och det var mycket trial & error, säger Nina Cronehag.

Hon lärde sig också att spela "spelet" externt. Det gick till och med så långt att hon en gång kände sig tvungen att ljuga om sin ålder.
– Jag satt med en potentiell storkund vid en middag och fick frågan om hur gammal jag var. Jag var egentligen bara 22, men jag ljög om min ålder och sade att jag är 25 år, säger Nina Cronehag.

Hon berättar att hon senare informerade kunden om sin lögn:
– Hon sade att det var bra för om jag hade sagt att jag var 22 år så hade jag varit yngre än hennes dotter och då vet hon inte riktigt om hon valde valt att jobba med mig, säger Nina Cronehag.

Kunden blev en av hennes största under flera år.

Vad lärde du dig hos Talarforum/Eventforum när det gäller retoriska knep?
– Jag fick med mig att ett av ledorden är att hitta kärnan i kommunikationen och inte krångla till det. Man kan också jobba med storytelling för att lyfta sig själv, utan att slå sig för bröstet. Jag insåg också vikten av att lyfta andra och göra dem till hjältar, säger Nina Cronehag.

Hon trivdes visserligen på Talarforum/Eventforum, men kände att det var dags för ett enda varumärke och blev i den vevan headhuntad av statliga fastighetsbolaget Jernhusen.

– Jag gick igång på att man skulle arbeta med Centralstationen i Stockholm. 250 000 människor rör sig varje dag på stationen, säger Nina Cronehag.

Hon anställdes som station manager, men blev senare marknadsansvarig för Centralstationen i Stockholm. Rollen fanns egentligen inte utan hon identifierade ett behov.

– Jernhusen är ett fastighetsbolag inom transportbranschen, men där betydde media el, säger Nina Cronehag.

Jernhusen hade ett avtal med JC Decaux vid den tiden, men Nina Cronehag såg stora möjligheter att skapa ett nytt affärsområde – Media.

Hon presenterade sin affärsplan inför Jernhusens styrelse år 2010 – hon gick på en kombination av magkänsla och att göra hemläxan.
– Man får inte grotta ned sig för länge, men ändå komma med genomtänkta förslag, säger hon.

Resten är som man brukar säga historia.

Det krävs en hel del mod för att som ung ställa sig upp inför en ledning och dra en affärsplan?
– Mitt ledord i livet är att våga mer än vad man törs, säger Nina Cronehag.

En annan ledstjärna är att våga säga vad man tycker.

Är det inte risk att du uppfattas som obekväm då?
– Nej, inte så länge det finns substans och affärsmässighet i det som förs fram, säger Nina Cronehag.

Hon fick fria tyglar att bygga en säljorganisation och inledde partnerskap med Clear Channel och Visual Art.

Det nya affärsområdet Jernhusen Media omsatte 20 miljoner kronor redan under första året, 30 miljoner kronor året därefter och är nu alltså uppe i en omsättning på 40 miljoner kronor.

– Jernhusen gick in i en bransch där man inte hade någon större verksamhet innan. Redan under det första året överträffade vi de tidigare tio åren, säger Nina Cronehag.

Jernhusen Media består av 13 personer i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Finansnettot får hon inte berätta om av affärsmässiga skäl.

Hon tycker att det fina med Jernhusen är att alla pengar som bolaget har tjänat på reklam och event återinvesteras i stationerna - alltifrån fler väktare och förbättrad belysning och mer attraktiva miljöer till bekväma sittplatser.

Hon tror att vanliga misstag är att utgå för mycket från sitt eget perspektiv, att inte våga lita på sina duktiga medarbetare och att inte våga släppa kontrollen.

– Många bolag lider av att man har ett inifrån- och utperspektiv, säger Nina Cronehag.

FAKTA/NINA CRONEHAG
Ålder: 33 år.
Familj: Gift samt en dotter på tre år.
Bor: Tranholmen i Stockholm – åker båt till jobbet.
Utbildning: Mediegymnasiet, Medie- och kommunikationsvetenskap (avbrutna studier), utbildad marknadsekonom på IHM, ledarskapskurser.
Karriär: Talarforum telefonbokare, produktionsassistent, projektledare. Jernhusen. Station manager, marknadsansvarig, chef för Jernhusen Media.
Motto: Våga mer än vad du törs.
Dold talang: Djuphavsfiske med fångst på över 70 kilo.
På nattduksbordet: Biografi om Bruce Springsteen.
Fritidsintressen: Dykning, friluftsliv, fotografering.
Nätverk: Carl Henrik Stjerna, Koncernchef PS Communication, Tobias Helmer, Marknads och pr chef Connecta; Charlotta Ribbefjord, pr och kommunikationsstrateg, Lars Schenatz, vd Tamro och Erik Angervall, vd Plantagen.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Jernhusen MediaJernhusen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.